پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/15 01:30
کد خبر: 18123

بازیکن اسبق مربی سرخابی ها را به توپ بست | انتقاد شدید فتح آبادی از گل محمدی و مجیدی

دربی ۹۷ مثل خیلی از دربی‌های دیگر بی‌روح و کم‌موقعیت از آب درآمد، مسابقه‌ای که اصلا انتظارات را برآورده نکرد هرچند به‌خاطر نتیجه به دست آمده در دیدار صدرنشینان یعنی برتری گل‌گهر مقابل سپاهان، تساوی بدون گل در دیدار بین استقلال و پرسپولیس باعث شد هر دو تیم برای هفته‌های آینده برای رسیدن به صدر جدول همچنان امیدوار بمانند‌.

مالکیت توپ در این دیدار برای پرسپولیس بیشتر بود این درحالی است که از زمان برانکو و حتی وقتی که گل‌محمدی به پرسپولیس آمده از لحاظ مالکیت توپ برای پرسپولیس در دیدارهای این تیم معمولا این اتفاق می‌افتد اما آنها در گذشته از همین طریق ایجاد موقعیت می‌کردند و از کناره‌ها نفوذهای خوبی را ترتیب داده و فرصت می‌ساختند.

دربی ۹۷ مثل خیلی از دربی‌های دیگر بی‌روح و کم‌موقعیت از آب درآمد، مسابقه‌ای که اصلا انتظارات را برآورده نکرد هرچند به‌خاطر نتیجه به دست آمده در دیدار صدرنشینان یعنی برتری گل‌گهر مقابل سپاهان، تساوی بدون گل در دیدار بین استقلال و پرسپولیس باعث شد هر دو تیم برای هفته‌های آینده برای رسیدن به صدر جدول همچنان امیدوار بمانند‌. درخصوص این دیدار با غلامرضا فتح‌آبادی، بازیکن اسبق دو تیم صحبت کردیم که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

دربی 97 چطور بود؟

من از شما سوال می‌کنم اصلا این بازی بود؟

حق با شماست، اما هر فوتبالی می‌تواند مورد نقد و انتقاد قرار بگیرد، مثل همین دربی که برگزار شد.

در هر صورت توقع مردم این است که دیداری مثل دربی با کیفیت فراتر از این صحبت‌ها برگزار ‌شود نه چیزی که ما دیدیم. ۱۲دربی برای هر دو تیم بازی کردم و در رقابت‌های مختلف از لیگ تا جام‌حذفی به میدان رفتم اما خدا را گواه می‌گیرم در همه این دیدارها به‌دنبال آن بودیم که بازی را فقط ببریم چه زمانی که در استقلال بودم و چه زمانی که در پرسپولیس بودم و هیچ‌وقت به‌دنبال مساوی نبودیم و یا اتفاقی بیفتد که خدایی‌ناکرده تماشاگر یا کادرفنی بخواهد آسیب دیده یا تیم‌مان متضرر شود. الان به‌نظر می‌رسد مربیان دو تیم از صندلی خود نگران هستند که تیم‌هایشان تا این حد محتاط به میدان می‌روند، در هر صورت کادرفنی دو تیم با توجه به اینکه قراردادهای آنها نیز در ابتدای فصل تمدید شد، نباید بازیکنان‌شان این‌طور بازی می‌کردند، شاید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیارد تومان ارزش ۲۲بازیکنی بود که با قراردادهای نجومی و آپشن‌هایی که دارند در زمین به میدان رفتند. قرارداد مربیان نیز به همین شکل، بنابراین خیلی توقع زیادی نیست که با حدود ۶۰میلیون نفر که طرفدار استقلال و پرسپولیس هستند این دو تیم انتظارات را برآورده کنند. هر تیم شاید فقط 10دقیقه خوب بازی کرد آن‌هم به‌ناچار، چون حریف عقب‌نشینی می‌کرد، این اتفاق افتاد و چون اجازه بازی‌سازی دادند باعث شد تا چند موقعیت گل به‌خصوص برای پرسپولیس در نیمه دوم به وجود بیاید.

درمجموع بازی چطور بود؟

واقعا چیز خاصی نداشت، دو تیم در جریان ۹۴دقیقه بازی چند شوت در چارچوب به یکدیگر زدند؟ از لحاظ فنی این بازی چیزی نداشت که من بخواهم شما را توجیه کنم که بگویم این‌شکلی شد یا آن‌شکلی! آنها دست همدیگر را خوانده بودند. وقتی که استقلال فهمید پرسپولیس از چپ و راست هجوم می‌آورد، بلافاصله مدافعان خود را تغییر داد و سیستم چهاردفاع را ۳دفاعه کرد و مرکز زمین را بست و ازسوی دیگر وقتی پرسپولیس فهمید دو بازیکن خارجی استقلال می‌خواهند با سرزنی به موقعیت برسند دفاع‌های خود را نگه داشت تا از این طریق این تیم آسیب نبیند، این درحالی است که من هم‌زمان بازی گل‌گهر و سپاهان را هم تماشا می‌کردم، واقعا حیف نبود که این بازی هم‌زمان برگزار شد تا علاقه‌مندان به فوتبال این بازی را نبینند؟ من معتقدم این دیدار یکی از بهترین بازی‌های هشت‌هفته ابتدایی لیگ برتر بود، تازه این بازی از لحاظ تصویربرداری کیفیت خوبی نداشت و زمین هم مثل ورزشگاه آزادی نبود اما بالاخره ما از تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس که امثال من در هر دو تیم بازی کرده‌ایم یا حتی در آن بازی نکرده باشیم انتظار داریم چیزی از این بازی یاد بگیریم و به‌طور مثال اگر مربیان جوانی هستند که نمی‌توانند برای یادگیری دانش روز فوتبال به خارج از کشور بروند حداقل این بازی برای آنها یک درس مربیگری خوب باشد و برای سایر بازیکنان لیگ برتر نیز این دیدار الگو باشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. دو تیم ضعیف کار کردند و به‌دنبال آن بودند تا نبازند.

از لحاظ فنی و تاکتیکی می‌توان به بحث خاصی اشاره کرد؟

مالکیت توپ در این دیدار برای پرسپولیس بیشتر بود این درحالی است که از زمان برانکو و حتی وقتی که گل‌محمدی به پرسپولیس آمده از لحاظ مالکیت توپ برای پرسپولیس در دیدارهای این تیم معمولا این اتفاق می‌افتد اما آنها در گذشته از همین طریق ایجاد موقعیت می‌کردند و از کناره‌ها نفوذهای خوبی را ترتیب داده و فرصت می‌ساختند، از زمان برانکو پرسپولیس در دیدارهای رودررو معمولا مالکیت توپ بیشتری داشته و امسال هم به‌جز یکی، دو دیدار در اوایل فصل که خیلی بد بازی کرد و به آلومینیوم هم باخت اما بازهم مالکیت توپ بالایی داشت و ازسوی دیگر استقلال پنجمین تساوی پیاپی خود را به دست آورد و این درحالی است از آنجایی که در فوتبال هر سه تساوی یعنی دو باخت، حالا استقلال در هفته هشتم در آستانه چهارمین شکست قرار گرفته است و اگر هفته آینده مساوی کند این ۶تساوی پیاپی با ۴باخت هیچ تفاوتی نخواهد داشت. الان شاید بگویند استقلال در دربی نباخت و گل هم نخورد، با همه این تفاسیر اگر استقلال می‌خواهد به قهرمانی رقابت‌های امسال برسد با توجه به اینکه کادر بازیکنان این تیم را هم فرهاد مجیدی خودش با احاطه کامل روی شرایط تیم و نظراتش بسته من فکر می‌کنم این استقلال نیاز دارد تا بیشتر از اینها کار کند، هرچند من احساس کردم از دقیقه۷۵ تا ۸۰ به‌بعد استقلال در بازی سنگین شد و یک مقدار کند کارها را انجام می‌داد و تعویض‌ها به داد مجیدی و تیمش رسید. پرسپولیس به‌دنبال آن بود تا بازی را ببرد و به صدر جدول برسد که اتفاقا انگیزه انجام این کار را هم داشت چون این تیم می‌دانست که گل‌گهر سپاهان را شکست داده و با پیروزی به صدر جدول می‌رسد و استقلال هم می‌خواست با ۳امتیاز این دیدار تا رده دوم جدول بالا بیاید، اما این اتفاقات محقق نشد.

بحث مدیریتی دو باشگاه تقریبا متفاوت دنبال می‌شود، در این خصوص چه صحبتی دارید؟

فرهاد مجیدی و استقلال با آمدن سردار آجرلو به آرامش رسیده‌اند اما ازسوی دیگر اگر در پرسپولیس هیات‌مدیره و مدیرعامل زودتر انتخاب شود بهتر است، در هر صورت این افراد کارهای ستادی انجام می‌دهند، همان‌طور که کارهای اجرایی را سرمربی در زمین انجام می‌دهد و این دو موضوع دو مقوله جدا از هم هستند و نباید به کادرفنی ارتباطی داشته باشد که اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل چه کار می‌کنند یا چه کار نمی‌کنند. وظیفه پیروانی و طاهری این است که کارها را برای سرمربی مهیا کنند و آنها نیز تمرین بدهند و تیم را برای بازی آماده کنند و این دو سرمربی نباید دخالتی در این مورد داشته باشند.

پرسپولیس انگار به ترکیب دلخواه خود رسیده اما استقلال همچنان برای رسیدن به ترکیب دلخواه مجیدی با وجود آنکه هفته هشتم هم به پایان رسید همچنان درحال آزمون و خطا است، در این خصوص چه صحبتی دارید؟

گل‌محمدی افرادی را گرفته که قبلا شاگردان خودش در تیم‌های دیگر بودند و از آنجایی که گل‌محمدی به خصوصیات آنها آشنا بوده این هماهنگی زودتر اتفاق افتاده، ضمن اینکه سرمربی فعلی پرسپولیس ادامه‌دهنده راه برانکو است، این تیم بعد از دو پیروزی تازه فهمید که باید از چه افرادی در زمین بازی بگیرد تا نتیجه دلخواه را بگیرد، اما امسال با وجود تیم‌هایی مثل سپاهان، گل‌گهر و حتی همین استقلال یا آلومینیوم اراک و صنعت نفت آبادان برای پرسپولیس سال سختی خواهد بود، هرچند معتقدم تیم‌های میانه جدول نیز می‌توانند موی دماغ تیم‌های مدعی قهرمانی شوند و اجازه نمی‌دهند این تیم‌ها راحت قهرمانی را به‌دست بیاورند.

فرهیختگان


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z9jzb