پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/18 02:25
قیمت دلار | افزایش قیمت دلار
کد خبر: 17266

افزایش وحشتناک قیمت دلار

در حال حاضر اگر برجام به عنوان یک عامل روانی کنترل‌کننده نرخ ارز به نتیجه نرسد ممکن است سایر نیروهای اثرگذار در بازار باعث یک جهش ناگهانی در نرخ ارز شود.

علیرضا عباسی، با اشاره به تاثیر برجام بر بازار ارز گفت: اگر یک توافق دائمی و با کیفیت شبیه به برجام اول اتفاق بیفتد انتظار کاهش نرخ ارز تا کانال‌های زیر 25 هزار تومان وجود دارد.

بازار ارز و طلای تهران شاهد صعود قیمت دلار آمریکا به کانال 28 هزار تومان بود و به دنبال آن قیمت طلا و سکه نیز مانند  با افزایش همراه بود. به گفته فعالان، نگرانی نسبت به آینده مذاکرات بازار را ملتهب می‌کند و به محض روشن شدن تکلیف برجام بازار در سمت‌وسوی مناسب‌تری قرار خواهد گرفت. آنها معتقدند احیای برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به کاهش نرخ ارز شود، به عبارت دیگر اگر مذاکرات به نتیجه برسد می‌توان امیدوار بود که بازار در ماه‌های آتی از هیجان و التهاب فاصله بگیرد.

علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز با اشاره به تاثیر برجام بر بازار ارز گفت: اگر یک توافق دائمی و با کیفیت شبیه به برجام اول اتفاق بیفتد انتظار کاهش نرخ ارز تا کانال‌های زیر 25 هزار تومان وجود دارد. درواقع کیفیت توافق برجام متغیر بسیار مهمی است که تعیین‌کننده آینده کانال قیمتی نرخ ارز خواهد بود.

وی همچنین در صحبت‌هایش به وضعیت درآمد ارزی دولت طی سال‌های اخیر اشاره کرد و در این خصوص ادامه داد: مهم‌ترین متغیر موثر بر نرخ ارز درآمد ارزی دولت است که درآمد ارزی دولت طی سال‌های اخیر به شدت تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفت. از یک سو مهم‌ترین منبع درآمد ارزی دولت صادرات نفت بوده که طی این سال‌ها با مشکلات بیشماری روبه‌رو بوده است. اما پس از مشکلات به وجود آمده دولت توانست از طریق راه‌هایی تا نرخ یک میلیون بشکه نفت در روز صادرات داشته باشد که باعث شد یک درآمد حداقلی ناشی از صادرات نفتی نصیب دولت شود.

این کارشناس بازار ارز در ادامه صحبت‌هایش به میزان صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر صادرات غیرنفتی علی‌رغم وجود تحریم‌های دشوار تجاری مجددا با فروکش کردن دوره سخت کرونا، افزایش پیدا کرد و در حال حاضر صادرات غیرنفتی ایران در حال نزدیک شدن به رکوردهای قبل از شیوع ویروس کرونا است و از این طریق هم ثبات نسبی به بخش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی ایجاد شده است که این مسئله هم به ثبات در بازار ارز کمک می‌کند.

عباسی همچنین اظهار کرد: این درحالی است که بسیاری از نیازهای ارزی کشور برای واردات کالا در سه سال گذشته کنترل شده و بسیاری از ممنوعیت‌های واردات و کنترل میزان حجم کالاهای وارداتی باعث شده است که در قسمت مخارج و تقاضای ارزی کنترل زیادی بر سمت تقاضا صورت بگیرد.

برجام به عنوان یک عامل روانی کنترل‌کننده نرخ ارز است

وی در ادامه صحبت‌هایش به تاثیر تورم بر نرخ ارز اشاره کرد و گفت: تهدید اصلی اقتصاد کلان ایران، رشد بسیار بالای نقدینگی که ناشی از کسری شدید بودجه است و این مسئله باعث شده تورم نسبی که در سال‌های اخیر اوج گرفته است بر روی نرخ ارز به عنوان یک کالا تاثیر بگذارد.‌

عباسی در بخش دیگری از گفت‌وگو به بررسی اثر برجام بر نرخ ارز پرداخت و در این راستا ادامه داد: در حال حاضر اگر برجام به عنوان یک عامل روانی کنترل‌کننده نرخ ارز به نتیجه نرسد ممکن است سایر نیروهای اثرگذار در بازار باعث یک جهش ناگهانی در نرخ ارز شود.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: بسیاری از تحلیل‌های اقتصادی مستقل و حتی برخی از تحلیل‌های اقتصادی منتشرشده نشان از امکان و پتانسیل یک جهش ارزی در آینده دارد. از این رو تعیین و تکلیف توافق برجام که به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده وارد یک نوسانات جدیدی خواهد شد تا پایان سال تاثیر بسزایی در نرخ ارز خواهد داشت.

وی در ادامه به بررسی شرایط نرخ ارز در دو حالت توافق و یا عدم توافق مذاکرات پرداخت و در این باره گفت: به بیانی دیگر هرنوع دریافت سیگنال قوی و مثبت از سوی تیم مذاکره‌کننده ایران موجب ایجاد یک روند نزولی در بازار ارز خواهد شد و برعکس هر نوع سیگنال منفی ممکن است سبب ایجاد یک جهش در نرخ ارز ‌شود اما آن چیزی که می‌شود پیش‌بینی کرد وجود یک ثبات نسبی تا پایان سال جاری در بازار ارز است.

رابطه مستقیم نرخ ارز با کیفیت مذاکرات

عباسی در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق نرخ ارز تا چه محدوده‌های کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: کیفیت توافق برجام و اینکه مذاکرات تا چه اندازه‌ای باعث نقض تحریم‌ها شود متغیر بسیار مهمی است که تعیین‌کننده آینده کانال قیمتی نرخ ارز خواهد بود.

این کارشناس بازار ارز در پایان به اهمیت کیفیت مذاکرات اشاره کرد و گفت: اگر یک توافق دائمی و با کیفیت شبیه به برجام اول اتفاق بیفتد انتظار کاهش نرخ ارز تا کانال‌های زیر 25 هزار تومان وجود دارد اما اگر ما یک مذاکره نصف و نیمه داشته باشیم که همچنان نااطمینانی را به اقتصاد ایران تزریق کند ممکن است شاهد اندکی ریزش در نرخ ارز باشیم. بنابراین اینکه نرخ ارز در ماه‌های آتی چگونه باشد رابطه مستقیمی با کیفیت برجام دارد.

روزنامه ابتکار


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2raoxw