چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/29 22:58
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 31694

ماشین کاری ورق استیل 304

ماشین کاری ورق استیل 304 و معرفی انواع ورق نگیر آشنایی با مرحله تراشکاری و فرز کاری و سوراخ کاری ورق استیل 304

ورق استیل 304 یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی زنگ نزن یا نگیر است که در برابر خوردگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. از گرید 304 فولاد نگیر یا زنگ نزن در ساخت مقاطعی مانند پروفیل، میلگرد، لوله و ورق استیل استفاده می‌شود. ویژگی‌هایی مانند قیمت مناسب، مقرون به صرفه بودن‌، مقاومت در مقابل خوردگی، بهداشتی بودن، استحکام بالا نسبت به مناسب بودن وزن، مقاومت در مقابل آتش و حرارت بالا، سهولت در مراحل تولید و ساخت مانند ماشین کاری، جوش‌پذیری، شکل‌پذیری و غیره باعث شده‌اند واحدهای صنفی که در حوزه صنایع غذایی و صنایع تولید لوازم خانگی فعالیت دارند، از ورق‌های استیل 304 در ساخت پیچ و مهره، کویل‌های مولد بخار، تجهیزات رنگرزی، رویه میز، قوری، اجاق گاز، فر، یخچال، ماهیتابه، قاشق چنگال، سینک ظرفشویی و غیره‌ استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌ها، کاربردها و ماشین کاری ورق استیل 304 صحبت کنیم.images_1667554832.jpg

ورق استیل 304 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ورق استیل 304 که به آن ورق نگیر و استیل 18-8 هم می‌گویند، به عنوان پرمصرف‌ترین ورق استنلس استیل از 18 درصد آلیاژ کروم و تقریبا 8 درصد نیکل تشکیل شده‌است و خاصیت مغناطیسی ندارد. پایین بودن هدایت گرمایی و الکتریکی به دلیل عدم وجود خاصیت مغناطیسی، مقاومت بالا در برابر خوردگی، خاصیت ماشین‌کاری، خم‌کاری، جوش‌پذیری و شکل‌دهی بسیار بالا، ضخامت مناسب، قابلیت کشیدگی بدون ایجاد گسیختگی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و غیره، ویژگی‌هایی هستند که انواع مات و براق ورق‌های استیل 304 را به یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت معماری و ساختمان‌سازی، صنایع غذایی، صنعت ساخت خودرو، صنایع پزشکی و داروسازی، صنایع نساجی، صنعت تولید کاغذ، صنعت رنگرزی، تولید وسایل آشپزی و پخت و پز، تولید تجهیزات آشپزخانه مانند قابلمه، قاشق و چنگال، سینک ظرفشویی، تولید سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب، تولید دستگاه‌هایی مانند دیگ بخار، کندانسور، مبدل حرارتی، برج خنک‌کننده و غیره تبدیل کرده‌است.

انواع مختلف ورق استیل 304 کدامند؟

انواع مختلف ورق‌های استیل 304 یا نگیر عبارتند از: ورق نگیر 304L، ورق نگیر 304H، ورق‌های نگیر مات، براق، نقره‌ای و طلایی. این ورق‌ها معمولا در ابعاد دو متر در یک متر، شش متر در یک و نیم متر و شش متر در دو متر به فروش می‌رسند. میزان کروم در ورق‌های استیل 304L نسبت به ورق‌های استیل 304 بیشتر و میزان کربن در آن کمتر است. این محصولات هم به صورت رول و هم به صورت شیت تولید و به بازار عرضه می‌شود. همه انواع ورق‌های استیل 304 در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند‌. استفاده از ورق نگیر 304H برای کاربردهای کششی مناسب است و برای محیط‌های دریایی مناسب نیست. از ورق نگیر 304L بهتر است که در کاربردهای جوشکاری استفاده شود؛ زیرا کربن آن کم است و احتمال خوردگی ناشی از جوشکاری در آن به شدت پایین می‌آید.

images_1667554832.jpg
ماشین کاری ورق استیل 304 چیست و چگونه انجام می‌شود؟

به طیف وسیع و گسترده‌ای از عملیات که به ترتیب شامل تراشکاری، فرز کاری، سوراخ‌ کاری، سنگ زنی، پرتو الکترونی، برقو کاری، قلاویز کاری و برشکاری توسط اره‌ است و توسط ماشین‌ها و ابزارهای تراش و برش برای حذف قسمت‌هایی از ورق استیل 304 جهت براق شدن سطح ورق استیل و رسیدن به شکل دلخواه انجام می‌شود، ماشین کاری می‌گویند. فرآیند ماشین کاری به عنوان یکی از مراحل تولید ورق استیل 304 و یکی از روش‌های پر هزینه محسوب می‌شود. برای راحت شدن کار و افزایش فرآیند ماشین کاری و صیقلی شدن سطح ورق استیل، به مواد اولیه این ورق‌ فسفر و گوگرد اضافه می‌‌کنند. افزودن کروم و بور باعث کاهش ماشین کاری خواهد شد. برای کمک به این فرآیند آن را در حالت آنیل یا بعد از عملیات حرارتی انجام می‌دهند.‌ در فرایند ماشین کاری از دستگاه‌هایی به نام CNC به عنوان تجهیزات مدرن و پیشرفته‌ی ماشین کاری، مته صفحه تراش، ماشین‌های تراش، سوراخ کن و غیره‌ استفاده می‌شود. مهم‌ترین مراحل ماشین کاری ورق‌های استیل 304 شامل موارد زیر است:

  • مرحله تراشکاری

مرحله تراشکاری به عنوان اولین مرحله از ماشین کاری ورق استیل 304 با استفاده از ماشین تراش و ابزاری از جنس فولاد تندبر، کاربید یا سرامیک به نام تیغچه انجام می‌شود. در مرحله تراشکاری سطح داخلی و خارجی ورق با سطح مقطع دوار ایجاد خواهد شد. تراشکاری ورق‌های استیل 304 به دو شکل نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک با سرعت و دقت بسیار بالایی انجام می‌شود.‌ برای تراشکاری نیمه اتوماتیک به یک اپراتور نیاز است. دستگاه CNC یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های تمام اتوماتیک است که برای تراشکاری ورق استیل کاربرد دارد. انواع مختلف دستگاه CNC از نظر عملکرد عبارتند از: دستگاه‌های برش لیزری، فرز، پلاسما، واترجت، دستگاه‌های برش با کمک شعله و دستگاه‌های تراشکاری با کمک چرخنده‌.

  • مرحله فرز کاری

در مرحله فرزکاری، براده‌برداری از سطح ورق استیل با استفاده از چرخیدن ابزارهای فرز دندانه‌دار انجام می‌شود. ابزارهای فرز با توجه به شکل ظاهری دارای انواع مختلفی هستند و برای ماشین کاری انواع ورق‌های فولادی کاربرد دارند. جنس فرزها معمولا از فولاد تندبر، کاربید و سرامیک ساخته می‌شود.

  • مرحله سوراخ کاری

یکی از مراحل سخت ماشین کاری ورق‌های استیل 304، مرحله سوراخ کاری است؛ زیرا این ورق‌ها از نظر ذاتی استحکام و مقاومت فوق‌العاده زیادی دارند و سوراخ‌ کاری آن‌ها کار دشواریست. برای انجام این مرحله از مته‌هایی با زاویه نوک 130 درجه و 140 درجه و هم‌چنین زاویه 6 تا 12 درجه‌ای لبه برش از جنس فولاد تندبر استفاده می‌شود. برای تیز کردن نوک مته و برابر شدن پهنا و زاویه دو سمتش آن را با استفاده از فیکسچر به سنگ رومیزی وصل می‌کنند.

  • مرحله برقو کاری

برای افزایش دقت و کیفیت سوراخ‌های ایجاد شده در سطح ورق استیل، از روش برقوکاری و ابزاری از جنس فولاد تندبر به نام برقو استفاده می‌شود.

  • مرحله قلاویز کاری

در مرحله قلاویز کاری برای ایجاد دندانه‌های مارپیچ روی ورق استیل 304 از ابزاری به نام قلاویز استفاده می‌شود‌. برای راحت شدن این مرحله، زاویه قلاب بین ده تا بیست درجه‌ است.

  • مرحله برشکاری

در این مرحله به عنوان آخرین مرحله ماشین کاری، ورق‌های استیل 304 ورق‌ها با استفاده از اره‌های نواری، کمانی، دیسکی و لنگ برش داده می‌شود. سرعت برش ورق‌های ماشین‌ کاری شده با این اره‌ها 15 متر در هر دقیقه‌ است.https://file.tesmino.ir/images/2022/11/images_1667460332.jpg

 جمع‌بندی

در این مقاله راجع به ویژگی‌ها، کاربردها و مراحل ماشین کاری ورق‌های استیل 304 توضیح دادیم. افراد فعال در صنایع مختلف برای خرید انواع مختلف ورق استیل با بهترین کیفیت می‌توانند به سایت شرکت فلزات رنگین با آدرس اینترنتی https://felez.co/ مراجعه کنند. مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ورق‌های استیل و نحوه خرید آنلاین محصولات این شرکت باید با شماره تلفن 02133915222 تماس بگیرند‌.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yjgqb