پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/04 03:52
پرسپولیس
کد خبر: 19498

مصیبت‌های پرهوادارترین تیم ایران

مشکلات فعلی پرسپولیس محصول اشتباهات یکی از مدیران اسبق این باشگاه است؛ اشتباهاتی که وی پاسخگوی هیچ یک از آنها نیست.

به گزارش رصد ورزشی: مدیریت در باشگاه‌های بزرگ فوتبال آنقدر سخت و دشوار است که تنها تعداد کمی از مدیران باشگاه‌ها را می‌توان موفق قلمداد کرد. در فوتبال ایران و در ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس هم وضعیت به همین گونه است. در طول چندین دهه که از عمر سرخابی‌ها می‌گذرد افراد بسیار زیادی با پیشینه‌های مختلف مدیریتی توانستند سکان مدیریت این باشگاه‌ها را بر عهده بگیرند؛ اما تنها تعداد کمی از آنها کارنامه نسبتا موفقی از خود به جا گذاشتند.

اکثر مدیران استقلال و پرسپولیس با اقدامات اشتباهشان نقش اصلی را در ورشکسته شدن این باشگاه‌ها داشتند و میلیاردها تومان بدهی که برای ۲ باشگاه پرطرفدار ایران باقی مانده میراث شومی است که از این مدیران ناکارآمد به جا مانده و اتفاق تاسف‌آور اینکه هیچ یک از آنها پاسخگوی عملکرد ضعیف‌شان نیستند.

همین تیم پرسپولیس که پرهوادارترین تیم فوتبال ایران محسوب می‌شود به خاطر سوءمدیریت با بدهی‌های سنگینی روبرو شده و به نظر نمی‌رسد به این زودی بتواند از این بدهی‌ها خلاصی پیدا کند. در این سوء مدیریت‌ها نقش یکی از مدیران عامل اسبق پرسپولیس بسیار پررنگ است. این مدیر توانست اثبات کند که می‌توان در ۶ ماه روزگار یک باشگاه بزرگ را چنان سیاه کرد که تا سال‌ها این باشگاه نتواند رنگ آرامش را به خود ببیند. در ادامه مهمترین اقدامات مدیر مورد نظر که اتفاقا جزو اهالی فوتبال هم محسوب می‌شود ذکر شده است.

۱- با مربی خارجی قراردادی به مبلغ ۸۵۰ هزار دلار بسته شد. این مربی که پیش از سرمربیگری پرسپولیس مدت‌ها بیکار بود پس از ۵ ماه حضور در ایران به کشورش بازگشت؛ چرا که به خاطر خلف وعده پرسپولیسی‌ها می‌توانست به همه مبلغ قراردادش دست پیدا کند؛ بدون اینکه به کارش در پرسپولیس ادامه دهد. مربی خارجی به خاطر عدم پرداخت طلبش از باشگاه پرسپولیس به فیفا شکایت کرده است.

۲- بابت جذب سرمربی یک تیم شهرستانی، می‌پذیرد که ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این تیم بپردازد. جالب اینکه بدهی پرداخت نمی‌شود و جریمه دیرکرد به آن تعلق می‌گیرد و به ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

۳- عدم قرارداد با یک کارگزار پرحاشیه؛ کارگزاری که حتی پیج رسمی باشگاه پرسپولیس را هم در اختیار می‌گیرد و پستی را در آن منتشر می‌کند که باعث می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه پرسپولیس را جریمه کند. در رای کنفدراسیون آسیا، باشگاه پرسپولیس به پرداخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار جریمه نقدی و برگزاری یک بازی بدون حضور تماشاگر بعد از اتمام پاندمی کرونا محکوم می‌شود.

۴- اوج هنر مدیریتی این مدیرعامل به تمدید قرارداد دروازه‌بان خارجی برمی‌گردد. دروازه‌بانی که در کشور خودش هم به زحمت می‌تواند تیمی را پیدا کند که با آن قرارداد ۵۰ هزار دلاری ببندد؛ اما رقم قرارداد او با پرسپولیس ۹۵۰ هزار دلار است. همین چند روز پیش بود که فیفا به خاطر شکایت این بازیکن پرسپولیس را محکوم کرد.

۵- با یک مهاجم بی‌کیفیت خارجی قرارداد امضا می‌شود. در قرارداد این بازیکن موارد عجیبی به چشم می‌خورد؛ از جمله اینکه در صفحه اول قرارداد او مبلغ به ریال ذکر شده؛ اما در صفحات بعدی قرارداد مبلغ دلاری هم نوشته شده است. پرسپولیس به خاطر شکایت این بازیکن باید ۹۶ هزارد دلار بپردازد. عملکرد این بازیکن به حدی ضعیف بود که در نهایت تنها با یک گل زده از پرسپولیس کنار گذاشته شد.

۶- دیگر بازیکن خارجی پرسپولیس که در آن زمان با این تیم قرارداد بست هم از این باشگاه شکایت کرد و حالا پرسپولیسی‌ها مجبورند ۸۳ هزار دلار به او پرداخت کنند. بازیکن خارجی و پرحاشیه پرسپولیس همچون کالدرون بدون هیچ دلیل خاصی این تیم را در میانه‌های فصل ترک کرد؛ اما با این وجود توانست پرسپولیس را محکوم به پرداخت دستمزدش کند.

موارد ذکر شده در صدر کارنامه سوءمدیریتی مدیرعامل اسبق پرسپولیس می‌درخشد. مواردی که پرسپولیس را به خاک سیاه نشاند و می‌تواند سرمشقی باشد برای سایر باشگاه‌ها که اگر به دنبال نابودی در کمترین زمان ممکن هستند شبیه این اقدامات را انجام دهند.

۶ مورد ذکر شده نتیجه ۶ ماه مدیریت کسی است که از قضا مدیری فوتبالی هم محسوب می‌شود تا مشخص شود صرف فوتبالی بودن یک مدیر نمی‌توان گفت وی مدیری توانا است. ای کاش مدیرانی همچون مدیرعامل اسبق پرسپولیس پس از پایان دوره مسئولیت‌شان پاسخگوی اقدامات‌شان و همه تعهداتی که برای باشگاه ایجاد کرده‌اند باشند؛ هر چند برای انجام این کار نیاز به سازوکار مشخصی است تا هیچ مدیری نتواند برای فرار از مسئولیت اقداماتش راهی پیدا کند. قطعا اگر چنین رویه‌ای ایجاد شود دیگر هیچ مدیری جرات انجام چنین اقداماتی را نخواهد داشت؛ چرا که می‌داند برای هر تصمیمی که گرفته و برای هر قراردادی که امضا کرده باید پاسخگو باشد.


 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27qao6