پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/09/09 16:19
کد خبر: 14363

جهت خرید عرضه اولیه خزر اینجا کلیک کنید

عرضه اولیه چخزر روز چهارشنبه 12 آذر انجام می شود

به گزارش رصدبورس  به زبان ساده، اولین حضور یک شرکت در بازار سرمایه به صورت رسمی از طریق عرضه اولیه است؛ به عبارت دیگر، در عرضه اولیه، سهام یک شرکت برای بار اول در بورس توسط عموم قابل خریداری خواهد بود. یک شرکت برای حضور در بازار بورس، باید مدارک لازم را به سازمان تقدیم و مراحل پذیرش را طی کند تا بتواند مجوز حضور در این بازار را دریافت کند. عرضه‌ اولیه در سال‌های اخیر در بورس تهران، رونق زیادی پیداکرده است. دلیل این امر، رشد قیمتی سهم در روزهای اول عرضه و دست‌یابی به سود بی‌دردسر برای خریداران است؛ زیرا بسیاری از عرضه‌ اولیه برای سرمایه‌گذاران سودده بوده‌اند. با پیشرفت تکنولوژی، معامله در بازار سهام روز به روز آسان‌تر شده و افراد با سطح دانش کمتر نیز می‌توانند به‌ راحتی معاملات خود را انجام دهند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که لازم است قبل از ورود به بازار بورس، اطلاعات و دانش کافی کسب‌شده و باتجربه مفید اقدام به معامله نماییم. عرضه‌اولیه معمولاً چندین بار در سال انجام می‌شوند. به عنوان مثال، در ۸ ماهه نخست سال ۱۳۹۸، ۱۴ عرضه اولیه انجام شده است.

 

 

عرضه اولیه چخزر روز چهارشنبه 12 آذر انجام می شود

 

 

روز چهارشنبه 12 آذرماه 

تعداد 35 میلیون سهم (30 میلیون قابل عرضه عمومی)

هر کد حداکثر 20 سهم

دامنه قیمت 2400 تا 2500 تومان

حداکثر میزان نقدینگی مورد نیاز 50 هزار تومان

 

 

جهت خرید این عرضه اولیه باید ابتدا در کارگزاری عضو شوید .

 

 

 

اگر در کارگزاری دیگری عضو هستید به شما پیشنهاد می کنیم کارگزاری خود را به آگاه تغییر داده و از خدمات باشگاه مشتریان آگاه بهره مند شوید . 

 

 

 

 

قدم به قدم به نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام می‌پردازیم.

 

 

قدم اول: مطالعه اطلاعیه خرید آنلاین عرضه اولیه

معمولاً اطلاعیه‌های عرضه اولیه از طریق سایت سازمان یا فرابورس اطلاع‌رسانی می‌شوند. نکاتی که لازم است در این اطلاعیه به آن توجه کنید، حداکثر حجم سفارش، بازه قیمتی و تاریخ عرضه اولیه است.

 

 

قدم دوم: بررسی موجودی حساب آنلاین

با دانستن حجم درخواستی و بازه قیمتی اعلام‌شده، می‌توانید مبلغ تقریبی موردنیاز جهت خرید آنلاین عرضه اولیه سهام را محاسبه نمایید و حساب خود را به آن میزان شارژ کنید. بدین‌صورت که حجم موردنظر را در سقف قیمت درخواستی ضرب نمایید. البته این مبلغ بدون احتساب کارمزد است و برای محاسبه دقیق‌تر لازم است از ماشین‌حساب بورسی استفاده نمایید. بهتر است افزایش موجودی را، به روز عرضه اولیه موکول نکرده و در روزهای پیشین این کار را انجام دهید؛ زیرا با توجه به رقابت زیاد شرکت‌کنندگان، احتمال شلوغی آنلاین‌ها و اتلاف وقت برای شارژ حساب وجود دارد. عده‌ای از سهامداران، از طریق فروش سهام دیگر با افزایش موجودی در همان روز عرضه اولیه، قصد فراهم کردن موجودی موردنیاز رادارند که بهتر است این کار را انجام ندهند.

 

 

قدم سوم: ثبت سفارش

با توجه به امکانات سامانه معاملاتی، ثبت سفارش متفاوت است. در برخی از سامانه‌های معاملاتی، گزینه خرید آنلاین عرضه اولیه وجود دارد که شما با کلیک روی آن می‌توانید، حجم موردنظر، قیمت موردنظر را ثبت کنید. در سایر سامانه‌های معاملاتی، لازم است از گزینه جستجو استفاده نمایید و نماد شرکت موردنظر برای خرید آنلاین عرضه اولیه را تایپ کنید و مانند دیگر معاملات سهام، قیمت و حجم را وارد نموده و ثبت نهایی کنید. پس از ارسال سفارش، باید پیغام موفقیت‌آمیز بودن ارسال سفارش را ببینید. برای اطمینان از ارسال شدن سفارش، می‌توانید لیست سفارشات را بررسی کنید. با بستن صفحه آنلاین، سفارش شما باقی می‌ماند و مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

 

 

عوامل موثر بر رشد قیمت سهم پس از عرضه اولیه در بورس

عوامل بسیاری همچون رفتار سهام عرضه شده ، رفتار سهام دار عمده و جو کلی بازار بر رشد قیمت سهامی شرکتی که برای اولین بار در بازار بورس منتشر شده موثر می باشد که در ادامه مطلب به شرح آنها می پردازیم.

 

 

  • تعداد سهام عرضه شده

 هرچقدر تعداد عرضه کمتر بوده باشد، معمولا فروشندگان کمتری نیز وجود خواهند داشت

  • رفتار سهامدار عمده

اگر سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند معمولا سهام رشد بیشتری می‌کند.

  • جو کلی بازار

در زمانی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش می‌شوند.

  • اخبار و شایعه‌های پیرامون سهم

گاهی اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده شکل می‌گیرد و افراد براساس این شایعات و اخبار تصمیم می‌گیرند.

 

 

تصمیم‌گیری برای فروش سهام بر عهده خود شماست. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را بفروشید ولی به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری نمایید.

حتی می‌توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم خریداری نمایید چون محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از آن محدودیت برداشته می‌شود.

بطور کلی عرضه اولیه در بورس تهران اغلب اوقات با حواشی زیادی انجام می‌شود.  معمولا سهم‌هایی که به تازگی در بورس عرضه می‌شوند تا مدتی مورد توجه قرار می‌گیرند ولی پس از مدتی از توجه به آنها کاسته می‌شود.

توجه کنید به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه‌های اولیه وجود دارد، معمولا سهمیه کمی به افراد شرکت‌کننده خواهد رسید؛ با این حال، خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی‌خطر برای تجربه اولین سرمایه‌گذاری در بورس می باشد، زیرا بیشتر مواقع مقداری سود نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

*در عرضه اولیه با بوک بیلدینگ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کدمعاملاتی در نظر گرفته می‌شود.

شما باید بر اساس این اطلاعات که توسط ناظر بازار در روز عرضه اعلام می‌شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده ارسال نمایید.

تخصیص سهام توسط ناظرین به کدهای معاملاتی انجام می‌گیرد و معمولا در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد بطور مساوی از عرضه‌ها بهره‌مند می‌شود.

 

 

هر آنچه که باید پیش از خرید عرضه اولیه بدانید

پیش از انتشار عرضه اولیه جدید ، آگهی در رابطه با قیمت سقف و کف آن در بازار بورس منتشر می شود. و فقط در یک روز معین عرضه اولیه منتشر می شود.

سرمایه گذاران حدود ۰.۵% کارمزد از کل مبلغی که بابت خرید نخستین سهام پرداخت می کنند.

سرمایه گذاران می توانند از طریق سامانه کدال codal.ir آگهی رسمی عرضه اولیه سهام را مشاهده نمایید.

پس از افزایش اعتبار پرتفوی و ثبت سفارش مبنی بر خرید عرضه اولیه، کارگزاری ها پس از پایان ساعات معاملاتی سفارشات را جمع آوری نموده و عرضه اولیه را در پرتفوی متقاضاین منظور می نمایند.

و این بازار بورس است که میزان سهمیه اختصاصی به هر کد حقیقی یا حقوقی را تعیین می نماید.

از آنجایی که عرضه های اولیه حداقل ۱۵ درصد سود  در ۳ روز داده تقاضا برای خرید عرضه نخستین بسیار زیاد بود اما عطش خریداران برای سهام عرضه اولیه، معمولا ظرف یک هفته فروکش می کند.

همانطور که می دانید عرضه اولیه، سهام شرکتی است که برای اولین بار در بازار بورس منتشر می شود از این رو دارای نماد خاص می باشد برای مثال عرضه اولیه شیر پاستوریزه گیلان با نماد غگیلا انجام شد.

امکان فروش سهام عرضه اولیه معمولا در روز معاملات بعد از خرید آن وجود دارد و صندوق های سرمایه گذاری و مشاوران بورس بررسی ارزندگی عرضه اولیه را انجام می شود.

 

 

 

سایر نکات مربوط به خرید آنلاین عرضه اولیه

روشی که بیان شد، خرید آنلاین عرضه اولیه به روش آنلاین از طریق ثبت سفارش بود. البته که روش‌های دیگر نیز وجود دارد. در برخی سامانه‌های معاملاتی، صرفاً لازم است به اندازه موردنیاز برای عرضه اولیه در حساب شما موجودی باشد تا به صورت خودکار خرید انجام شود؛ بنابراین نیازی نیست مراحل بالا طی شده و ثبت سفارش انجام شود. همچنین شما قادر خواهید بود با ثبت سفارش آفلاین، از کارگزار بخواهید عرضه اولیه را برای شما بخرد. این کار را در روزهای قبل از عرضه اولیه با ثبت در سامانه معاملاتی می‌توانید انجام دهید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oa8wd