جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/29 22:37
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 27746

تفاوت بین مولتی متر و کلمپ متر دیجیتال + نحوه استفاده

هنگام مواجه شدن با یک ماشین الکتریکی معیوب، اولین قدم، استفاده از یک مولتی متر (آنالوگ یا دیجیتال) برای شناسایی مشکل در مدارهای الکتریکی این دستگاه است

. اما ابزار کاربردی دیگری به نام کلمپ متر وجود دارد که می‌تواند مانند مولتی متر برای اندازه گیری ولتاژ و مقاومت و به صورت خاص جریان استفاده شود، بدون آنکه نیازی به قطع یا خاموش کردن مدار باشد.

مولتی متر چه ابزاری است؟

مولتی متر یک ابزار ضروری آزمایشگاهی و خانگی جهت تست و عیب یابی مدارها، قطعات و دستگاه های الکتریکی معیوب است. اساساً از این دستگاه برای اندازه گیری ولتاژ، مقاومت و جریان استفاده می شود. همچنین به کمک این دستگاه می توان هرگونه قطعی در مدار را شناسایی کرده و از سالم بودن انواع آیسی اطمینان حاصل کرد.

مولتی متر در انواع آنالوگ و دیجیتال پیشنهاد می شود. یک مولتی متر دیجیتال، قرائت را به شکل دیجیتالی نشان می دهد به این معنا که مقادیر روی یک صفحه نمایش دیجیتال نشان داده می شوند. یک مولتی متر آنالوگ، از سوزن و صفحه مدرج برای نمایش میزان جریان، ولتاژ، فرکانس، مقاومت و قدرت سیگنال استفاده می کند. برخی از مولتی مترها دارای شایستگی تنظیم خودکار محدوده اندازه گیری نیز هستند اما قیمت بیشتری در برابر به مولتی مترهای کالا صنعتی معمولی دارند. برخی دیگر از انواع مولتی مترها امکان اندازه گیری ولتاژ شکست دیود، ظرفیت خازنی و بهره ترانزیستور را نیز دارند.

کلمپ متر چه ابزاری است؟

یکی دیگر از ابزارهای تست الکتریکی کلمپ متر است که برای اندازه‌گیری جریان دور هادی قرار می گیرد. وقتی صحبت از اندازه گیری جریان می گردد، اولین انتخاب مولتی متر است. اما زمانیکه هدف تست جریان و ولتاژ مدار الکتریکی بدون قطع سیم ها باشد، استفاده از کلمپ متر توصیه می گردد. که جزیی از مزایای اصلی استفاده از کلمپ متر در برابر آمپرمترها و مولتی مترهای سنتی است.

کلمپ متر دارای یک فک در بالا است که با فشار دادن اهرم کنار دستگاه باز می گردد. باید برای اندازه گیری جریان کابل مورد نظر را در وسط فک باز قرار داده و اهرم را آزاد کنید، سپس کلمپ متر جریان عبوری از هادی را مشخص می کند. بزرگترین ویژگی این دستگاه، امکان اندازه گیری ولتاژ و جریان های بالا بدون قطع مدار یا اتصال به گونه سری و موازی می باشد. یکی دیگر از ویژگی کلمپ متر ایمنی عملیاتی است؛ که اساساً یعنی می توانید جریان هادی را از روی عایق اندازه گیری کنید.

موضوع پیشنهادی : انواع مشاهده گیج فشار کلیک کنید

تفاوت مولتی متر و کلمپ متر

عملکرد مولتی متر در مقابل کلمپ متر

  • مولتی متر مثل یک ابزار الکتریکی چند منظوره است که برای اندازه گیری ولتاژ و جریان و شناسایی مشکل در ماشین های الکتریکی معیوب مورد استفاده قرار می گیرد. شرط اندازه گیری جریان به وسیله این دستگاه، شکستن مدار و قرار دادن مولتی متر به شکل سری در مدار است. در حالیکه کلمپ متر بدون تماس مستقیم با هادی و قرار گرفتن در مدار، امکان اندازه گیری جریان را فراهم می کند.

  • کار کردن با مولتی مترها به شکلی دشوار است؛ چراکه قرار گرفتن به گونه سری در مدار، لزوم قطع مدار را به دنبال دارد. این فرآیند وقت گیر بوده و در مدارات ولتاژ بالا که در تجهیزات و کارخانجات صنعتی استفاده می شوند، مشکل ساز است.

  • ایمنی عملیاتی کلمپ متر ها، تکنسین ها و مهندسان را به استفاده از این دستگاه به جای مولتی متر برای اندازه گیری جریان ترغیب می کند.

  • از کلمپ متر علاوه بر اندازه گیری جریان، می توان ولتاژ و مقاومت را نیز محاسبه کرد.

نحوه استفاده از کلمپ متر دیجیتال

کار یک کلمپ متر دیجیتال بسیار آسان است. اینکه باید فک ها را باز کنید و آنها را در اطراف کابلی که باید جریان آن را اندازه گیری کنید قرار دهید. می توانید بدون برش سیم و بدون قطع مدار جریان را اندازه گیری کنید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4yjqxj