پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/19 13:51
یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی
کد خبر: 18239

یارانه نقدی آذر ماه فردا واریز می شود | افزایش یارانه نقدی چقدر است؟

یکصد و سی اُمین مرحله یارانه نقدی در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد. 

یکصد و سی اُمین مرحله یارانه نقدی در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز خواهد بود.

برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، هفدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی آبان ماه امسال سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

طبق آخرین آمار موجود بیش از ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خود اعلام کرد که به پنج دهک اول یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند، طبق وعده دولت قرار بود این یارانه از آذر ماه پرداخت شود. اگرچه دولت پس از روی کار آمدن جزئیات دیگری از این یارانه منتشر نکرد، اما معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که در آذر ماه برای مردم خبرهای خوبی دارد.

به نظر می‌رسد منظور دولت از خبر خوب، پرداخت یارانه جدید است؛ چرا که از سوی دیگر دولت به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. با حذف کالاها از لیست دلار ترجیحی دولت باید گزینه جایگزین پیشنهاد دهد.

در یک ماه گذشته بارها دولت و مجلس از پرداخت یارانه جدید به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته است و به نظر می‌رسد خبرهای یارانه‌ای در آذر ماه منتشر شود.

همچنین، دوازدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

یارانه نقدی

واریز یارانه جدید خانوارها

اتفاقات مهمی در آذر ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار ارز و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد.

به نظر می‌رسد اتفاقات مهمی در آذر ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد.

آغاز مذاکرات برجامی

اولین اتفاق مهم در آذر ماه شروع دوباره مذاکرات برجامی است که از هفته آینده آغاز می‌شود. اولین تاثیر آغاز مذاکرات روی بازار ارز است. اگر چه در هفته گذشته روند قیمت دلار نزولی بود اما روزهای اخیر با افزایش همراه بوده و دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان برگشته است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار ارز معتقد است که بازار نسبت به تحولات وین سوگیری منفی دارد و خوشبین به نتایج مثبت آن نیست.

کامبیز افسری، دیگر کارشناس بازار ارز نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: تغییر قیمت دلار در بازار هفته آینده بستگی به نتیجه مذاکرات وین دارد البته سیگنال‌های این موضوع تاثیر خود را در قیمت دلار در روزهای گذشته گذاشته است.

بنابراین بازارها و به خصوص بازار ارز به اخبار وین چشم دوخته و احتمالا باید منتظر یکی از نوسان‌های کاهشی یا افزایشی بود.

بودجه‌ریزی سال آینده

دیگر اتفاق مهمی که در آذر ماه برای کشور مهم است، بودجه بندی دولت برای سال آینده است. با توجه به کسری بودجه نحوه بودجه‌ریزی تیم اقتصادی دولت حائز اهمیت است. در هفته‌های اخیر شاید اصلی‌ترین کار دولت تصمیم‌گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده که لایحه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در مجلس تصویب نشده و این طرح به تعویق خواهد افتاد. اگرچه احسان خاندوزی از تاخیر در حذف این ارز خبر داده اما دولت باید پایه‌های اصلی بودجه سال آینده را در این ماه به مجلس تقدیم کند.

این که دولت میزان افزایش حقوق کارمندان، هزینه‌های نهادها، میزان درآمد نفتی و نرخ ارز را در بودجه چقدر پیش‌بینی کند، سیگنال‌های مهمی را برای آینده کشور به همراه دارد.

یارانه جدید خانوار

دولت از ماه‌ها قبل وعده واریز یارانه جدید داده است، یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های اول تا پنجم.

از یک سو معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفته که در آذر ماه خبرهای خوبی برای مردم داریم و از سوی دیگر گفته شده که دولت قصد دارد یارانه ۱۱۰ هزار تومانی پرداخت کند. بنابراین احتمال پرداخت یارانه جدید وجود دارد.

به غیر از یارانه جدید، دولت باید یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی را در روزهای دهم و بیستم آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

جدی‌تر شدن جلسات تعیین دستمزد کارگران

جلسات شورای عالی کار شروع شده و کارگروه‌های کارگری و کارفرمایی در حال بررسی و برآورد سبد هزینه معیشت خانوار هستند. از آنجایی که پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارمندان در آذر مشخص می‌شود این موضوع تاثیر خود را روی تصمیم‌های شورای عالی کار می‌گذارد.

یارانه نقدی

 

 

پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی در آذر ماه قوت گرفت

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور پیش از این گفته بود دولت در آذر ماه خبر خوبی برای مردم دارد. بنابراین احتمال پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی از آذر وجود دارد.

درپی ارسال لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر به مجلس، پرداخت یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی به ۶۰ میلیون نفر از آذر ماه قوت گرفت.

 سید ابراهیم رئیسی،‌رئیس جمهور در مکاتبه ای با قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه 1400/8/5 هیئت وزیران با قید دو فوریت به تصویب رسیده است، را برای انجام تشریفات قانونی  تقدیم کرد.

در بخشی از این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین می شود تا مبلغ دویست و هفتاد هزار میلیارد (270000000000000) ریال به حساب خاص سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی - مصوب 1399 - خواهد شد.

این لایحه که برای تغییر در نحوه بازتوزیع یارانه دلار 4200 تومانی نهاده های دامی است، در صورت تصویب نهایی در مجلس مقدمات کار را برای بازتوزیع یارانه جدید از آذرماه فراهم می کند.

بر اساس میزان رقم 27 هزار میلیارد تومانی که دولت برای 4 ماه آخر سال در این لایحه درخواست مجوز کرده است، حدود 60 میلیون نفر طی چهارماه آخر سال ماهانه 110 هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهند کرد.

 دلار 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شده، از سال 97 به واردات برخی کالاهای اساسی داده می شد که بنا بر نظر بسیاری از فعالان عرصه تولید و بازار و اقتصاددانان، منافع این یارانه ارزی به مردن نمی رسید و قیمت کالاهای اساسی که دلار 4200 تومانی دریافت می کردند، همچنان در حال افزایش بوده است. بنابراین دولت تصمیم گرفت، به جای تخصیص این ارز ارزان به واردکنندگان، یارانه ریالی آن را به مردم اختصاص دهد.

این در حالی است که دلار 4200 تومانی برای واردات گندم و دارو فعلا حذف نمی شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oalvo