پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/16 02:59
کد خبر: 17183

کلاهبرداری شرکت‌های بازاریابی شبه هرمی با حضور در حوزه رمز‌ارز‌ها

شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای کلاهبرداری از مردم با ادعا راه اندازی پروژه رمز‌ارز معتبر در کشور سوئد .

 این روزها شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از کلاهبرداران هرمی و پانزی در حوزه رمز‌ارز‌ها ورود کرده و از روش‌های جدید برای سوءاستفاده از افراد نا‌آگاه استفاده می‌کنند. رمزارز کینگ مانی و کیف پول مورد استفاده کاربران آن (یوتی بایت)، نمونه‌‎ای از حضور شرکت‌های بازاریابی شبه هرمی در حوزه رمز‌ارز‌ها است. شواهد حاکی از آن است که یک شرکت معروف در عرصه بازاریابی شبکه‌‎ای در کشورمان ادعا کرده که یک پروژه رمز‌ارز معتبر در کشور سوئد راه‌اندازی شده است که توسط این شرکت ارائه می‌شود، در حالی که اطلاعات دقیقی توسط این شرکت از توسعه دهندگان کینگ مانی ارائه نشده و ترافیک سایت کینگ مانی نشان‌دهنده این مسئله بود که عمده کاربران آن ایرانی هستند. حالا روز جمعه شاهد تجمع اعتراضی مالباختگان این شرکت هرمی بودیم و سوال اینجاست که آیا نظارتی بر روند کاری این شرکت‌های هرمی صورت نمی‌گیرد؟

ماجرای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای از کجا شروع شد؟

کلاهبرداری

ماجرای بازاریابی شبکه‌ای در ایران به شرکت‌های هرمی یا به اصطلاح «گولد کوئست» بر می‌گردد. شرکت‌های بی‌نام و نشانی که از مردم دعوت می‌کردند تا با خرید چند کاغذ بی‌اعتبار وارد شبکه شوند و دیگران نیز به این کار تشویق کنند. بعدها پای کالاهای لوکس نیز به این برنامه‌ها باز شد تا اینکه بعد از مدتی غیر شرعی و غیرقانونی بودن این شرکت‌های بی‌نام و نشان بر سر زبان‌ها افتاد و چیزی نگذشت که اعضا بعد از مدتی پی به کلاهی که سرشان رفت بردند که البته خیلی دیر شده بود. با این حال اما شیوه بازاریابی شبکه‌ای در ایران تمام نشد بلکه بهانه‌ای شد تا هربار یک سری شرکت قدم علم کنند و این بار خودشان را در وهله اول ضد «گلد کوئست» معرفی کنند و بدین ترتیب دوباره جذب عضو کنند. یکی از ایراداتی که به شرکت‌های هرمی و گلدکوئستی وارد بود رسیدن سرشاخه‌های آن‌ها به خارج از کشور و فروش اقلام لوکس و غیرقابل استفاده بود. در چندسال اخیر دوباره موج دیگری از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و به اصطلاح نتورکی سر بیرون آورده‌اند که با فروش شبکه‌ای کالاهای مصرفی به این نوع بازاریابی شکل دیگری دادند. شرکت‌هایی که با نام و نشان و تبلیغات‌های بسیاری ظاهر می‌شوند و کنفرانس‌ها و همایش‌های روان شناسی زیادی برگزار می‌کنند و افراد زیادی هم در آن عضویت دارند.

در چندسال اخیراما شرکت‌های نتورکی بیش از پیش قد کشیده‌اند و اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور کردند و حتی از پدران آمریکایی بازاریابی شبکه‌ای دعوت کرده‌اند که در جلساتشان حضور پیدا کنند. تیم باشگاهی فوتبال تاسیس کرده‌اند و اعلام می‌شود که مجوز رسمی نیز از وزرات صنعت، معدن و تجارت دارند و زیر نظر این مجوز به فعالیت‌هایشان به‌طور رسمی ادامه می‌دهند و اقدام به عضوگیری می‌کنند. حالا اما شنیده می‌شود که برخی از این شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی فیک کرده‌اند و در پی آن هم افراد زیادی همین شرکت‌های هرمی مورد سوء استفاده مالی قرار گرفته‌اند و حالا باسرمایه‌ای که بر باد رفته دست‌شان به جایی بند نیست!


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kemad