یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/30 23:32
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 17623

تجارت چراغ خاموش اهدای تخمک

به اشتراک گذاشتن حس مادری برای همنوعان، رفتاری ستودنی است که همانند اهدای خون، انتظار می رود با اهداف دیگر دوستانه انجام شود. اما امروزه سودجویان و دلالانی از خلاء قانونی که در این زمینه وجود دارد سوء استفاده می کنند و با تبلیغاتی که انجام می دهند سعی در ترغیب زنان برای فروش تخمک دارند.

از آنجایی که نرخ بیکاری افزایش یافته است و زنان بیشتر از مردان از بیکاری رنج می برند، سودجویان این عرصه فرصت را غنیمت شمرده اند و با بستن قراردادهای مخفیانه سعی در ترغیب زنان 18 تا 35 ساله دارند تا با قیمت های چند میلیونی به اهدا و یا همان فروش تخمک بپردازند. این دلالان ممکن است افراد را با وعده تور دبی 7 شب ترغیب به این کار نمایند.

دکتر سیمین کاظمی، جامعه شناس زنان و پزشک در این باره می گوید: از آنجایی که اهدای تخمک یک رشته متروکه و بدون ضوابط قانونی است، زمینه فرصت طلبی و کسب سود برای دلالان فراهم شده است. برخی از مراکز درمانی ناباروری نیز از روند یافتن اهدای تخمک آگاه هستند، اما سکوت کرده و با این سکوت خود منافع سودجویان را تامین می کنند. 

fdssssss

تخمک اهدایی چیست؟

اهدای تخمک به فرآیندی گفته می شود که طی آن یک زن بارور تخمک را به زن دیگری اهدا می کند تا بتواند از این طریق بارور شود. در روش های درمانی اغلب موارد با استفاده از تخمک خود زن و اسپرم خود مرد درمان صورت می گیرد، اما اگر مشکلات شدید باشد و سلول های جنسی فرد توانایی باروری نداشته باشند از اسپرم و یا تخمک اهدایی برای درمان ناباروری استفاده می شود.

sdftt

در فناوری تولید مثل کمک باروری یا ART، پزشک تخمک اهدایی را از اهداکننده خارج می کند و آن را در آزمایشگاه بارور می سازد و پس از آن جنین تشکیل شده را داخل رحم فرد گیرنده قرار می دهد. اهدای تخمک برای خانم هایی که نمی توانند از تخمک خود استفاده نماید استفاده می شود. این خانم ها ممکن است به دلیل نارسایی تخمدان، جلوگیری از ناهنجاری های مادرزادی در جنین یا سن بالا، نمی توانند از تخمک های خود استفاده کنند. احتمال موفقیت این روش 50 درصد می باشد.

عوارض اهدای تخمک

اهدای تخمک دارای خطرات نسبتا کمی است. داروها و روش هایی که در زمان گرفتن تخمک انجام می شوند، دارای عوارض کمی هستند و مشکلات جدی به وجود نمی آورند. خونریزی به دلیل ورود سوزن به درون شکم و تخمدان ممکن است در مواردی رخ دهد. در موارد نادر نیز آسیب های کوچک مانند آسیب به روده، مثانه و یا رگ های خونی ممکن است رخ دهد. احتمال عفونت بعد از برداشتن تخمک وجود دارد و پزشکان برای جلوگیری از این مشکل معمولا آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

گاهی اوقات داروهایی که پزشک برای تحریک تخمک گذاری در اهدا کننده تجویز می کند، ممکن است باعث تحریک بیش از حد تخمدان شود که در صورت بروز هرگونه علائم نیاز است به پزشک مراجعه شود. در موارد شدید که فرد دارای علائم اشکال در تنفس، افزایش وزن، دل درد و استفراغ می شود، لازم است بستری صورت گیرد.

 

شرایط اهدای تخمک

شخص اهداکننده تخمک باید توسط پزشک فوق تخصص نازایی و آی وی اف تحت بررسی قرار گیرد و همچنین شرایط قانونی را نیز دارا باشد. علاوه بر این باید آزمایشات و سونوگرافی هایی نیز انجام دهد. فرد اهدا کننده باید 21 تا 34 سال سن داشته باشد، ترجیحا دارای سابقه بارداری و تولد زنده باشد، از نظر جسمی و روحی سالم باشد و بیماری های عفونی نداشته باشد،تست های غربالگری سالم را از نظر هپاتیت B، هپاتیت C، ایدز، سیفلیس، عفونت های منتقله از راه جنسی، آزمایش خون از نظر تالاسمی و گروه خونی، آزمایش عدم اعتیاد را داده باشد، ذخیره تخمدانی کافی داشته باشد و از نظر شرع نیز شرایط لازم را داشته باشد.

قیمت اهدای تخمک

قیمت اهدای تخمک به وسیله دلالان متغیر و متفاوت است. این قیمت از چهار تا هشت میلیون شروع می شود و بعضا ارقام بیشتری را نیز در بر می گیرد. متاسفانه با افزایش نرخ بیکاری، بازار دلالان این عرصه نیز رونق پیدا کرده است و با استفاده از فقر مردم این حرکت انسان دوستانه را تبدیل به فرصتی شغلی نموده اند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z9pdj