پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/16 08:54
افزایش قابل توجه ذخایر صبانور
کد خبر: 20346

تنور گرم صنعت در غرب کشور با «کنور»!

بهمن ماه سال گذشته، طی آیین رسمی و به پشتوانه‌ی ریاست جمهوری عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی و ملی آغاز شد.

به گزارش شمانیوز، بهمن ماه سال گذشته، طی آیین رسمی و به پشتوانه‌ی ریاست جمهوری عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی و ملی آغاز شد. رئیس جمهور در این برنامه قول داد که دولت با تمام قوا مسیر عبور را برای مجریان و سرمایه‌گذاران این ۴۸ ابرپروژه‌ی ملی که تحت عنوان «پیشرانان پیشرفت ایران» به یک خانواده تبدیل شدند، تسهیل کند.

۷ شرکت بزرگ و خوشنام بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزارمیلیارد تومانی این طرح‌ها را به عهده دارند که به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ کشور از آن یاد می‌شود. هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) یکی از این شرکت‌هاست و ۷ پروژه‌ی پیشران به نام این شرکت بزرگ ثبت شده است.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) که یکی از اعضای مهم خانواده «ومعادن» است، از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود در هدایت و مدیریت ۴ پروژه از این ۷ پروژه نقش دارد که به شرح زیر است:

    کنسانتره‌سازی صبانور همدان؛ ۲ میلیون تن کنسانتره (۱۰۰ درصد متعلق به شرکت صبانور)

    گندله‌سازی صباامید غرب خاورمیانه؛ ۱ میلیون تن گندله (مشارکت ۷۰ درصدی صبانور)

    آهن اسفنجی بیجار/ شرکت صنایع فولاد کردستان؛ ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی (با مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مشارکت ۳۰ درصدی صبانور)

    فولادسازی قروه/ شرکت صنایع فولاد کردستان؛ ۱ میلیون تن ورق گرم رول‌شده (با مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مشارکت ۳۰ درصدی صبانور)

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بزرگ‌ترین تولید کننده فرآورده‌های سنگ آهن در غرب کشور بوده که از مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری سنگ آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله دانه‌بندی فعال است.

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در گفت‌و‌گو با معدن‌مدیا با اشاره به طرح‌هایی که شرکت صبانور در دست اجرا دارد، بیان کرد: در حال سرمایه‌گذاری برای دو طرح تولید کنسانتره (۲ میلیون تن) و گندله (۱ میلیون تن) برای شرکت صبانور هستیم و امیدواریم که با سرمایه‌گذاری که در بخش اکتشاف کردیم به معادن جدیدی در کردستان و همدان دست پیدا کنیم تا بتوانیم طرح‌های توسعه جدیدی را برای ارتقاء سطح تولید کنسانتره پیاده کنیم.

وی افزود: در حال پیگیری دو پهنه‌ی معدنی جدید در کردستان هستیم که بتوانیم آن را برای شرکت فولاد کردستان (که از مجموعه‌های سرمایه‌پذیر شرکت صبانور است) تجهیز کنیم.

محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، نیز به خبرنگار معدن‌مدیا گفت: شرکت صبانور با اکتشافات جدید در سال ۱۴۰۰، به نتایج خوبی رسیده‌است و به نظر می‌رسد ذخایر قابل توجهی به دست خواهد آمد.

شرکت صبانور، فرزند خلف «ومعادن»، طی چند سال گذشته خوش درخشیده است؛ با توجه به این که صبانور به طور مستقیم مسئولیت بهره‌برداری از چند معدن بزرگ در غرب کشور را به عهده گرفته، می‌توان به جرئت گفت که امانت‌دار خوبی بوده‌است و مردم ساکن در مناطق کردستان و همدان را که نسبت به این معادن احساس تعلق می‌کنند، با راه‌اندازی کارخانه‌های فولادسازی متعدد، تا انتهای مسیر با خود همراه کرده و قطعاً آینده روشنی دارد.

محمدرضا بنائیان مفرد، مجری پروژه فولاد قروه، به خبرنگار «معدن‌مدیا» گفت: با بررسی‌هایی که انجام دادیم، در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان قروه در استان کردستان، محلی مناسب برای احداث کارخانه فولادسازی درنظر گرفتیم؛ به طوری که این منطقه دسترسی مناسبی به آب، گاز، برق و همچنین راه‌آهن دارد.

وی ادامه داد: محصول این کارخانه یک میلیون تن ورق گرم رول‌شده فولادی است که مواد اولیه آن آهن اسفنجی است.

بنائیان مفرد تأکید کرد: راه‌اندازی این مجموعه باعث اشتغال‌زایی مستقیم ۱۲۰۰ نفر و غیرمستقیم حدود ۵ هزار نفر در منطقه خواهد شد؛ بر اساس برنامه‌ریزی ما، طی ۴۸ ماه از آغاز کار، از زمین خالی به کارخانه‌ای با تولید محصول خواهیم رسید.

مجری پروژه فولاد قروه ادامه داد: در کنار پیش بردن این پروژه، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال راه‌اندازی یک نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات است که با شروع به کار این نیروگاه، علاوه بر تأمین نیاز فولاد قروه، مازاد آن را می‌توانیم در اختیار سایر کارخانه‌هایی که در غرب کشور راه‌اندازی خواهد شد، قرار دهیم.

کریم رستمی‌زاده، مجری پروژه مگامدول آهن اسفنجی بیجار، به خبرنگار «معدن‌مدیا» گفت: شهرستان بیجار مزایای زیادی برای اینکه ما پروژه را در این منطقه آغاز کنیم، داشت. وفور مواد معدنی سنگ آهن در استان کردستان، خصوصاً در بیجار و مناطق اطراف آن و نیروی متخصص و تحصیل‌کرده در این شهرستان و سهولت صادرات به کشورهای همسایه از جمله دلایل ما برای این انتخاب بود.

رستمی‌زاده ادامه داد: حدوداً 3 سال زمان نیاز است که به مرحله بهره‌برداری و تولید محصول وارد شویم. محصول این کارخانه سالانه 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی سرد است که برای دستیابی به آن از تکنولوژی اروپایی احیای مستقیم Midrex و تکنولوژی PERED که ابداع متخصصان داخلی است، استفاده خواهد شد.

مجری پروژه آهن اسفنجی بیجار تأکید کرد: همه تلاش ما این است که در این پروژه از توان داخلی (چه در تکنولوژی و ماشین‌آلات و چه در نیروی انسانی) استفاده کنیم. اشتغال‌زایی مستقیم این پروژه ۵۰۰ نفر و حدوداً ۲۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم است.

حامد عسگری‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، به خبرنگار «معدن‌مدیا» گفت: راه‌اندازی گندله‌سازی «صباامید غرب خاورمیانه» در راستای تکمیل زنجیره فولاد و پس از حلقه‌ی پروژه‌ی «آهن اسفنجی بیجار» است که سرمایه‌گذاری آن چیزی حدود هزار میلیارد تومان و زمان بهره‌برداری آن از آغاز کار حدوداً ۲۴ ماه برآورد شده است که با توجه به پیشرفت فیزیکی که از آغاز پروژه داشته، امیدوار هستیم از نیمه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

«کنور» طی یک سال گذشته پروژه‌های بزرگی را آغاز کرده است که هرکدام به تنهایی تأثیر چشمگیری در اشتغال‌زایی و توسعه‌ی مناطق کردستان و همدان خواهد داشت.

این شرکت با ارزش بازار حدوداً ۲۵.۳ هزار میلیارد تومان، در زمان نگارش این گزارش، رتبه ۶ را در گروه استخراج کانه‌های فلزی و رتبه ۵۴ را در کل بازار سرمایه دارد.

با توجه به طرح‌های توسعه متعدد که به پشتوانه این شرکت در حال اجراست، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک شاهد درخشش بیشتر آن باشیم.

 

معدن‌مدیا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8ngy