پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/04 07:17
کره شمالی| آزمایش های موشکی کره شمالی| پیونگ یانگ رهبرکره شمالی
کد خبر: 32142

توپ پر کره شمالی در برابر تهدید آمریکا

کره شمالی از شرایط بین المللی به ویژه گرفتاری اقتصادی و سیاسی غرب برای افزایش دامنه نفوذ خود در شرق آسیا استفاده می کند؛ از زرداخانه اتمی این کشور به عنوان اهرم مهمی برای تغییر موازنه قدرت در منطقه و مقابله با آمریکا ذکر می شود.

 آزمایش های موشکی کره شمالی بدون توجه به هشدارهای آمریکا و همپیمانان بیانگر رویکرد جدید سیاست خارجی پیونگ یانگ است. کره شمالی دست به آزمایش شماری از موشک های قاره پیمای بالستیک زده است که می توانند کلاهک هسته ای را با خود حمل کنند. آمریکا و همپیمانان آن، این اقدام کره شمالی را به کاری خصمانه و تحریک آمیز علیه حاکمیت خود به شمار آورند.کره شمالی آزمایش موشک های بالستیک را از برد ۱۳۰ کیلومتر شروع کرد و به مرحله آزمایش موشک هایی با برد ۱۰ هزار کیلومتر رسیده است که می توانند به خاک اصلی آمریکا برسند. رهبر کره شمالی که از آغاز سال جاری میلادی بیش از ۳۴ موشک بالستیک را شلیک کرده است و به قطعنامه های سازمان ملل که مخالف آزمایش موشک های بالستیک از سوی این کشور هستند، هیچ توجهی ندارد.

موشک های قادر به حمل کلاهک هسته ای کره شمالی

کره شمالی

پیونگ یانگ حتی آزمایش موشک های بالستیک را که قادر به حمله کلاهک هسته ای هستند، افزایش داده است و به این اقدام خود افتخار می کند. این اقدام کره شمالی در عکس العمل به ادامه مانورهای نظامی مشترک از سوی آمریکا و کره جنوبی در سواحل کره شمالی صورت گرفته است.تحولاتی در روابط آمریکا با روسیه و چین به عنوان مهمترین همپیمانان کره شمالی رخ داده است. در نتیجه این تحولات، کره شمالی به مهمترین بازیگر منطقه ای در شبه جزیره کره تبدیل شده است. حتی چین نیز کره شمالی را به عنوان مهمترین ابزار کاربردی خود در تنش ژئوپلتیکی با آمریکا به شمار می آورد.

 

شکست دیدار رئیس های جمهور چین و آمریکا

ریس جمهور

همچنین شکست دیدار «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی در رسیدن به یک توافق برای حل پرونده های بلاتکلیف میان پکن و واشنگتن (از جمله پرونده کره شمالی و جزیره تایوان) سبب شده است که مقامات کره شمالی این موضوع را مورد تاکید قرار دهند که دولت آمریکا منطق دیپلماسی نمی فهمد. واشنگتن هم چین را یک همپیمان راهبردی برای کره شمالی به شمار می آورد.

رهبر کره شمالی خود را دشمن درجه یک آمریکا می داند و از حق کشورش در گسترش سلاح های بالستیک و هسته ای برای دفاع از خود در برابر تهدیدها و خطرها دفاع می کند.

به نوشته رای الیوم، «کیم جون اون» رهبر کره شمالی از زمان قدرت یابی در کره شمالی در تقویت نظامی کشور خود تلاش کرد زیرا وی این موضوع را درک کرده است که واشنگتن برای مهار این کشور از همه شیوه ها بهره می برد. هدف آمریکا از همه فشارها علیه کره شمالی از بین بردن روابط راهبردی کره شمالی و چین است زیرا آنها به دلیل داشتن امکانات مادی، انسانی، نظامی و فناوری و جایگاه برتر اقتصادی و سیاسی می توانند به هژمونی آمریکا در جهان پایان دهند.

توپ پر کره شمالی در برابر تهدید آمریکا

کره شمالی

تحلیلگر الجزایری نوشت، اکنون کره شمالی از شرایط بین المللی حاکم به ویژه گرفتاری اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپا ناشی از جنگ اوکراین برای افزایش دامنه نفوذ خود در منطقه شرق آسیا استفاده می کند و در این راستا از همپیمانان خود به ویژه روسیه و چین هم بهره می برد. برپایه برآورد غربی ها، کره شمالی از قدرت نظامی خود به ویژه زرداخانه های هسته ای برای تغییر موازنه قدرت در منطقه سود خواهد برد.

همه شاخص ها نشان می دهد کره شمالی در برابر هماهنگی های نظامی واشنگتن، سئول، توکیو دست بسته نخواهد ماند. شاید تهدید فزاینده کره شمالی از سوی آمریکا و تحریک ها و جنجال های نظامی مداوم واشنگتن سبب شود که کره شمالی همسایه جنوبی خود و حتی سرزمین های آمریکا را هدف قرار دهد. در نتیجه این موضوع، منطقه به میدان جنگ هسته ای تبدیل خواهد شد که تنها با پیروزی یکی از طرف ها، این جنگ پایان خواهد یافت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rbqlz