دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/07/10 14:22
علی پروین
کد خبر: 16825

علی پروین در مراسم خاکسپاری خواهرش | عکس‌های علی پروین

مراسم خاکسپاری خواهر علی پروین که به تازگی دار فانی را وداع گفته است، برگزار شد.

به گزارش رصد ورزشیعلی پروین بازیکن سابق فوتبال و مربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس است. علی پروین پس از فرشاد پیوس بیشترین گل زده برای پرسپولیس را در کارنامه دارد. علی پروین با لقب سلطان در بین فوتبال دوستان شهرت دارد. علی پروین در بازی‌ها اغلب شماره 7 را به تن می‌کرد. علی پروین به مدت ۱۸ سال به عنوان بازیکن در باشگاه پرسپولیس به میدان رفت. به مدت ۱۸ سال به عنوان بازیکن در باشگاه پرسپولیس به میدان رفت. علی پروین عزادار خواهرش است.

علی پروین

مراسم خاکسپاری خواهر علی پروین که به تازگی دار فانی را وداع گفته است، برگزار شد. فیلم حضور علی پروین را می‌توانید مشاهده کنید:

زندگینامه و آغاز فوتبال علی پروین

علی پروین در روز سوم مهر ماه سال ۱۳۲۵ در تهران، محله بازار، کوچه غریبان به دنیا آمد. او پنجمین فرزند از یک خانواده پرجمعیت ده نفره است. علاقه علی پروین به فوتبال از سال‌های کودکی در وی شکل گرفت. در همان سال‌ها خانواده‌اش به محله دولاب (خیابان عارف) نقل مکان کردند. این جابجایی در افزایش علاقه او به فوتبال تأثیر بسزایی داشت زیرا محله دولاب به خاطر داشتن زمین‌های خاکی فراوان مثل زمین نادر، زمین منبع، زمین عارف و … مورد توجه علاقه‌مندان به فوتبال بود.

وی در مهرماه ۱۳۳۲ وارد دبستان شد و از مدرسه توحید، تحصیل را آغاز کرد ولی علاقه او به فوتبال مانع پیشرفت او در زمینه درسی شد. پروین فوتبال را به‌طور جدی از دوازده سالگی و از زمین عارف واقع در خیابان ۱۷ شهریور و محلات شیوا و غیاثی آغاز کرد. اولین تیمی که او به عضویت آن درآمد تیم عارف بود. علی پروین با این تیم قهرمان محلات جنوبی تهران شد.

علی پروین

باشگاه کیان

پروین در جوانی به تیم البرز که در واقع تیم دسته دوم باشگاه کیان بود پیوست – تیمی که توسط علی الهی و داود معروف اداره می‌شد. درخشش او و بازی‌های قابل قبولش باعث شد تا در سال ۱۳۴۴ به تیم کیان – که آن زمان منصور امیرآصفی را به عنوان مربی و بازیکنانی نظیر پرویز قلیچ خانی، گودرز حبیبی و عزت جانملکی را در اختیار داشت- بپیوندد. وی دو سال در باشگاه کیان عضویت داشت. او در دیدار با پاس مورد توجه قرار گرفت.

علی پروین

حضور در تیم ملی جوانان

پروین در مسابقات ۱۹۶۹ تایلند برای تیم ملی فوتبال جوانان ایران به میدان رفت و عنوان سومی این رقابت‌ها را با تیم ملی نوجوانان کسب نمود. او در مسابقات ۱۹۷۰ فیلیپین در پیروزی ۸ گله تیم ملی نوجوانان مقابل تیم سیلان سه گل به ثمر رساند. علی پروین در بازی دوم که با پیروزی چهار بر یک برابر ژاپن همراه بود بار دیگر گلزنی کرد. او در مرحله حذفی برابر کره جنوبی یک پنالتی از دست داد و ایران بازی را واگذار کرد.

علی پروین

باشگاه پیکان

پس از تشکیل باشگاه ایران‌ناسیونال (پیکان) در سال ۱۳۴۶، پروین به این تیم پیوست. وی در سال ۱۳۴۷ مرد شماره یک تیمش بود و در سال ۴۸ علی‌رغم پیوستن بازیکنان بزرگی مثل همایون بهزادی که از پرسپولیس به پیکان آمده بودند باز هم بهترین بازیکن تیم بود و موفق شد با پیراهن پیکان به مقام قهرمانی برسد.

بازی خوب پروین به همراه تیمش در برابر تیم‌های یاد شده موجب شد تا پیکان آوازه‌ای داشته باشد. همچنین این تیم در یک دیدار تدارکاتی دو بر یک مغلوب تیم ملی امید استرالیا شد. گل پیکان توسط پروین به ثمر رسید. او در پیکان از روی نقطه پنالتی دروازه تاج و ناصر حجازی را گشود. او در دیدار با آرش بندرعباس در کرمان در چارچوب مسابقات لیگ منطقه‌ای ۱۳۴۹ پنج گل زد تا پیکان این بازی را ۱۱ بر ۳ به سود خود خاتمه دهد.

علی پروین

افتخارات علی پروین

دوران بازی پیکان

مسابقات استانی لیگ تهران: قهرمان ۱۳۴۸

پرسپولیس

جام منطقه‌ای فوتبال ایران: قهرمان (۱ بار): ۱۳۵۰

جام تخت جمشید: قهرمان (۲ بار): ۱۳۵۲، ۱۳۵۴

جام اسپندی: قهرمان (۱ بار): ۱۳۵۸

جام وحدت (مسابقات دوستانه): قهرمان ۱۳۶۰ (همزمان بازیکن و سرمربی)

مسابقات استانی لیگ تهران: قهرمان (۳ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶ (همزمان بازیکن و سرمربی)

مسابقات استانی جام حذفی تهران: قهرمان (۲ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۶ (همزمان بازیکن و سرمربی)

علی پروین

تیم ملی

جام ملت‌های آسیا: قهرمان (۲ بار): ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶

بازی‌های آسیایی: قهرمان ۱۹۷۴

قهرمانی در جام منطقه‌ای با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۰) - دوستانه

قهرمانی در جام کوروش با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۱) - دوستانه

دوران سرمربیگری

پرسپولیس

جام وحدت (مسابقات دوستانه): قهرمان ۱۳۶۰

مسابقات استانی لیگ تهران: (۶ بار):۱۳۶۱، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۶۷، ۱۳۶۸، ۱۳۶۹

مسابقات استانی جام حذفی تهران: قهرمان (۲ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۶

لیگ ایران: قهرمان (۳ بار): ۷۸–۱۳۷۷، ۷۹–۱۳۷۸، ۸۱–۱۳۸۰ / نایب قهرمان (۳ بار): ۶۹–۱۳۶۸، ۱۳۷۱، ۸۰–۱۳۷۹

جام حذفی فوتبال ایران: قهرمان (۳ بار): ۱۳۶۶، ۷۱–۱۳۷۰، ۷۸–۱۳۷۷

جام برندگان جام آسیا: قهرمان ۹۱–۱۹۹۰ / نایب قهرمان ۹۳–۱۹۹۲


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36ejje