پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/19 15:30
کد خبر: 17326

فرار روزانه ۵۰۰۰ افغانستانی به ایران

زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، حداقل ۳۰۰۰۰۰ افغانستانی وارد ایران شده‌اند. می‌توان انتظار داشت که صد‌ها هزار نفر در زمستان همچنان وارد شوند.

 

«شورای پناهندگان نروژ» (ان‌آرسی) در گزارشی با بیان این که روزانه ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ شهروند افغانستانی از مرز این کشور به ایران فرار می‌کنند، خواستار کمک مالی بیشتر و تقسیم مسئولیت شد.

 طبق اعلام وبسایت این گروه، «یان اگلاند» دبیرکل شورای پناهندگان نروژی در سفری که این هفته به ایران داشت، گفت: هزاران زن، کودک و مرد خسته، هر روز در جستجوی امنیت از افغانستان به ایران می‌روند. نمی‌توان انتظار داشت که ایران با حمایت اندک جامعه جهانی میزبان این همه افغانستانی باشد. باید کمک‌ها در داخل افغانستان و کشور‌های همسایه مانند ایران، قبل از سرمای مرگبار زمستان افزایش یابد.

شورای پناهندگان نروژی در ادامه بر اساس آمار‌های گزارش شده محلی اعلام کرد روزانه بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ افغان از طریق گذرگاه‌های غیررسمی مرزی به ایران فرار می‌کنند و افزود: ان‌آرسی در ایران در حال حمایت از آن افغانستانی‌ها، به علاوه صد‌ها هزار نفر دیگری است که برای مدت طولانی‌تری در این کشور برخی برای دهه‌ها پناه گرفته‌اند.

طبق این گزارش، در حالی که کسری از مردم به افغانستان بازگشته‌اند، تعداد ورودی‌ها همچنان در حال افزایش است. این روند ممکن است با فرا رسیدن زمستان افغانستان و رسیدن دما به زیر صفر افزایش یابد. علاوه بر این، اقتصاد این کشور در حال سقوط آزاد است و بحران انسانی در حال تشدید است.

این گزارش می‌افزاید: آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد برای حمایت از افغانستانی‌هایی که به کشور‌های همسایه فرار می‌کنند، خواستار نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا برای کمک به ۵۱۵۰۰۰ نفری است که ممکن است قبل از پایان سال فرار کنند. درخواست تاکنون فقط ۳۲ درصد تامین شده است. حدود ۱۳۶ میلیون دلار از مجموع بودجه برای حمایت از افغان‌ها در ایران مورد نیاز است.

این سازمان بشردوستانه در ادامه از ایران به دلیل میزبانی همسایگان افغانستانی قدردانی و اعلام کرد: ما ایران را به خاطر استقبال و میزبانی از میلیون‌ها آواره افغانستانی در چهار دهه گذشته ستایش می‌کنیم. اما اکنون جامعه بین‌المللی باید برای حمایت از همسایگان افغانستان و سهیم شدن مسئولیت کمک به آن‌ها برای ادامه استقبال از پناهجویان گام بردارد. افغانستانی‌ها یکی از بزرگ‌ترین تعداد پناهجویان در جهان هستند.

اکنون شرایط بازگشت هرچه بیشتر مبهم‌تر می‌شود. در حالی که تعداد زیادی از پناهجویان افغانستانی هنوز به سمت اروپا حرکت نکرده‌اند، همه کشور‌های ثروتمند باید هم کمک‌ها را افزایش دهند و هم مرز‌های خود را برای کسانی که از درگیری و آزار و اذیت فرار می‌کنند باز نگه دارند.

کشور‌های اروپایی، از جمله لهستان، باید اخراج پناهجویان افغانستانی را متوقف کنند و همه درخواست‌های ناموفق را با توجه به بحران بازبینی کنند.

در ادامه این گزارش اطلاعات و آماری به شرح زیر ارائه شده است:

تخمین زده می‌شود که از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، حداقل ۳۰۰۰۰۰ افغانستانی وارد ایران شده‌اند. می‌توان انتظار داشت که صد‌ها هزار نفر در زمستان همچنان وارد شوند.

نزدیک به ۵ میلیون افغان در خارج از این کشور آواره شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران و پاکستان میزبان ۹۰ درصد آنان است.

حدود ۳.۶ میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، اگرچه تنها ۷۸۰۰۰۰ نفر به عنوان پناهنده شناخته شده‌اند.

اگر همه افغانستانی‌ها به عنوان پناهنده شناخته شوند، ایران پس از ترکیه دومین کشور میزبان پناهجویان در جهان خواهد بود.

ایران پناهندگان افغانستانی را واکسینه می‌کند، از جمله آن‌هایی که فاقد مدرک هستند.

کودکان افغانستانی در ایران بدون توجه به وضعیت قانونی والدین خود می‌توانند همراه با فرزندان ایرانی در مدارس دولتی ثبت نام کنند. این نمونه‌ای از یکی از فراگیرترین سیاست‌های پناهندگی در سطح جهان است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل خواستار جلوگیری از بازگشت اجباری اتباع افغانستانی، از جمله پناهجویانی است که درخواست آن‌ها رد شده است. ان‌آرسی از این درخواست پشتیبانی می‌کند.

به گفته سازمان ملل متحد، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27qgqe