پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/10 08:19
سهام عدالت
کد خبر: 20181

چه کسانی در اولویت دریافت سهام عدالتند | ارزش سهام عدالت کاهش یافت

سهام عدالت در هفته ریزش شاخص‌های عملکردی بورس، با کاهش ارزش مواجه شد.

به گزارش شمانیوز: سهام عدالت یکی از موضوعات داغ این روزهای اقتصاد  ایران است. از پرداخت سود باقی افراد جامانده از دریافت سود در اسفندماه گذشته تا موضوع جاماندگان دریافت سهام عدالت، از جمله موضوعات خبری است که درباره سهام عدالت وجود دارد.

هنوز برنامه قطعی دولت برای آزادسازی سهام عدالت جهت معامله در بازار سرمایه مشخص نشده است. در صورتی که این مساله تعیین تکلیف شود، می توان امیدوار بود که ارزش سهام عدالت نیز با رشد مواجه شود.

 

سود جامانده سهام عدالت ۲۰۰ هزار نفر واریز شد

محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در گفت‌وگویی در مورد واریز سود سهامداران عدالت که شماره حساب شبای آن‌ها اعلام نشده بود یا دچار مشکل بود گفت: سود باقیمانده سهامداران عدالت که به تازگی شماره شبای حساب بانکی خود را در سجام اعلام کرده‌اند و حدود ۲۰۰ هزار نفر هستند، از طریق سامانه پایا به حسابشان واریز شد.

حسنلو ادامه داد: سود‌های باقیمانده سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت است و تعدادی نیز علاوه بر سود ۹۹، سود سال ۹۸ هم باقیمانده است که در این دو سال توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز می‌شود.

 

چه افرادی دارای اولویت واگذاری سهام عدالت هستند؟

محمدرضا پورابراهیمی،  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره افراد دارای اولویت سهام عدالت گفت: افرادی که برگه سهام عدالت دارند، در اولویت دریافت سهام عدالت هستند و شرایط کنونی آن‌ها مبنای تصمیم گیری برای واگذاری سهام به آن هاست. در زمان صدور برگه های سهام عدالت، افرادی مشمول دریافت سهام بودند و حتی برای این افراد برگه سهام هم صادر شد، ولی واگذاری برای آن‌ها انجام نشد این افراد در اولویت دریافت سهام هستند.

پورابراهیمی، درباره اینکه منابع سهام عدالت برای تخصیص شناسایی صورت گرفته و اصلا منابعی وجود دارد؟، ادامه داد:بخش عمده‌ای از سهام‌های واگذار نشده که در اختیار دولت است و در قالب سهام شرکت‌هایی که اکنون بورسی هستند وجود دارد امکان واگذاری دارد. بخشی هم در قالب شرکت‌های غیر بورسی شناسایی شدند که می‌توانند اضافه شوند و بخش دیگر نیز در قالب روش‌های دیگری است که کاملا می‌توانند مبنای تصمیم گیری باشند. در این زمینه کار کارشناسی انجام شده است و امکان واگذاری صندوق‌های قابل معامله نیز وجود دارد. در کل اصل موضوع امکانپذیر است، اما عدد اختصاص یافته و شرایط آن و جامعه هدف نهایی در تصمیم نهایی اثرگذار است.

 

خردادماه پایان مهلت شناسایی افراد دارای شرایط دریافت سهام عدالت

در خبر دیگری که از سوی سازمان بهزیستی اعلام شده، دولت طبق قانون بودجه سال جاری، مکلف شده است، به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط ، سهام عدالت واگذار کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان خرداد سال جاری، افراد دارای شرایط را تعیین می‌کند.

 

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نماد‌های بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته کاری اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد.

ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش سهام عدالت در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. طی هفته پایانی فروردین ماه ارزش این سهام رشد ۴ درصدی را ثبت کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. هفته دوم این سهام رشد یک درصدی و هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۷ درصدی داشت. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱.۲۹ درصدی روبرو شد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۱.۹ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش ۱.۳۹ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم اردیبهشت ماه به ترتیب با کاهش  ۱۰۰ هزار تومانی، ۱۲۰ هزار تومانی، ۱۳۰ هزار تومانی و ۲۴۴ هزار تومانی نسبت به هفته چهارم اردیبهشت ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نماد‌های حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان، ۹ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان، ۹ میلیون و ۹۶۱ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۵۱ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ضعف مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکت‌ها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۷ میلیون و ۹۲۱ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۵۲۸ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۳۰۳ هزار تومانی و ۱۹ میلیون و ۳۶۷ هزار تومانی روبرو شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gdjon