پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/11/13 05:38
کد خبر: 15423

موقعیت باورنکردنی برای سعید آذری!

سعید آذری مدیرعامل فعلی فولاد در اصل یک وزنه بردار است که فعالیت حرفه ای خود در فوتبال را از دو دهه قبل آغاز کرده است.

بعد از این تجربه نزدیک به ۲۰ ساله، حالا او در فوتبال ایران از چنان اعتباری برخوردار است که خبر محرومیت موقتش بهایی سنگین در افکار عمومی برای فدراسیون فوتبال در پی خواهد داشت.

آذری  متولد یک فروردین 1347 در اصفهان است، البته به احتمال زیاد تاریخ تولد او متفاوت با اولین روز سال است اما مثل علی دایی شناسنامه اش را در همین رو دریافت کرده‌اند. علی دایی سال ها پیش در گفتگویی این مسئله را فاش کرد که والدینش برای این که او از نظر تحصیلی عقب نیفتد، شناسنامه اش را برای نیمه اول سال و تاریخ اول فروردین گرفته‌اند.

این اما تنها اشتراک آذری و دایی نیست؛ علی دایی در سن 49 سالگی و در شرایطی که هدایت تیم سایپا را در دست داشت، در یک نشست مطبوعاتی صحبت هایی را به زبان آورد که عامل محرومیت طولانی اش در بازگشت به فوتبال شد. این در حالی است که در ابتدای این فصل تیم های مختلفی خواهان سرمربیگری دایی بودند و گفته می‌شود این محرومیت به پایان رسیده است.نکته مهم درباره علی دایی علاقه مهدی هواداران و همچنین حرفه ای های فوتبال به اوست و وی با وجود خروج ناخواسته از بین مربیان فوتبال ایران همچنان سیلی از تعریف ها و تمجیدها را در حساب پس انداز خود دارد.

مدت هاست که از صحبت های آتشین علی دایی سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس خبری نیست و او گاها در صفحه اینستاگرام یا مصاحبه های انگشت شمارش، نظرات خود را درباره فوتبال مطرح می‌کند.

در حالی که علی دایی در تیم های مختلفی مثل پرسپولیس و سایپا و صبا و تیم ملی فعالیت می‌کرده است، سعید آذری نیز عمدتا دوران مدیریت خود را در ذوب آهن طی می‌کرده است. باشگاه ذوب آهن اغلب و در دوران غیبت او (به استثنای سالی که این تیم به فینال آسیا صعود کرد) آشفته بوده و کمتر موفقیتی را به چشم دیده است. اما در دوران آذری ذوبی ها اغلب روزهای خوبی را در لیگ پشت سر گذاشتند، کما این که او بعد از ذوب آهن به فولاد رفته و در اولین سال موفقیت خود را تکرار کرد و حالا این باشگاه با زوج نکونام - آذری بی صبرانه منتظر شروع لیگ در بیستمین دوره است. البته به جز چالش‌هایی مثل پنجره بسته نقل و انتقالات فولاد و ساخت یک تیم جدید در جنوب حالا آذری با یک چالش جدید مواجه شده است:محرومیت.تعلیقی که شهرت او را نشانه رفته است.

آذری که در فعالیت مدیریتی صفحه اینستاگرام بسیار فعالی دارد، در چند سال گذشته به انحاب مختلف از مسئولان اداره کننده فوتبال ایران انتقاد کرده و در روزی که هواداران استقلال مقابل مجلس شورای اسلامی حاضر شدند، این حضور را ناشی از بین رفتن اداره کنندگان فوتبال دانسته و موقعیت را اینطور تشبیه کرد که انکار پدر فوتبال مرده است.این همان عبارتی است که احتمالا باعث صدور یک حکم تعلیق موقت از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران شده است که البته این کمیته در اساسنامه مستقل است و از جایی دستور نمی‌گیرد.اما انتشار این خبر در شامگاه گذشته موجی از حمایت در فضای مجازی، نام آذری را در بر گرفت که مهم ترین آن ها استوری ها و متن های سه ستاره دهه گذشته یعنی علی کریمی، فرهاد مجیدی و جواد نکونام  و البته دیگر بازیکنان و تعداد زیادی ار هواداران فوتبال در ایران بود.

نکته ای که نباید فراموش کرد این است که در فوتبال ایران مدیری به ندرت مورد علاقه قرار میگیرد که این اتفاق امروز برای سعید آذری رخ داده است. چیزی که شاید یک موقعیت رشک برانگیز برای مدیرانی باشد که در سال های اخیر به کار مشغول بوده و باوجود تلاش، تحسینی را بر نیانگیخته‌اند و طبعا در این جو حمایتی شدید  این دستور برای فدراسیون و کمیته اخلاق دردسرساز است. 

گذشته از این،خاموش کردن یک صدای مخالف برای آرامش سیاستی نیست که در فوتبال ایران به نتیجه برسد.اگر چنین بود، بیرون نشستن و سکوت علی دایی بعنوان یکی از منتقدان بزرگ نحوه اداره فوتبال ایران کارساز و چاره ساز می‌بود.

 

 

منبع: ورزش سه 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z9kya