پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/21 13:23
کد خبر: 12995

سوریان قهرمان بزرگی است

رییس کمیته ملی المپیک ایران در دیدار با رییس فدراسیون کشتی صربستان در مورد افزایش تعاملات و همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو کردند.

 به نقل از  کمیته ملی المپیک، زلیکو ترایکوویچ، رییس فدراسیون کشتی صربستان، به همراه جمعی از اعضای هیأت رییسه این فدراسیون و سفیر این کشور در تهران، در محل کمیته ملی المپیک با رضا صالحی‌امیری، رییس کمیته ملی المپیک دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار که صالحی امیری، زلیکو ترایکوویچ رئیس فدراسیون کشتی صربستان، دراگان تودوروویچ سفیر این کشور، کیکاوس سعیدی دبیرکل، پیمان فخری رییس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی، علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی، حمید سوریان نایب رییس فدراسیون، فرید فتاحیان مدیر امور بین‌الملل، حمید سلامی مدیر تشریفات و محمود عبدالهی مدیر روابط عمومی نیز حضور داشتند، دو طرف بر گسترش مناسبات و تفاهم‌نامه‌های ورزشی تاکید کردند.

در ابتدای این جلسه سید رضا صالحی امیری ضمن خیر مقدم به رییس فدراسیون کشتی صربستان گفت: فدراسیون کشتی ایران با حضور آقایان دبیر و سوریان که از اسطوره‌های این ورزش در ایران هستند در آستانه یک تحول و جهش است و همان‌طور که از موزه ما دیدن کردید تندیس‌ها، مدال‌ها و یادبودهای قهرمانان کشتی که بار اصلی مدال آوری ایران در بازی‌های المپیک را بر دوش می کشند زینت بخش موزه ملی ورزش ایران است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: بدون تردید افزایش تعاملات و تفاهم‌نامه‌های ورزشی بین دو کشور می‌تواند باعث رشد و ارتقای بیش از پیش در زمینه ورزش، نشاط اجتماعی و مناسبات فرهنگی بین دو ملت شود و قطعا در کشتی دو کشور می‌توانند فراتر از ظرفیت موجود همکاری‌های سازنده‌ای داشته باشند.

صالحی امیری ضمن اشاره به  اثر باستانی منقش به تصویر دو کشتی گیر مربوط به ۳ هزار سال قبل از میلاد به میهمانان صربستانی اظهار کرد: کشتی قدیمی‌ترین اثر فرهنگی ایرانیان است و به همین جهت کشتی هویت ملی محسوب می‌شود؛ با وجودی که از ۳۱ استان کشور ورزشکاران بسیاری در سطح قهرمانی داریم اما اقشار عمومی همه از کشتی سوال می‌کنند، شاید در المپیک در خیلی از رشته‌ها نتیجه نگیریم اما در کشتی مردم از ما توقع دارند. در برخی از رشته‌های ورزشی شما از ما جلوتر و در برخی رشته‌ها نیز ما موفق‌تر هستیم. تمایل داریم تا با امضاء تفاهم‌نامه درباره تبادل مربی، ورزشکار و برگزاری دوره‌های آموزشی با شما همکاری مشترک داشته  باشیم.

صالحی امیری در ادامه صحبت‌هایش به ارتباط  صمیمانه و خوب  با لالوویچ، رییس اتحادیه کشتی جهانی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مربیان رشته شنا در کشورما نیز صربستانی است که هم ارتباط خوبی با بازیکنان دارد و هم رییس فدراسیون شنا از او رضایت کامل دارد، به طور کلی صرب‌ها در ورزش ایران جایگاه خوبی دارند.

علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی ضمن قدردانی از رییس کمیته ملی المپیک خطاب به سفیر و رییس فدراسیون کشتی صربستان اعلام کرد: از زمان حضور آقای صالحی امیری در راس کمیته ما شاهد آرامش و افزایش همکاری و تعاملات سازنده در ورزش کشور بودیم و حمایت‌های کمیته ملی المپیک از کشتی همواره مایه دلگرمی ما بوده است.

در ادامه این نشست زلیکو ترایکوویچ، رییس فدراسیون کشتی صربستان ضمن تشکر از دعوت و میهمان نوازی ایرانیان گفت: افتخار می‌کنم که در ایران که کشتی هویت ملی این کشور است حضور دارم، من از سال ۲۰۰۶ که هدایت کشتی  صربستان را عهده دارم کشتی ایران را دنبال می‌کنم و قهرمانان شما از جمله حمید سوریان را به خوبی می‌شناسم. همیشه در مسابقات شاهد بودم که وقتی کشتی گیران ایرانی وارد تشک می‌شدند همه سالن از حضور کشتی‌گیران ایرانی به وجد می‌آمدند و شور عجیبی به پا می‌شد.

او با اشاره به مبارزات حمید سوریان افزود: سوریان قهرمان بزرگی است و هرچیزی که در کشتی و  ورزش اهمیت دارد ایشان به آن دست یافته است.

وی تاکید کرد: کشتی ورزش شماره یک ایران است و خوشحالم که با همکاری مشترک با شما چیزهای زیادی برای یادگرفتن داریم.

رییس فدراسیون کشتی صربستان گفت: یکی از دلایل پیشرفت کشتی ما در ۸ سال گذشته، حمایت‌های دولت و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش‌مان از کشتی بوده است و تلاش می‌کنیم تا سطح خود را در این ورزش بالاتر ببریم. کشتی صربستان در فرنگی موفق‌تر بوده اما در تلاش هستیم تا در سبک آزاد نیز رشد داشته باشیم.

زلیکو ترایکوویچ در ادامه گفت: لالوویچ، رییس اتحادیه کشتی جهان برای باقی ماندن کشتی در المپیک تلاش بسیاری کرد و تغییرات خوب و بسیاری نیز در آن ایجاد کرد.

او افزود: با وجود این که شرایط شیوع بیماری کرونا قابل پیش بینی نیست تاکنون ۶۲ کشور برای حضور در مسابقات جهانی کشتی که ۵ دسامبر به میزبانی بلگراد برگزار می‌شود، اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که این مسابقات برگزار شود.

در ادامه نشست هدایایی بین دو طرف رد و بدل شد و دراگان تودوروویچ، سفیر صربستان در ایران ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه گفت: با توجه به شرایط موجودی که کرونا به‌وجود آورده این نخستین جلسه‌ای است که در آن حضور می‌یابیم. پیش از این با وزیر ورزش و جوانان ملاقات داشتم و هم‌چنین با فدراسیون‌های بسکتبال، تنیس، تنیس روی میز نیز تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌ایم.

زلیکو ترایکوویچ به همراه جمعی از اعضای هیأت رییسه فدراسیون کشتی صربستان و سفیر این کشور در تهران از موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک دیدن کردند.

ترایکوویچ در این بازدید ضمن توجه به بخش ویژه مرحوم تختی و مدال‌ها و افتخارات کشتی گیران کشورمان و تندیس‌های قهرمانان در تالار مشاهیر ورزش ایران عنوان کرد: به شخصه شاهد زحمات و دلاوری‌های کشتی گیران شما برای رسیدن به این مدال‌ها در عرصه بین‌المللی بوده و هستم.

 

 

منبع: ایسنا 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3zgez2