جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/06 04:22
کد خبر: 10955

دوئل هیجان‌انگیز سردار و طارمی

​مهدی طارمی و سردار آزمون در این فصل از رقابت های لیگ های پرتغال و روسیه هر کدام 13 گل به ثمر رسانده اند و رقابت جالبی را برای عنوان بهترین گلزن ایرانی حاضر در اروپا دارند.

بعید است دراگان اسکوچیچ نیز در انتخاب نفرات تیم ملی برای بازی های مقدماتی جام جهانی بتواند از نام مهدی طارمی و سردارآزمون بگذرد. هر مربی دیگری هم که بود ، تنها تفاوتی که نهایتا ایجاد می شد در شرح وظایف درون زمین تغییر ایجاد می شد وگرنه جای سردار و طارمی در خط حمله تیم ملی ایران تثبیت شده به نظر می رسد.

شاید اگر مهدی طارمی از نظر سبک بازی انعطاف بیشتر و توانایی های متنوع تری نداشت آن وقت حضور این دو بازیکن در یک پست خاص که همان مهاجم نوک و گلزن بود می توانست منجر به نیمکت نشینی یکی از آن ها شود اما طارمی می تواند به عنوان مهاجم دوم و وینگر هم بازی کند و این باعث شده که خط حمله تیم ملی بتواند از تمام پتانسیلی که دارد بتواند استفاده کند. این اتفاق و رابطه صمیمانه ای که این دوبازیکن باهم دارند، باعث شد که عملکردشان شبیه زوج های کلاسیک خط حمله ، چیزی شبیه زوج اندی کول و دوایت یورک در منچستر یونایتد دهه نود باشد.

رقابت در روسیه و پرتغال

با حضور مهدی طارمی در لیگ پرتغال ، این دو مهاجم فوتبال ایران در ویترین اروپایی و در معرض مقایسه ای منطقی قرار داده است. آمار و ارقام اما شرایط جالبی را به وجود آورده اند. سردار در زنیت سن پترزبورگ و در لیگ روسیه 13 گل و طارمی در ریوآوه و لیگ پرتغال 13 گل تا اینجای فصل به ثمر رسانده اند. در شرایطی که دیگر مهاجمان ایرانی حاضر در فوتبال اروپا در این فصل نتوانسته اند گل های زیادی به ثمر برسانند ، رقابت اصلی برای انتخاب بهترین گلزن لژیونر حاضر در اروپا بین سردار و طارمی است.

ماجرای جالب اما اینجا است که این رقابت نزدیک و شباهت آماری فقط به تعداد گل ها مربوط نمی شود. سردار 25 بازی و طارمی 26 بازی انجام داده اند اما طارمی 22 بازی را از ابتدا و 1985 دقیقه بازی کرده و سردار 23 بازی را از ابتدا و 1929 دقیقه بازی کرده است. با این وجود مهاجم زنیت در هر بازی 0.61 گل و مهاجم ریوآوه 0.59 گل در هر مسابقه به ثمر رسانده اند.

در پاس گل آمار سردار بهتر از طارمی است؛ او 6 پاس گل داده . طارمی 2 پاس گل اما در تعداد پنالتی ها خب معلوم است که مهاجم سابق پرسپولیس آمار بهتری دارد. در حالی که آزمون تنها 1 پنالتی تا اینجای فصل گرفته طارمی 5 بار برای ریوآوه پنالتی گرفته است.در حالی که تنها 4 هفته به پایان رقابت های لیگ روسیه و لیگ پرتغال باقی مانده ، این چهار بازی می تواند مسابقاتی برای رسیدن به عنوان بهترین گلزن ایرانی شاغل در فوتبال اروپا در این فصل باشند.

رقبای ستاره های کلاسیک؟

با این عملکرد می توان گفت که سردار و طارمی در این فصل عملکرشان می تواند قابل مقایسه با ستاره های کلاسیک فوتبال ایران ، کسانی مثل علی دایی، وحید هاشمیان ، خداداد عزیزی و دیگر بازیکنان همنسل آن ها باشد؟ البته که شرایط زمان و تفاوت سطح باشگاه ها و لیگ ها می تواند در این مقایسه خلل ایجاد کند مثلا علی دایی در فصل 98/99 در بایرن مونیخ و با وجود اینکه معمولا زیرسایه مهاجمان آلمانی بود 6 گل به ثمر رساند. با این حال عملکرد سردار و طارمی در این فصل می تواند در میان بهترین های تاریخ حضور بازیکنان ایرانی در اروپا باشد هرچند در فصل 2017/2018 علیرضا جهانبخش در آلکمار با زدن 21 گل آقای گل لیگ هلند شود. جهانبخش تنها ایرانی است که آقای گل یک لیگ سطح بالای اروپایی شده است.

 

 

منبع: ورزش سه 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4dqed2