پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/08 02:00
قیمت دلار | قیمت دلار در بازار آزاد
کد خبر: 17796

قیمت دلار تا پایان سال مشخص شد | قیمت دلار با آغاز مذاکرات پایین می آید؟

در حالی بازار ارز صعود قیمت دلار را تجربه می‌کند که برخی از فعالان بازار ارز، عنوان می‌کردند رشد بیشتر از این قیمت‌ها را متصور بودند و از قیمت‌هایی بالاتر از ۳۰ هزار تومان سخن می‌گفتند.

1400/09/08

احتمال شوک قیمتی وجود دارد؟

نرخ دلار از ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون که ۲۰ هزار و ۶۳۷ تومان بوده، در مسیر صعودی حرکت کرده است؛ اگرچه گاهی افت‌های نامحسوسی داشته، اما در نهایت از آن زمان تاکنون دلار حدود ۹ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

در حالی بازار ارز صعود قیمت دلار را تجربه می‌کند که برخی از فعالان بازار ارز، عنوان می‌کردند رشد بیشتر از این قیمت‌ها را متصور بودند و از قیمت‌هایی بالاتر از ۳۰ هزار تومان سخن می‌گفتند تا اگر خروجی مذاکرات مثبت بود، از فروش قیمت دلار سود بیشتری حاصل شود؛ چراکه به نظر می‌رسد در صورتی که اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر شود، احتمال افت سریع دلار وجود دارد.اما در مقابل این نگاه، برخی از فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که بعد از ماه‌ها توقف مذاکرات و مواضع حداکثری طرفین، احتمال این‌که توافق معناداری صورت بگیرد، کم است.با این وجود، بازار ارز هم‌اکنون در شرایط حساس پیش از مذاکرات وین قرار دارد. گفته می‌شود ‌علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات روز دوشنبه هشتم آذر ماه در وین بین ایران و گروه ۱+۴ و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، روز شنبه در راس هیئتی وارد پایتخت اتریش شد.

اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان در این خصوص ، درباره شرایط بازار ارز و پیش‌بینی قیمت دلار در شرایط مذاکرات امروز می‌گوید: راجع به قیمت ارز در آستانه مذاکرات، من علت توقف و حتی کاهش موقت قیمت در این مقطع را تنها خوش‌بینی عمومی به ادامه مذاکرات و رفع انسداد از پول‌های بلوکه شده می‌دانم.وی می‌افزاید: البته از سویی تبلیغات دولتی و عملکرد غیرمنطقی بازارساز هم به این تصور خوشبینانه دامن می‌زند، ولی متاسفانه هیچ دلیل واقعی و منطقی اقتصادی برای تقویت پول ملی در این مقطع مشاهده نمی‌شود، نه نرخ تورم کاهش پیدا کرده، نه نرخ بهره کاهش پیدا کرده، نه سرمایه‌گذاری جدی در اقتصاد صورت گرفته و نه تمهیدی برای کاهش حجم نقدینگی اندیشیده شده است.رئیس اسبق کانون صرافان تصریح می‌کند: بنده تصور می‌کنم که کاهش حتی اگر شروع شود و بخواهد ادامه پیدا کند، به صورت دستوری و مصنوعی و به ضرب تبلیغ و تزریق خواهد بود. سمیعی عنوان می‌کند: ضمن این‌که باز هم در کوتاه‌مدت، دوباره روند صعودی پیدا می‌کند. خود این تلاطم و کاهش هم به ضرر اقتصاد کشور و تنها به نفع واردات غیرضروری و کمک به خروج بیشتر سرمایه از کشور و صدمه به تولیدات داخلی و کاهش گردشگری در داخل ایران به نفع سفر به کشورهای دیگر خواهد بود.وی تاکید می‌کند: این تلاطمات باعث می‌شود کسانی که از رانت اطلاع برخوردار هستند، بتوانند جیب خودشان را پر کنند و از این رانت استفاده کنند. و دلارهایی که احیانا مردم با خوش‌بینی از خانه‌هایشان بیرون می‌آورند و به بازار عرضه می‌کنند را بخرند و بعد از اینکه بازار دوباره خود را واقعی کرد، یا به طرف واقعی شدن رفت، دوباره آنها را بفروشند و از این طریق سود نامتعارف و ناجوانمردانه‌ای حاصل کنند.

قیمت دلار ۲۵ هزار تومان می‌شود؟

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز می‌گوید: فارغ از چگونگی مذاکرات و این‌که توافقی صورت بگیرد یا خیر، من فکر می‌کنم عزم دولت برای توافق جدی است و اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، این توافق نهایی شده است.وی می‌افزاید: خبر اعلامی از مذاکرات، احتمالا یک شوک کوتاه‌مدتی را در بازار دلار ایجاد می‌کند و دلار را تا کانال۲۴ و ۲۵ هزار تومان پایین می‌آورد و کمتر از این رقم نخواهد بود. این کاهش قیمت دلار کوتاه‌مدت است.عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح می‌کند: اگر توافقی صورت بگیرد، دولت با توجه به شرایطی که دارد، اجازه رشد هیجانی دلار را دیگر نمی‌دهد و سعی می‌کند با تزریق ارز، دلار را تا پایان سال در کانال ۳۰ هزار تومان نگه دارد.

آفتاب یزد


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45ajyx