پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/24 03:43
کد خبر: 20916

شرکت فولاد خوزستان پیشرو در حفاظت محیط زیست

سیاست راهبردی شرکت فولاد خوزستان، همواره حفظ و بهبود محیط زیست بوده و هست‌. از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه، علاوه بر اجرای پروژه های کنترلی، ارزیابی پیامدهای زیست محیطی طرح‌های توسعه‌ است.

فولاد خوزستان با ادامه عملیات اجرایی ۲۴ پروژه زیست‌محیطی با هزینه‌ بالغ بر ۱۲۳۰۰ میلیارد ریال گامی بزرگ در جهت حفظ محیط زیست برداشته است.

 

محیط زیست شامل مجموعه انسان، طبیعت و ارتباطات پیچیده میان این دو است. این مجموعه بر کیفیت زندگی انسان تاثیر مستقیم داشته و همزمان تحت تاثیر عملکرد انسان قرار دارد. بنابراین حفاظت از محیط زیست یکی از ارکان اصلی توسعه صنعتی است که از آن بعنوان توسعه پایدار نام برده می‌شود. توسعه پایدار بدین معنی است که همزمان با پیشرفت صنعتی که لازمه حیات انسان امروزی است، بایستی در بهره برداری از منابع طبیعی نیازهای نسل‌های آینده نیز مورد توجه قرار گیرد. در تبیین اهمیت این موضوع همین بس که امروزه توسعه پایدار از شاخص های اساسی رشد جوامع بشری محسوب می‌شوند.

 

در همین راستا سیاست راهبردی شرکت فولاد خوزستان، همواره حفظ و بهبود محیط زیست بوده و هست‌. از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه، علاوه بر اجرای پروژه های کنترلی، ارزیابی پیامدهای زیست محیطی طرح‌های توسعه‌ است.

 

در ادامه با کریم سرخی مدیر محیط زیست در مورد طرح‌های اجرا شده و در دست اقدام شرکت فولاد خوزستان در حوزه محیط زیست هم‌کلام شدیم.

 

 در ابتدا از طرح‌های اجرا شده‌ی در زمینه حفظ محیط‌ زیست بگویید.

 

یقینا یکی از استراتژی های اصلی شرکت فولاد خوزستان دستیابی به بهبود مستمر در عملکرد زیست محیطی و کاهش انتشار آلایندها است. برای تحقق این مهم، علاوه بر تدوین و اجرای پروژه های زیست محیطی که تمرکز آن ها بر کنترل و کاهش انتشار غبار بعنوان مهمترین جنبه زیست محیطی ناشی از فعالیت های شرکت می باشد، طرح‌هایی نیز به منظور نگهداری و توسعه فضای سبز در سطح شرکت و محیط پیرامونی اجرا شده است. در سال گذشته پنج پروژه زیست محیطی با هزینه بالغ بر ۹۵۱ میلیارد ریال تکمیل شده و وارد فاز بهره‌برداری شده اند. محوطه‌سازی اسکرین هفت، اجرای شبکه پاکسازی واحدهای گندله‌سازی شماره یک و دو، نصب غبارگیر ۰۴-۲۰ در واحد مواد‌رسانی، تامین دو دستگاه ماشین زنبیل‌کش در بخش فولادسازی و نصب سیستم مه‌پاش در خروجی مخزن روزانه‌ و تاورهای یک و دو واحد احیای شماره دو، پنج پروژه ای بودند که با هدف کاهش انتشار غبار و حفظ محیط زیست به اجرا درآمدند.

 

 از طرح‌های در دست اجرا چه خبر؟ چه تعداد پروژه و چه میزان اعتبار اجرایی برای تکمیل آن ها در نظر گرفته شده است؟

 

همزمان با بهره برداری از تجهیزات کنترل آلودگی موجود در سطح شرکت شامل غبارگیرها، تصفیه خانه های فاضلاب بهداشتی و پساب صنعتی، شبکه های پاکسازی سایت ها و سایر سیستم های کنترلی، از سال ۱۴۰۰ تحول چشمگیری در اجرای طرح جامع زیست محیطی فولاد خوزستان ایجاد گردید. به طوری که علاوه بر پروژهای اتمام یافته، در حال حاضر ۲۴ پروژه زیست محیطی دیگر با هزینه بالغ بر ۱۲۳۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا می باشند که انتظار می رود از این تعداد ۱۲ پروژه تا پایان سال جاری تکمیل گردند. این میزان از سرمایه‌گذاری در زمینه محیط زیست از سوی یک واحد صنعتی واقعا کم‌نظیر است. ضمن اینکه با تکمیل این پروژه ها، به تدریج پروژه های جدیدی در قالب فاز دوم طرح جامع زیست محیطی با هدف به حداقل رساندن انتشار غبار وارد فاز اجرا خواهند شد. در کنار این پروژه ها، طرح توسعه فضای سبز ۲۴ هکتاری در محدوده ضلع شرقی منازل سازمانی نیز در دست اقدام بوده که تا پایان سال گذشته ۲۱ هکتار آن به همراه احداث شبکه آبیاری قطره ای تکمیل گردید. با منظور داشتن این پروژه، در حال حاضر مساحت کل فضای سبز فولاد خوزستان بالغ بر ۵۲۱ هکتار است که این میزان پنج برابر الزامات قانونی شرکت است.

 

پایش مستمر و تحلیل داده‌ها به تصمیم‌گیری و تعریف طرح‌ها توسعه متناسب با در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی کمک شایانی می‌کند، فولاد خوزستان در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است‌‌‌‌‌؟

 

بله درست است. پایش آلاینده های زیست محیطی هم از نظر ارزیابی انطباق با الزامات قانونی و هم از جنبه بررسی میزان اثر بخشی پروژه های اجرا شده حائز اهمیت است. در این جهت شبکه پایش زیست محیطی از سال ۱۳۸۵ در شرکت مستقر شده و به تدریج توسعه یافته است به طوری که هم اکنون به یکی از گسترده ترین شبکه های پایش در سطح صنایع کشور تبدیل شده است. در چارچوب این شبکه غلظت ذرات معلق و گازهای  آلاینده در هوای آزاد و خروجی دودکش های فرآیند تولید و نیز شاخص های آلایندگی در خروجی تصفیه خانه پساب صنعتی به صورت مستمر پایش شده و داده های حاصل از این شبکه علاوه بر بخش های داخلی شرکت به صورت برخط جهت اداره حفاظت محیط زیست اهواز ارسال می گردد.

 

 به عنوان پرسش پایانی اگر نکته ای مدنظرتان است بفرمایید

 

جا دارد از حمایت های بی دریغ مدیرعامل محترم، پیگیری های مستمر قائم مقام های مدیرعامل و همکاری معاونین، مدیران بخش ها و همه کارکنان زحمتکش فولاد خوزستان که در پیمودن این مسیر مشارکت نموده اند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم. امید است با تکمیل طرح جامع زیست محیطی شاهد بهبودی موثر و چشمگیر در شرایط فعلی شرکت باشیم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4p5awa