یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/07/15 09:05
کشتی فرنگی
کد خبر: 16888

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان | صعود دو ملی پوش کشتی فرنگی به نیمه نهایی

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان با حضور چهار نماینده کشورمان پیگیری شد.

به گزارش رصد ورزشیکشتی فرنگی یکی از سبک‌های ورزش کشتی است که در سدهٔ ۱۹ میلادی در فرانسه ابداع شد رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۱ از امروز با برگزاری رقابت های ۴ وزن نخست آغاز می شود. در روز اول مسابقات جهانی کشتی فرنگی نروژ  رقابت های اوزان 55، 72، 77 و 82 کیلوگرم برگزار می‌شود. سجاد عباس پور، محمدرضا مختاری، محمدعلی گرایی و پژمان پشتام نمایندگان کشورمان در رقابت های کشتی فرنگی به مصاف حریفان خود رفتند. در پایان مسابقات صبح محمدرضا مختاری در وزن 72 کیلو و پژمان پشتام در وزن 82 کیلو به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. 

در ادامه نتایج لحظه به لحظه فرنگی کاران ایرانی در رقابت های جهانی را مشاهده می کنید.

کشتی فرنگی

کشتی فرنگی 55 کیلوگرم:

در وزن 55 کیلوگرم سجاد عباس پور در دور نخست مقابل مکس نوری از آمریکا قرار گرفت. عباس پور با فنونی که در خاک کشتی گیر آمریکایی اجرا کرد، 7 بر صفر عقب افتاد و بعد توانست یک امتیاز بگیرد. در ثانیه های پایانی وقت اول، مکس نوری توانست بازهم عباس پور را به پل بزند و اعتراض مربیان ایرانی هم کارساز نبود. در نهایت عباس پور 10 بر یک شکست را پذیرا شد.

حالا عباس پور باید منتظر حضور این کشتی گیر آمریکایی در دیدار فینال باشد تا وی نیز شانس ادامه کار برای کسب مدال برنز در گروه بازنده ها را بدست آورد.

کشتی گیر آمریکایی که موفق به شکست عباسپور شده بود، در دور یک چهارم نهایی نتیجه را 9 بر صفر به حریف ارمنستانی واگذار کرد تا بدین ترتیب فرنگی کار وزن 55 کیلوگرم ایران از دور رقابت ها کنار برود.

کشتی فرنگی 72 کیلوگرم:

در وزن 72 کیلوگرم محمدرضا مختاری در دور نخست برابر کریستوف بورگر از اتریش قرار گرفت. او با اخطاری که داوران به کشتی گیر اتریشی دادند، در خاک توانست یک سالتو بارانداز اجرا کرده و 5 بر صفر پیش بیفتد. در تایم دوم نیز مختاری با اجرای یک فن 4 امتیازی دیگر، 9 بر صفر پیش افتاد و قبل از پایان وقت قانونی کشتی، برنده این مبارزه لقب گرفت. وی در دور بعد به مصاف جی یول لی از کره جنوبی می رود.

مختاری در دور یک هشتم نهایی برابر جی یول لی از کره جنوبی قرار گرفت و با یک شروع توفانی و در کمتر از یک دقیقه او را خاک کرد و با اجرای چند بارانداز توانست 12 بر 2 به برتری برسد.

فرنگی کار ایرانی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف برنده کشتی میان غنی زاده از آذربایجان و شماگی بولکوادزه دارنده مدال برنز المپیک و قهرمان اروپا از گرجستان می رود.

در یک چهارم نهایی وزن 72 کیلوگرم، محمدرضا مختاری مقابل اولوو غنی زاده از آذربایجان قرار گرفت. مختاری که در دو مبارزه قبلی خود با اقتدار به برتری رسیده بود، از همان ابتدا هجومی کشتی را آغاز کرد و توانست حریف را در خاک بنشاند. در ادامه اخطار داوران به کشتی گیر آذربایجانی فرصت اجرای فنون دیگری را برای مختاری به وجود آورد. فرنگی کار شیرازی توانست به اجرای یک بارانداز و یک سالتو بارانداز 9 بر صفر پیش بیفتد و به برتری برسد.

بدین ترتیب محمدرضا مختاری اولین فرنگی کار ایرانی بود که به مرحله نیمه نهایی رسید و عصر امروز باید برای رسیدن به فینال تلاش کند.

کشتی فرنگی 77 کیلوگرم:

در وزن 77 کیلوگرم محمدعلی گرایی در دور اول به مصاف آیک مناتساکانیان دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان رفت. حملات گرایی در ابتدای تایم اول باعث شد داور به کشتی گیر بلغارستانی اخطار بدهد و او در خاک فرنگی کار ایرانی نشست. برخلاف تصور گرایی نتوانست فنی را در خاک اجرا کند و در حین اجرای بارانداز هم با بدل حریف روبرو شد. بعد از یک بر یک شدن نتیجه کشتی، گرایی با اجرای دست تو موفق شد یک بار رقیب را خاک کرده و دو بار او را از تشک بیرون ببرد. در تایم دوم نیز اخطار داوران به مناتساکانیان باعث شد دو امتیاز به گرایی تعلق بگیرد. در نهایت گرایی در دور اول 6 بر یک به برتری رسید و در دور بعد به مصاف برنده برنده مبارزه بین گلا بولکوادزه قهرمان زیر 23 سال جهان از گرجستان و دی بریتو از برزیل می رود.

در دور دوم وزن 77 کیلو، محمدعلی گرایی برابر رقیب گرجستانی قرار گرفت. گرایی که جزو مدعیان این وزن به حساب می آید، توانست بعد از کار کردن در سرپا، یک اخطار از حریف بگیرد و در خاک هم یک بارانداز اجرا کرد. قبل از پایان تایم اول، گرایی یک بار دیگر حریف را خاک کرد تا 5 بر صفر پیش بیفتد. در تایم دوم هم داوران یک اخطار به گرایی دادند و اعتراض مربیان گرجستان و اعتقاد آن ها به درگیر شدن پای گرایی بی فایده بود تا کشتی در نهایت با نتیجه 6 بر یک به اتمام برسد.

با این پیروزی گرایی به دور یک چهارم نهایی صعود کرد و رقیب رومن ولاسوف روس، دارنده دو مدال طلای المپیک شد.

گرایی در مرحله یک چهارم نهایی مقابل رومن ولاسوف قهرمان جهان و المپیک از روسیه قرار گرفت. کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران با اینکه اولین امتیاز را از ولاسوف گرفت، اما در ادامه هم در خاک او نشست و هم از داوران اخطار گرفت. در خاک ولاسوف موفق شد یک بارانداز و یک سالتو بارانداز اجرا کرده و 6 امتیاز دیگر بگیرد. اعتراض مربیان ایران هم فقط یک امتیاز به جمع امتیازات ولاسوف اضافه کرد.

فرنگی کار ایرانی  با نتیجه 10 بر یک مغلوب شد و حالا باید منتتظر حضور حریفش در دیدار فینال باشد تا وی نیز شانس حضور در گروه بازنده ها برای کسب مدال برنز را بدست آورد.

کشتی فرنگی وزن 82 کیلوگرم:

پژمان پشتام در دور نخست وزن 82 کیلوگرم مقابل سینگ هارپریت از هند قرار گرفت. پشتام بعد از اینکه داوران به حریف یک اخطار دادند، در خاک نتوانست امتیاز بگیرد، اما استفاده حریف هندی از پا باعث شد تا داوران دو امتیاز به پشتام بدهند. در ادامه یک امتیاز هم در ادامه وضعیت خاک به کشتی گیر ایرانی داده شد تا تایم اول 4 بر صفر به سود پشتام به پایان برسد. فرنگی کار هندی در وقت دوم توانست سه امتیاز از پشتام بگیرد، اما در نهایت پشتام بود که توانست 4 بر 3 برنده شده و به دور بعدی برود.

 پشتام در دور یک هشتم نهایی به مصاف طارق عبدالسلام شبلی محمد، رقیب بلغارستانی رفت و در یک کشتی برتر توانست از همان ابتدا برتری خود را اثبات کند. با اینکه داوران به کشتی گیر بلغار اخطار داده بودند، اما پشتام نتوانست کاری از پیش ببرد و یک امتیاز هم به حریف داد، اما در حین اجرای بارانداز، پشتام بود که حریف را به پل زد و 3 بر یک پیش افتاد. در حالی که در ابتدای تایم دوم کشتی 3 بر 2 و خیلی نزدیک دنبال می شد، بیرون رفتن پای حریف و اعتراض اشتباه مربی بلغارستان باعث شد تا کشتی 6 بر 2 شود. در نهایت این پشتام بود که در یک کشتی سخت 7 بر 2 به برتری رسید و به یک چهارم نهایی راه یافت. پشتام در این مرحله به مصاف رادیک کولیف دارنده مدال نقره جهان از بلاروس می رود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4p58wo