پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/04/05 03:19
کد خبر: 16448

معرفی سامانه خدمات آنلاین با کمک فناوری هوش مصنوعی

پس از رونمایی همراه‌هوشمند در روز عید مبعث در روزهای آخر سال گذشته در تالار وزارت کشور و بعد از یکسال تجربه بسیار موفق رسمی این سامانه در ارائه خدمات به شهروندان، این بار مهندس میثم سیدی مدیرعامل اپراتور دانش بنیان آی‌تی‌ساز، به تشریح جزئیات بیشتری از این سامانه جدید پرداختند.

به گزارش رصدورزشی، پس از رونمایی همراه‌هوشمند در روز عید مبعث در روزهای آخر سال گذشته در تالار وزارت کشور و بعد از یکسال تجربه بسیار موفق رسمی این سامانه در ارائه خدمات به شهروندان، این بار مهندس میثم سیدی مدیرعامل اپراتور دانش بنیان آی‌تی‌ساز، به تشریح جزئیات بیشتری از این سامانه جدید پرداختند.

میثم سیدی مدیر عامل و مؤسس آی‌تی‌ساز با ارائه توضیحاتی پیرامون محصول ارائه شده گفت: اپراتور آی‌تی‌ساز در پلتفرم همراه‌هوشمند برای اولین بار در کشور با قابلیت سرویس‌دهی کلیه خدمات دفاتر خدماتی از جمله پیشخوان دولت، الکترونیک قضایی، دفاتر کاریابی، دفاتر پلیس + 10 و .... را بصورت ۲۴ ساعته و بصورت آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های کشور دسترسی راحت هموطنان به خدمات فراهم گردد، تا کلیه سرویس ها و خدمات را آنگونه که در شأن یک ایرانی می‌باشد دریافت نمایند فراهم نمود.

مهندس سیدی اشاره کرده که: همراه هوشمند در واقع یک اکوسیستم از شبکه هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی و متصل به کارشناسان و اپراتورهای مراکز ارائه خدمات و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات، برای توسعه، گسترش و ترویج شیوه‌های هوشمندسازی خدمات توسط جوانان نخبه در اپراتور دانش بنیان آی‌تی‌ساز ایجاد گردیده است.

به گفته سیدی: سامانه همراه‌هوشمند، پل ارتباطی میان کاربر متقاضی خدمت و کاربر دفتر پیشخوان و سازمان های ارائه دهنده‌ی خدمات است. در فاز نخست شما با درخواست خدمات در این پلت فرم، پس از انتخاب کردن دفتر هریک از خدمات، نزدیک‌ترین دفاتر به شما نمایش داده شده و شما تنها با انتخاب یک دفتر به کلیه خدمات بصورت آنلاین و غیر حضوری دسترسی داشته و میتوانید خدمت مورد نظر خود را توسط همراه‌هوشمند انجام دهید. همچنین در صورت تمایل برگه فیزیکی به نشانی منزل شما یا محل کار شما ارسال می‌گردد.

سیدی گفت: سامانه همراه‌هوشمند سامانه خدمات آنلاین به صورت غیرحضوری و به صورت بیومتریک با در نظر گرفتن تسریع در انجام امور و دسترسی به بخش گستره‌ای از خدمات کشور توسط اپراتور دانش بنیان آی تی ساز ایجاد و عملیاتی گردید و از جمله خدماتی که در این فاز اجرایی گردیده‌اند می‌توان به تأییدیه تحصیلی، عوارض خودرو، احراز هویت سجام، احراز هویت کارگزاری‌ها، احراز هویت کارگری و کارفرمایی، احراز هویت ثنا، بیمه، پست و .... اشاره نمود.

وی افزوده، در فاز نخست امروزه، دسترسی شهروندان به کلیه سرویس‌های خدمات دولتی بصورت غیرحضوری توسط همراه‌هوشمند عملیاتی گردید و در این فاز عملکرد بسیار خوب این سامانه در سال گذشته باتوجه به شرایط بیماری کرونا، علاوه بر عدم تعطیلی سرویس دهی خدمات به شهروندان در کشور، موفق شدیم تا از گرفتاری در دامان بیمار منحوس کرونا صدها هزار نفر از هموطنانمان پیشگیری نماییم.

سیدی همچنین راه‌های ارتباط با همراه‌هوشمند را اینگونه تشریح نمودند: شهروندان عزیز برای ارتباط با همراه‌هوشمند، از راه‌های مختلفی همچون کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های پر مخاطب کشور از جمله اپلیکیشن سکه(به پرداخت ملت)، اپلیکیشن ایوا(بانک ملی)، اپلیکیشن ایرانسل‌من و دیگر اپلیکیشنهای کشور می‌توانند اقدام نمایند.

این کارشناس حوزه فاوا همچنین اشاره کرد: از دیگر راهکارهای نو و خلاقانه در این سامانه احراز هویت آسان برای انجام خدمات سازمان‌های ارائه دهنده خدمات در همراه‌هوشمند می‌باشد، که شما با احراز هویت از طریق همراه‌هوشمند می‌توانید به صورت غیر حضوری و در سریعترین زمان تمام مراحل امور سازمانی خود را انجام دهید.

 

سیدی خلاصه فرآیندهای اجرایی در همراه‌هوشمند اینگونه توصیف کردند:

از دیگر نکات جالب در این پلتفرم طیف وسیع مخاطبان همراه‌هوشمند است که ایشان مخاطبان همراه‌هوشمند را با تقسیم بندی زیر معرفی کردند:

  • شهروند هوشمند (Smart Citizen)مردم و هموطنانمان که به اینترنت دسترسی داشته باشند

  • دفاتر و مراکز ارائه خدمات هوشمند (Smart Service Provider)
  • حکمرانی هوشمند (Smart Governance)ارگانهای و سازمانهای ارائه دهنده خدمات در سراسر کشور
  • اقتصاد هوشمند (Smart Economy)
  • حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility)
  • شرکت های بخش خصوصی هوشمند، شرکتهای استارت آپی، خلاق و دانش بنیان فعال در زمینه خدمات در کشور

از موارد منحصر بفرد این سامانه کسب درآمد از همراه‌هوشمند است که توسط مهندس سیدی اینگونه تشریح گردید:

داده‌ها و کاربران در هوشمندسازی خدمات، طلای جدید است. برای اینکه همراه‌هوشمند رُشد کند، ما مدل‌های تجاری پایدار را ایجاد کردیم که موفقیت همه بازیگران اکوسیستم را تسهیل می‌کند. نرم‌افزار باید به گونه‌ای طراحی شده است تا همه اعضای اکوسیستم از جمله دفاتر ارائه دهنده خدمات، تولیدکنندگان و توسعه دهندگان خدمات، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپها از آن بهره‌مند می‌شوند.

مالکیت معنوی هر عضو باید ارزشمند باشد. قابلیت‌های اشتراک سامانه همراه‌هوشمند امکان ایجاد مدل‌های کسب و کار جدیدی را فراهم می‌کند که به هر یک از اعضای تولید کننده خدمات اجازه می‌دهد تا ارزش متناسب با سهم خود را از اکوسیستم استخراج کنند. مدل‌های مبتنی بر قابلیت‌های اشتراکی، راهی برای کسب درآمد از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای استفاده شده در زیرساخت‌ها ارائه می‌کند که در صرف هزینه‌های کلانی همچون مخارج سرمایه‌ای کمک شایانی خواهد کرد.

همانطور که مناطق شهری همچنان در حال گسترش و رشد می‌باشند، فناوری همراه‌هوشمند نیز در کنار افزایش ثبات و ارتقای سطح خدمت به شهروندان، گسترش می‌یابد. با استفاده از ارتباطات فراگیر، داده‌های باز، امنیت و راهکارهای کسب درآمد نرم‌افزاری، ما می‌توانیم نیازهای همراه‌هوشمند را برای تجربه‌ای بسیار بهبود یافته برای همه شرکا در اکوسیستم تطبیق دهیم، بطور مثال شرکت‌هایی که اپلکیشنی برای مخاطبین خود دارند می‌توانند سرویس‌های همراه‌هوشمند را به مشتریان خود به راحتی ارائه نمایند.

از دیگر ویژگی های بارز همراه‌هوشمند و باتوجه به سیستم بانکداری نوین ITBANK، استقلال مالی تمام فعالان این اکوسیستم است. و بدین ترتیب هرکدام از خدمات همراه‌هوشمند برنامه‌ریزی استراتژیک برای تمام منابع درآمد خود از جمله پرداخت مالیات و بودجه دولتی را دارند.

سیدی با اشاره به نظر رئیس جمهور منتخب آیت‌الله رئیسی در خصوص ایجاد دولت الکترونیک هوشمند، زیرساخت‌های این سامانه و بکارگیری آخرین نسل از فناوری هوش مصنوعی در آن را بخش مهمی از تحقق دولت الکترونیک هوشمند دانست و ویژگی‌های مختلف همراه‌هوشمند را بصورت زیر برشمردند:

  • اتصال آنلاین خدمات

  • امنیت و حریم خصوصی
  • باعث کاهش ترافیک و حتی بهبود کیفیت هوا می شود
  • کاهش خطر بیماری‌های فراگیر
  • کارشناسان و مدیران متخصص
  • سریعترین شیوه دریافت خدمات
  • مطمئن‌ترین راه دریافت خدمات
  • آسان‌ترین راه دریافت خدمات الکترونیک
  • صرفه جویی در هزینه
  • هوشمند شدن خدمات الکترونیک
  • صرفه جویی در زمان
  • صرفه جویی درمصرف سوخت
  • ضمانت پرداخت وجه
  • کاربر پسند بودن
  • کاهش هزینه حمل و نقل و هزینه سوخت
  • دارای خدمات دولتی و خصوصی

 

در پایان مهندس میثم سیدی گفت: همراه‌هوشمند جهشی در تحقق دولت الکترونیک هوشمند در مسیر خلق زندگی هوشمندانه در کشور است، و فلسفه آن کاهش هزینه‌های شهروندان، ارایه سریعتر خدمات، تدوین خدمات نوین، مبارزه با فساد اداری و مزیت‌های بیشمار دیگر، استوار شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45adpo