چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/28 10:00
قیمت طلا
کد خبر: 18383

قیمت طلا در بازار امروز یکشنبه 28 آذر 1400 | قیمت طلا نزولی شد

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان نرخ گذاری شد.

قیمت طلا در روزهای اخیر با نوسان روبرو بود. قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. در مقایسه با روز گذشته (شنبه 27 آذر ماه) قیمت طلا در بازار آزاد تهران، شاهد کاهش بود. قیمت طلا و سکه برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با نوسان قیمت طلا این فلز، برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی است.

قیمت طلا

قیمت طلا امروز یکشنبه 28 آذر 1400

هر گرم طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۶۱ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱,۲۸۲,۹۰۰ تومان معامله شد.هر مثقال طلا 18 عیار در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۳۹۰۰۰ تومان کاهش، ۵,۵۵۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.هر اونس طلا در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۶.۰۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ کاهش، ۱,۷۹۹ نرخ گذاری شد.

سکه امامی با کاهش ۰.۶۵ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۳,۰۳۰,۰۰۰ تومان معامله شد.نیم سکه با کاهش ۰.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل ، ۶,۷۸۰,۰۰۰ تومان معامله شد.ربع سکه با کاهش ۱.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل ، ۳,۷۴۰,۰۰۰ تومان معامله شد.هر سکه گرمی در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۵۰۰۰ تومان کاهش، ۲,۳۴۵,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار

امروز هر گرم طلا ۱۸ عیار مانند روز قبل با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که هر گرم طلا ۱۸ عیار که روز قبل تا ۱,۲۹۰,۸۰۰ (یک میلیون و دویست و نود هزار و هشتصد ) تومان رسیده بود، امروز - یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ مصادف با ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ - با کاهش ۰.۶۱ درصدی به ۱,۲۸۲,۹۰۰ (یک میلیون و دویست و هشتاد و دو هزار و نهصد ) تومان رسید.

قیمت طلا

قیمت مثقال طلا 18 عیار

امروز هر مثقال طلا 18 عیار مانند روز قبل با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که هر مثقال طلا 18 عیار که روز قبل تا ۵,۵۸۹,۰۰۰ (پنج میلیون و پانصد و هشتاد و نه هزار) تومان رسیده بود، امروز - یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ مصادف با ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ - با کاهش ۰.۷ درصدی به ۵,۵۵۰,۰۰۰ (پنج میلیون و پانصد و پنجاه هزار) تومان رسید.

قیمت اونس طلا

روز قبل هر اونس طلا برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو بوده است، بطوری که هر اونس طلا که ۲ روز پیش تا ۱,۸۰۵ (یک هزار و هشتصد و پنج ) رسیده بود، امروز - یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ مصادف با ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ - با کاهش ۰.۳۳ درصدی به ۱,۷۹۹ (یک هزار و هفتصد و نود و نه ) رسید.

قیمت طلا در کنار فاکتورهای دیگر مثل قیمت دلار، قیمت مسکن، شاخص بورس و نرخ تورم از جمله عوامل تاثیرگذار در اقتصاد خرد و کلان است. بین تمام این موارد، طلا خوش‌‌آب‌ورنگ‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین مورد سرمایه‌گذاری طلا به‌حساب می‌آید.

با توجه به این که نااطمینانی بر سرعت گردش پول اثر می‌گذارد، حباب قیمت طلا با سرعت گردش پول همبستگی خواهد داشت. اما رابطه حباب سکه و طلا با سرعت گردش پول، یک رابطه عِلّی نیست.

با توجه به حرفی که زدیم، ممکن است این تصور ایجاد شود که در بلندمدت نباید تفاوتی فاحش بین رشد قیمت دلار و رشد قیمت طلا دیده شود. این تصور درست نیست. چرا که قیمت طلای جهانی هم به‌طور میانگین افزایشی است و در بلندمدت، قیمت طلا با شیبی تندتر از رشد قیمت دلار، بالا می‌رود.

قیمت طلا

طلا و اثر تقویمی

به تاثیر روزهای سال و مناسبت‌های تقویمی بر قیمت یک کالا، اثر تقویمی یا calendar effect می‌گویند. قیمت طلا هم از این اثر تاثیر می‌گیرد.

برای مثال در نزدیکی عید نوروز شاهد افزایش قیمت طلا هستیم. همچنین در اواخر ماه ذوالحجه و پیش از شروع محرم و صفر، به دلیل افزایش تعداد ازدواج‌ها، قیمت طلا کمی بالا می‌رود. ماه شعبان از دیگر ماه‌هایی است که به دلیل داشتن اعیاد و مناسبت‌های مقدس، تقاضای برای طلا بالا می‌رود.

افرادی که قصد دارند در بازه زمانی کوتاه، از بازار طلا نوسان بگیرند می‌توانند روی این آثار کوتاه‌مدت حساب کنند. تقارن نوروز ۱۳۹۹ با ماه شعبان می‌تواند اثر تقویمی بر قیمت طلا را تقویت کند. با این حال اثر تقویمی تنها عامل تاثیرگذار در بازار طلا نیست و سرمایه‌گذار هوشمند باید جمیع شرایط را در تحلیل خود لحاظ کند.

برش‌های تاریخی در قیمت طلا

همان‌طور که گفتیم جهش قیمت طلا با افزایش نااطمینانی ارتباط دارد. در ایران عموما جهش قیمت طلا به دنبال افزایش قیمت دلار صورت می‌گیرد. این سازوکار بسیار طبیعی است. با افزایش قیمت دلار مردم برای حفظ دارایی نقدی خود، بخشی از پول خود را به طلا تبدیل می‌کنند.

افزایش تقاضا قیمت طلا را تا جایی بالا می‌برد که به قیمت جهانی برسد. از آنجا به بعد، خرید طلا دیگر صرفه نخواهد داشت و تقاضا به تعادل می‌رسد. اگر میزان نااطمینانی بالا باشد، ممکن است قیمت از قیمت جهانی ضربدر قیمت دلار بیشتر شود. به تعبیر دیگر، با سنجش میزان حباب طلا، می‌شود میزان نااطمینانی را سنجید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kexrd