پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/20 01:26
بورس | شاخص بورس | افزایش بورس
کد خبر: 18249

وضعیت بورس امروز 20 آذر | دلار بورس را صعودی کرد

امروز ( شنبه 20 آذر ماه) شاخص کل بورس با روند صعودی روبرو شد.

شاخص کل بورس در شروع معاملات بازار سرمایه با روند صعودی کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است. سهامداران بورس امیدوار به تغییر روند بورس هستند و آیا در روزهای آینده، وضعیت بورس بهتر می شود؟!

 

بازار سهام در ابهامات زیادی غرق است. ابهامات اقتصادی متعدد دولت، بر بی‌اعتمادی سهامداران دامن می‌زند. کارشناسان معتقدند برای بازگشت سرمایه به بازار سهام، بورس به یک روند مثبت ادامه‌دار نیازمند است.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سهام گفت: علاوه بر ابهامات موجود در بحث لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برجام، بازار هنوز ابهامات بزرگی دارد. تصمیمات اقتصادی دولت همچنان مشخص نیست.

وی ادامه داد: تا در بازار سهام شرایط مشخص نشود و روند مثبت شکل نگیرد اتفاق خاصی نمی‌افتد. هنوز هم بی‌اعتمادی در بازار موج می‌زند و راهی به جز اینکه حداقل دو هفته بازار سبز باشد و دوباره چشم سهامدار به مثبتی بورس عادت کند نمی‌بینم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بورس مهم است دولت یک ماه هیچ تصمیمی ولو خوب برای آن نگیرد. سهامدار که حس کند این بازار هم مثل مسکن، ارز و طلا در حال حرکت است برای خرید به بازار می‌آید و بازار به شرایط قبل بازمی‌گردد.

بورس

احتمال رشد بازار با افزایش قیمت دلار

برخی از کارشناسان بر این باورند که وضعیت بازار سهام همواره با مقداری تاخیر متاثر از افزایش قیمت دلار رشد خواهد داشت.

در همین راستا برخی رشد این هفته را بیشتر در گروه‌های ارزی و صادرات‌محور همچون پتروشیمی و فولاد می‌دانند.

برخی دیگر از کارشناسان نیز با توجه به بازگشایی دو نماد مهم خودرویی یعنی خساپا و خودرو، این گروه را پیشتاز هفته پیش رو می‌دانند.

با همه این تفاسیر هفته مهمی پیش روی بورس است. باید در ادامه دید دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ چه نگاهی به بازار سهام دارد.

آیا همچنان بورس جیبی برای تامین مخارج دولت خواهد بود یا با حمایت از آن دولت به دنبال بهبود ریشه‌ای وضعیت اقتصاد است.

 

دلیل بی اعتمادی سهامداران به بورس 

«محمد خبری زاد» کارشناس بازار سرمایه، گفت: شوکی که اواخر هفته گذشته با انتشار خبر لغو آزادسازی قیمت خودرو به بازار وارد شد نااطمینانی ایجاد کرد. مردم نسبت به سیاست‌گذاری‌های دولت و بازار سرمایه بی‌اعتماد شدند.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم اخباری که دیروز در خصوص قیمت‌گذاری خودرو منتشر شد برای آرام کردن جو بازار است. اما سرمایه‌گذاران مجددا به این راحتی اعتماد نمی‌کنند.

خبری‌زاد گفت: همچنان شاهد درجا زدن نرخ دلار نیما هستیم. نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۹ هزار تومان رسیده، اما نرخ دلار نیما همچنان ۲۳ هزار تومان است. این اختلاف از جیب سهامداران شرکت‌های صادرات‌ محور به جیب واردات‌چی‌ها می‌رود. در این میان هیچ سودی به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.

وی به عرضه اوراق دولتی اشاره و تصریح کرد: این هفته اطلاعیه عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر شد. خریداران معمولا بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

خبری‌زاد افزود: این صندوق‌ها اگر اجباری به خرید اوراق نداشته باشند، بخشی از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. انتشار اوراق باعث تزلزل در بازار شده و بخش زیادی از نقدینگی موجود را می‌بلعد. دولت می‌تواند به جای عرضه اوراق سهامی که به آن نیاز ندارد را در بازار عرضه کند.

این کارشناس بازار سهام، بیان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در سطوح ارزندگی بسیار خوبی هستند. دولت با روشی عاقلانه‌تر و کمتر پوپولیستی می‌تواند بازار سرمایه را سر و سامان دهد و در کنار آن خودش هم سود ببرد.

وی در پایان نسبت به فرار سرمایه از بورس هشدار داد و گفت: سرمایه که بترسد فرار می‌کند و به سمت بازار‌های دیگر می‌رود. مردم در ادامه چنین روند نا اطمینانی سرمایه خود را به دارایی فیزیکی امن تبدیل می‌کنند.

عامل تاثیر گذار بر روند بورس هفته جاری

مهمترین فاکتور خبری برای هفته آینده، اخبار مربوط به بودجه است که می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. این طور که شنیده می‌شود تصمیم بر آن شده که دلار در بودجه با نرخ ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شود و این یعنی نرخ دلار نیمایی به عنوان مرجع رسمی قیمت دلار در نظر گرفته خواهد شد که این هم باز به نفع بازار سرمایه و سیگنال مثبتی برای کلیت بازار است.

در هفته گذشته، شاهد شاهد خروج 120 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم اما در صندوق‌های بادرآمد ثابت هم هیجان ورود پول حقیقی نداشتیم که این نشان از انتظارات تورمی افراد حقیقی است که با رشد قیمت دلار ترجیج می‌دهند سرمایه‌هایشان را کمتر به‌صورت ریال نگه دارند. این ریزش های روزهای اخیر بازار با سال گذشته تفاوت معناداری دارد. در سال گذشته پی بر ایی کلیت بازار بالا بود ولی امروز پی بر ایی بازار به اعداد جذابی رسیده است و کم نیستند سهم هایی که به لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی قرار گرفته است و بدین جهت است که می‌توانیم بگوییم بازار سهام یکی از ارزانترین بازارها در شرایط فعلی است و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلندمدت دارند می‌تواند جذاب باشد.

اما نکته جالب و راهبردی برای معاملات هفته آینده، نسبت تغییرات شاخص هم‌وزن به شاخص‌کل است. در طی دو سه ماه اخیر وضعیت شاخص‌کل نسبت به شاخص هم‌وزن بهتر بود یعنی در روزهای مثبت شاخص‌کل رشد بیشتر و در روزهای منفی درصد منفی کمتری را تجربه می‌کرد. اما در هفته گذشته شاهد بهبود نسبی شاخص‌کل هم‌وزن به شاخص‌کل هستیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36e8a9