پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/01/21 05:55
کد خبر: 19422

سرانجام ماجرای احداث پتروشیمی میانکاله به کجا می‌انجامد؟

یکی از بحث های داغ این روزها که اخبار زیادی را هم به خود اختصاص داده، بحث داغ ماجرای احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در پنج کیلومتری تالاب میانکاله است که صدای اعتراض دوستداران محیط زیست را بلند کرده است.

به گزارش رصدورزشی، همان یک ماه قبل که وزیر کشور کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در پنج کیلومتری تالاب میانکاله را به زمین زد و همزمان با آن اعلام کرد که موافقت محیط زیست برای ساخت پتروشیمی در منطقه اخذ شده است، رئیس سازمان محیط زیست، مجوز داشتن این پروژه را رد کرد. وی به انتقاد از احداث پتروشیمی  در محدوده میانکاله پرداخت. پس از آن هم کارشناسان و فعالان این حوزه به جمع مخالفان ایجاد پتروشیمی در این منطقه اضافه شدند. 

حالا با گذشت چهار هفته از کلنگ زنی این مجتمع پتروشیمی و بالاگرفتن انتقاد‌ها و مخالفت ها، سخنگوی دولت توپ را به زمین دولت دوازدهم انداخته و گفته که مصوبه احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد بهشهر مربوط به دولت قبل است.

علی بهادری جهرمی همچنین تاکید کرده که اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز محیط زیستی است.

تاکید سخنگوی دولت در حالی است که روزنامه کیهان مدعی شده که در ایام تعطیلات نوروز، فرآیند احداث پتروشیمی در این منطقه به سرعت دنبال شده است. علاوه بر آن، خبرگزاری تسنیم نیز با انتشار تصاویر و ویدیو‌هایی خبر داده که هم اکنون نیز پروژه در حال پیگیری و اجرا است.

ماجرای پرجنجال احداث پتروشیمی میانکاله

منابع محلی می گویند مسئولان پروژه پتروشیمی میانکاله در حال بتن ریزی و احداث مجتمع هستند.

طبق گزارش‌ها قرار است با احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در بهشهر، سالانه ۴۰۰ هزار تن پروپیلن از گاز طبیعی (GTP) تولید شود. پس از آن هم پروپیلن تولید شده با احداث تاسیسات به منطقه عمومی دامغان منتقل شود.

علت مخالفت محیط زیستی‌ها با احداث پتروشیمی میانکاله چیست؟

مسئولان سازمان محیط زیست معتقدند که احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد در محدوده تالاب میانکاله پیوست زیست محیطی ندارد، برای همین با اجرای طرح مخالفت هستند. البته آن‌ها اشاره نکرده اند که ایجاد این مجتمع پتروشیمی چه تبعاتی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

اما عمده کارشناسان محیط زیست و فعالان این حوزه اعتقاد دارند که احداث مجتمع پتروشیمی در پنج کیلومتری تالاب میانکاله، علاوه بر افزایش آلودگی، حیات وحش را به نابودی می‌کشد و سلامت مردم منطقه را به خطر می‌اندازد.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست از جمله مخالفان احداث این مجتمع پتروشیمی است. او معتقد است که صنعت پتروشیمی بیشتر از فولاد آب بر است و میزان آب ورودی به تالاب میانکاله به دلیل بارگذری‌های بیش از اندازه کم شده است؛ به همین دلیل اجرای این پروژه، تالاب میانکاله را با خطر جدی مواجه می‌کند.

او همچنین می‌گوید که ایجاد صنعت پتروشیمی در این منطقه علاوه بر افزایش آلودگی، احتمال فروپاشی اکوسیستم را افزایش می‌دهد و امنیت منطقه را با خطر مواجه می‌کند.

علی شمس اردکانی، استاد اسبق اقتصاد انرژی دانشگاه کویت، دیگر مخالف جدی اجرای این پروژه است. او در یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر شده، تاکید کرده است که میانکاله از سطح دریا‌های آزاد کمی پایین‌تر است؛ بنابراین هر نوع آلودگی هوا تکاثف بیشتری در آن پیدا می‌کند و بر سختی‌های تنفسی جانداران و گیاهان می‌افزاید.

او این پروژه را مخل سلامت نسلی و کشاورزی معرفی کرده و گفته است که پروژه‌های پتروشیمی و پلیمرسازی، مولکول‌های حلقوی هیدروکربوری پراکنده می‌کنند، بنابراین در آلودگی بیشتر احتمال سرطان زایی آن‌ها افزایش می‌یابد.

پشت پرده احداث پتروشیمی در میانکاله چه می‌گذرد؟

مدافعان احداث پتروشیمی حسین آباد بهشهر می‌گویند که این پروژه با بودجه‌ای ۸۰ هزار میلیاردی، قرار است برای ۷۵ هزار نفر از ساکنان این منطقه شغل ایجاد کند.

غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه که مهم‌ترین حامی این طرح است در روز کلنگ زنی گفته بود که برای اجرای پتروشیمی مازندران در بهشهر مجوز‌های زیست محیطی لازم اخذ شده و با ساخت آن معضل بیکاری منطقه از بین می‌رود.

علاوه بر او، وزیر کشور هم یک تایید ضمنی بر اشتغال زا بودن و توسعه منطقه با احداث این مجتمع پتروشیمی داده است. او گفته که ساخت این مجتمع وفق شرایط و ضوابط زیست محیطی و رونق تولید در آن می‌تواند باعث توسعه بیشتر منطقه و ایجاد اشتغال و پیشرفت شود.

اما رئیس محیط زیست از زبان ابراهیم رئیسی گفته دولت اصراری بر اجرای این پروژه -که خلاف ضوابط محیط زیستی است- ندارد.

علی سلاجه به افراد پشت پرده این پروژه هم اشاره کرده و برخی نمایندگان مجلس را عامل فشار برای احداث آن معرفی کرده است.

او گفته که گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده، اما نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود. در حالی که حضرت آقا فرمودند نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند. البته او نامی از این نماینده یا نمایندگان مجلس نیاورده است.

در این میان برخی از فعالان محیط زیست نیز مدعی اند که همواره برخی نمایندگان مجلس با اعمال فشار بر دولت برای احداث پتروشیمی و سد به دنبال مقاصد اقصادی و اجتماعی هستند.

پتروشیمی میانکاله متوقف می‌شود؟

در نهایت هم علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست عصر دیروز آب پاکی را روی دست مسئولان پتروشیمی میانکاله ریخت و گفت که در زمینه اجرای طرح پتروشیمی در میانکاله هم کوتاه نمی‌آید.

ساعاتی قبل هم خبرگزاری دولت (ایرنا) بر اساس شنیده‌هایش گزارش داد که ابراهیم رئیسی به رئیس سازمان محیط زیست دستور لغو احداث این پتروشیمی را داده است. علاوه بر آن هم هیات وزیران قصد بازنگری مصوبه دولت قبل برای احداث پتروشیمی میانکاله را دارد. در چنین شرایطی ایرنا احتمال داده با صدور مصوبه جدید، پرونده پتروشیمی میانکاله برای همیشه بسته شود.

اما روزنامه فرهیختگان در گزارشی ویدیویی مدعی شده که علی رغم دستور ابراهیم رئیسی، پروژه به صورت مخفیانه در حال اجرا است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8pwa