پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/01/03 12:25
کد خبر: 8076

افزایش نقدینگی شتاب گرفت

سرعت رشد نقدینگی در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن تا بیش از ۲۸ درصد هم رسید و به این ترتیب، نقدینگی با شتاب بیشتری نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت.

رصد ورزشی نوشت: یکی از مهم‌ترین انتقادهای اقتصاددانان در سال گذشته سرعت افزایش حجم نقدینگی بود که بر همین اساس بر آن شدیم تا روند افزایش نقدینگی در سالی که گذشت را با سال پیش از آن مقایسه کنیم.

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی ایران، حجم نقدینگی در فروردین ماه سال گذشته به ۱۸۹۰ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به فروردین ماه سال پیش از آن ۲۳ درصد رشد داشت و این در حالی است که رشد نقدینگی در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به سال پیش از آن ۲۱.۶ درصد بود.

حجم نقدینگی در دومین ماه سال ۱۳۹۸، رقم ۱۹۴۲ هزار میلیارد تومان را تجربه کرد که مقایسه آن با نقدینگی ماه مشابه سال پیش از آن نشان از رشد ۲۵.۲ درصدی دارد.

آمارها حاکی از آن است که رشد نقدینگی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به ۱۳۹۶ حدود ۲۰.۳ درصد بوده است، بنابراین رشد نقدینگی در دو ماهه نخست سال گذشته با سرعت بیشتری نسبت به سال‌ قبل از آن انجام شده است.

رشد بیش از ۲۵ درصدی نقدینگی در سومین ماه سال ۱۳۹۸ نیز ادامه یافت و به این ترتیب حجم نقدینگی در خردادماه سال گذشته به ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ رقمی که نسبت به رقم خرداد ماه سال ۱۳۹۷، بیش از ۲۵ درصد رشد داشت.

بر اساس آمار بانک مرکزی رشد نقدینگی در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به خرداد سال ماقبل آن ۲۰.۴ درصد بوده که به این ترتیب سرعت رشد نقدینگی در سومین ماه نیز بیش از سال قبل بوده است.

با وجود اینکه سرعت رشد نقدینگی در ماه‌های ابتدایی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن با افزایش روبرو بود، در چهارمین ماه این سرعت، شتاب بیشتری گرفت و حجم نقدینگی در تیرماه سال ۱۳۹۸ نسبت به سال پیش از آن ۲۶.۳ درصد رشد کرد.

حجم نقدینگی در این ماه به ۲۰۲۳ هزار میلیارد تومان رسید و سرعت رشد نقدینگی که در تیرماه سال ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن ۲۰.۱ درصد بود، به رقم ۲۶.۳ درصد در سال گذشته رسید.

سرعت ۲۶.۱ درصد رشد نقدینگی در مردادماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن سبب شد تا حجم نقدینگی در این ماه به ۲۰۷۶ هزار میلیارد تومان برسد و بر همین اساس، حجم انتقادات نسبت به دولت افزایش یابد.

با این وجود نه تنها از سرعت رشد نقدینگی کم نشد، بلکه نقدینگی در شهریور ماه سال گذشته با افزایش ۲۷.۲ درصدی نسبت به شهریور سال قبل از آن به ۲۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که در سال قبل از آن، سرعت رشد نقدینگی در شهریور ماه ۲۰.۳ درصد بود.

نیمه دوم سال ۱۳۹۸ نیز، با افزایش سرعت رشد نقدینگی همراه بود و حجم نقدینگی در مهرماه سال گذشته با افزایش ۲۷.۳ درصدی نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۷، به رقم ۲۱۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.

سرعت رشد نقدینگی در آبان ماه سال گذشته باز هم با افزایش همراه بود و به این ترتیب، دولت نشان داد که برنامه‌ای برای کاهش سرعت رشد نقدینگی ندارد، به طوریکه رشد ۲۸.۲ درصدی نقدینگی در آبان ماه سال گذشته نسبت به آبان ماه سال قبل از آن، سبب شد که رقم نقدینگی در این ماه به ۲۲۱۱ هزار میلیارد تومان برسد.

اما آخرین آمار ارائه‌شده نقدینگی از سوی بانک مرکزی در سال گذشته مربوط به آذرماه است و این آمار نشان می‌دهد که نقدینگی در آذرماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال پیش از آن ۲۸.۲ درصد افزایش یافته است.

نقدینگی با این رشد در آذرماه به ۲۲۶۲ هزار میلیارد تومان رسید و این در حالی است که سرعت رشد نقدینگی در این ماه‌ها در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن حداکثر ۲۲ درصد بوده است.

به این ترتیب، مقایسه سرعت رشد نقدینگی در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد که نقدینگی در این سال با سرعت بیشتری رو به افزایش حرکت کرده و به گفته اقتصاددانان این امر می‌تواند سبب افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت کالاها در جامعه شود.

 

منبع: ایسنا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/39vwx4