پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/08 09:01
کد خبر: 17819

۸۱ درصد مبتلایان به ایدز آقایان هستند

۸۱ درصد موارد ابتلا به ایدز در کشور مربوط به آقایان است.قانون افزایش جمعیت، هیچ ارتباط منفی با بیماری ایدز در کشور ندارد. قطعا با ازدواج موارد ابتلا به ایدز در کشور کمتر و قابل کنترل‌تر می‌شود چراکه ارتباط جنسی بین افراد بهداشتی‌تر خواهد بود. تلاش‌ها برای تولید داروی ایدز در دنیا ادامه دارد اما هنوز هیچ دارویی که به طور حتم ویروس‌ ایدز را از بدن دفع کند وجود ندارد.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ۵۴ هزار و ۸۵۰ نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند؛ طبق آمار تاکنون ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: از این تعداد ابتلا به بیماری ایدز، ۲۲ هزار و ۶۸۴ نفر تحت درمان هستند و به مراکز درمانی رجوع می‌کنند و متاسفانه مابقی این بیماری را پنهان می‌کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: ۸۱ درصد موارد ابتلا به ایدز در کشور مربوط به آقایان و ۱۹ درصد مربوط به خانم‌هاست و به تدریج درصد خانم‌ها روبه افزایش است.

گویا ادامه داد: همه‌گیری ایدز در آقایان یک تفاوت با خانم‌ها دارد اگر فرد مبتلا، دستورات بهداشتی را رعایت نکند همسر او هم ابتلا خواهد شد، اما این موضوع در خانم‌ها متفاوت است مگر اینکه از بیماری خود آگاه باشند و بتوانند از انتقال آن جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: قانون افزایش جمعیت در کشور در حال انجام است و هیچ ارتباط منفی با بیماری ایدز در کشور ندارد یعنی هر چه جامعه بیشتر به سمت ازدواج برود قطعا موارد ابتلا به ایدز در کشور کمتر و قابل کنترل‌تر می‌شود چراکه ارتباط جنسی بین افراد بهداشتی‌تر خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی بخش اعظمی از تولیدات واکسن‌های ایدز را در کشور بر عهده دارند و درصد کمی توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند.

گویا گفت: تلاش‌ها برای تولید داروی ایدز در دنیا همچنان ادامه دارد اما هنوز هیچ دارویی که به طور حتم ویروس‌های ایدز را از بدن دفع کند، وجود ندارد و دارو‌های تولیدی، فقط وظیفه افزایش توان دفاعی بدن را دارند.

وی افزود: تاثیر دارو‌های کرونا روی ایدز هنوز تایید نشده و موارد منفی در این خصوص هنوز دیده نشده است اما مشخصا افرادی که به ایدز مبتلا باشند و دارو‌های خود را مرتب دریافت نکنند و به ویروس کرونا نیز مبتلا شوند، هر دو بیماری آن‌ها شدیدتر از حالت عادی خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: تا سال‌های گذشته به علت تحریم‌ها با کمبود دارو‌های ایدز در کشور مواجه بودیم اما با مذاکراتی که با سازمان جهانی بهداشت و ملل متحد داشتیم، این دارو‌ها به صورت مرتب وارد کشور می‌شوند و در حال حاضر هیچ کمبودی در این خصوص نداریم.

وی تصریح کرد: تحقیقات لازم برای سویه جدید کرونا هنوز کامل نشده است اما در صورتی که شیوع آن در کشور به حد زیادی برسد قطعا محدودیت‌ها مجدد اعمال خواهند شد و نسبت به تعطیل کردن مدارس اقدام خواهیم کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: در راستای جلوگیری از شیوع سویه جدید کرونا، برای افرادی که از کشور‌های دیگر وارد ایران می‌شوند، سختگیری‌های لازم اعمال شده است.

گویا درباره تقسیم بندی سنی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: تقسیم بندی سنی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون اعمال شده است و این مورد به مرتب کاهش پیدا می‌کند و تمام گروه‌های سنی واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا بیشترین تکیه ما به واکسن‌های ایرانی است و با ترتیبی که تولیدکنندگان داخلی پیش گرفته اند، احتمال کمبود واکسن در کشور بسیار بعید است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4v57an