چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/08 09:28
اخبار هنرمندان | حواشی هنرمندان| فاطمه معتمد آریا
کد خبر: 17049

جشن تولد فاطمه معتمد آریا

فاطمه معتمد آریا 60 ساله شد.

فاطمه معتمد آریا بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون است. فاطمه معتمد آریا متولد 7 آبان 1340 است. فاطمه معتمد آریا فعالیت خود را در تلویزیون با عروسک گردانی مجموعه مدرسه موش ها در سال 1360 شروع کرد.اولین مجموعه تلویزیونی فاطمه معتمد آریا گل پامچال بود. فاطمه معتمد آریا اولین زن عضو هیئت مدیره خانه سینما است.

بیوگرافی فاطمه معتمد آریا

فاطمه معتمد آریا در ۷ آبان ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمده است . وی در سال ۱۳۵۳ وارد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و در سال ۱۳۵۸ فارغ‌التحصیل شد. هم‌زمان با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا نیز همکاری می‌کرد.او در سال ۱۳۶۰ با احمد حامد ازدواج کرد و یک پسر به اسم نریمان دارد.

فاطمه معتمد آریا

شروع فعالیت فاطمه معتمد آریا در تلویزیون با عروسک‌گردانی در مجموعهٔ مدرسه موش‌ها در سال ۱۳۶۰ بود. فاطمه معتمد آریا در سال ۱۳۶۲ به ضبط سریال محله برو بیا پرداخت و با فیلم جدال در ۱۳۶۴ وارد سینمای حرفه‌ای شد. پس از آن و در سال ۱۳۶۵ به بازی در فیلم‌های جهیزیه‌ای برای رباب، تحفه‌ها پرداخت. وی در ۱۳۶۹ اولین مجموعه تلویزیونی گل پامچال را بازی کرد. وی اولین زن عضو هیئت مدیره خانه سینما است.

فاطمه معتمد آریا

از نقش آفرینی‌های محبوب فاطمه معتمدآریا باید به بازی‌هایش با ایرج طهماسب و حمید جبلی اشاره نمود. این سه بازیگر با همکاری در چندین فیلم از جمله کلاه قرمزی و پسرخاله، کلاه قرمزی و سروناز، دختر شیرینی فروش و یکی بود و یکی نبود و زیر درخت هلو از موفق‌ترین گروه‌های هنری در سینمای ایران هستند.

فاطمه معتمد آریا

 

فاطمه معتمد آریا و همسرش

خانوم فاطمه معتمد آریا در سال 1360 وقتی 20 ساله بود با همسرش احمد حامد ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک فرزند پسر بنام نریمان می باشد

 

آن زمان احمد تازه از سوئد آمده بوده و می گفتند خیلی باسواده ، من هم گفتم ببینم چقدر سواد داره و مقداری راجب سینما و ادبیات حرف زدیم

این رابطه شکل گرفت و مدتی ادامه داشت تا اینکه دو ماه بعد به احمد گفتم با من ازدواج می کنی ؟ گفت باید برگردم سوئد

 گفتم ولش کن حالا بیا یکسال با هم زندگی کنیم لااقل کمیته ما را نمی گیرد اگر نخواستی بعد از یکسال جدا می شویم ، احمد گفت فکر خوبیست و به این صورت زن و شوهر شدیم 

ممنوع‌الخروجی فاطمه معتمد آریا و احضارش

معتمدآریا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کرده و در فیلم تبلیغاتی او به همراه زهرا رهنورد حضور پیدا کرد به همین علت در مهر ماه آن سال ممنوع‌الخروج شد. او که به همراه جمعی از سینماگران ایرانی قصد سفر به آمریکا برای حضور در یک برنامه را داشت با حکم صادر شده  موفق به انجام سفر نشدند. او در مصاحبه‌ای در خلال جشنواره فیلم فجر گفت: ۴ سال ممنوع‌کار بوده‌است.

فاطمه معتمد آریا

احضار فاطمه معتمد آریا به دادسرا

۱۷ دی ۱۳۹۰ با احضار فاطمه معتمدآریا به دادسرای زندان اوین حکم دادگاه انقلاب درباره فعالیت‌ها به وی ابلاغ شد. شعبه ۲ بازپرسی به‌دلیل دیدار از خانواده سهراب اعرابی، بازی در فیلم تبلیغاتی میرحسین موسوی  در مصاحبه‌های پس از انتخابات، وی را به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

ماجرای برنامه هفت فاطمه معتمد آریا

در برنامه جمعه شب برنامه هفت مورخ ۸ بهمن ماه ۱۳۸۹ که امین تارخ به عنوان مهمان در آن حضور داشت مصاحبه‌ای با فریماه فرجامی پخش شد که در آن فرجامی که در حال کسالت بود، معتمدآریا را فردی مغرور که دائم خود را می‌گیرد توصیف کرد. در واکنش به پخش این مصاحبه، تارخ به حمایت از معتمدآریا برای فریدون جیرانی و برنامه اش اظهار تاسف کرد. پس از آن رخشان بنی‌اعتماد در بیانیه‌ای این‌گونه تخریب شخصیت را محکوم کرد و در پی او شورای تهیه‌کنندگان و سایر اصناف هنری نیز این حرکت برنامه هفت را محکوم کردند. جیرانی در برنامه بعدی «هفت» (۱۶ بهمن) از معتمدآریا عذرخواهی کرد، اما گفت که پخش این مصاحبه از «ظرفیت جامعه هنری ایران» بیشتر بوده‌است.

فاطمه معتمد آریا ممنوع‌التصویر شد

معتمدآریا در خرداد ۱۳۸۹ در جشنواره کن بدون حجاب و با مچ‌بند سبز حضور پیدا کرد که منجر به ممنوع‌التصویر شدن وی شد.

فاطمه معتمد آریا

حوادث کاشان فاطمه معتمد آریا

در ۴ بهمن ۱۳۹۴ در جریان سفر فاطمه معتمد آریا و کاوه ابراهیم‌پور، کارگردان فیلم یحیی سکوت نکرد به کاشان برای شرکت در اکران و نشست پرسش و پاسخ این فیلم، گروهی معترض با فحاشی و ناسزاگویی خواستار خروج آن‌ها از شهر بودند، که با کمک نیرو‌های انتظامی جلسه به روال عادی خود ادامه یافت.

 

کارنامه هنری فاطمه معتمدآریا:

- برنده لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم زن در هفتمین جشنواره فیلم فجر، برهوت، 1367

- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن در دهمین جشنواره فیلم فجر، مسافران، 1370

- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در یازدهمین جشنواره فیلم فجر، یکبار برای همیشه،1371

- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر، همسر،


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36ejv9