پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/20 00:23
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 18246

چگونه از ابتدا امنیت اطلاعات را در سازمان خود پیاده کنیم؟

در دوران معاصر، پیشرفت‌های سریع فناوری، امنیت اطلاعات در سازمان را بیش از هر زمان دیگری به یک ضرورت تبدیل کرده است. از یک طرف، فناوری‌هایی از جمله IoT، AI، نرم افزارهای مدیریتی و تحلیلی و زیر ساخت‌های شبکه و امنیت به تکامل خود ادامه می‌دهند، و از طرف دیگر حملات سایبری نیز در حال پیشرفت هستند.

 طبق نظرسنجی جهانی Accenture، نقض امنیت اطلاعات و حملات سایبری، در طول پنج سال گذشته 67 درصد افزایش یافته است.​

این آمارهای حیرت‌انگیز، مدیریت امنیت اطلاعات در سازمان را بیش از پیش مطرح کرده است. کلیه منابع سخت افزاری و نرم افزاری سازمان‌ها و شرکت‌ها برای جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز، نیاز به راهکارهای اصولی دارند. این راهکارها فقط با تهیه یک محصول نرم افزاری خاص و نصب آن در سازمان برقرار نخواهد شد، بلکه توجه به کلیه منابع سخت افزاری و نرم افزاری  همراه یا یک فرایند و چهارچوب امنیتی، در پیاده‌سازی امنیت اطلاعات در سازمان‌ها ضروری است. به همین منظور در این مطلب چند نمونه از مهم‌ترین نکات برای برقراری امنیت اطلاعات در سازمان را بررسی می‌کنیم.

نکات مهم در پیاده‌سازی امنیت اطلاعات در سازمان

اجرای امنیت اطلاعات در سازمان از ابتدا، و همچنین ادامه آن در طول چرخه توسعه، بهترین استراتژی یک کسب و کار برای جلوگیری و محافظت در برابر حملات سایبری است. با این حال، این فرآیند زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق قبل از اجرا دارد. به همین دلیل، ما 3 مورد از بهترین راه‌هایی که یک رهبر فناوری می‌تواند برای برقراری امنیت اطلاعات در سازمان از ابتدا اتخاذ کند، به شما معرفی می‌کنیم:

1- زیرساخت شبکه

اگر زیرساخت شبکه دچار مشکل شود، تجارت و کسب و کار شما متوقف می‌شود. زیرساخت شبکه، رگ حیاتی همه ارتباطات، انتقال داده، ذخیره‌سازی و حتی سرویس‌های کاربردی است که کسب و کار شما روزانه به آنها متکی است. علاوه بر سخت افزاری که زیرساخت شبکه شما را تامین می‌کند، این تجهیزات سخت افزاری، به نرم افزار هم نیاز دارند تا بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. تجهیزات و سخت افزار سیسکو مزایای ثابت شده‌ای دارد که استفاده از آنها را در سازمان‌ها به یک امر بدیهی تبدیل کرده است. Cisco به شما کمک می‌کند تا با تعبیه حسگرها و اعمال کننده‌های هوشمند در سوئیچ‌ها، روترها و راه‌حل‌های بی سیمی که زیرساخت شبکه شما را تشکیل می‌دهند، ناهنجاری‌ها را در ترافیک شبکه شناسایی کنید. و به شما امکان دید بیشتر و فرصت بهتری برای شناسایی موارد غیر معمول می‌دهد.

 علاوه برا این، سیسکو برای محصولات مختلف خود، گواهی یا لایسنس ارائه می‌دهد که در میان آنها روتر و سوئیچینگ از اهمیت بالایی برخوردارند. زیرا این دستگاه‌ها به طور گسترده در مشاغل بزرگ و کوچک استفاده می‌شوند.  لایسنس سیسکو، مدیریت شبکه را آسان می‌کند و اطلاعات در سازمان را از بروز هرگونه آسیب محافظت می‌کند. مهم‌ترین و جدیدترین لایسنس‌های سیسکو، لایسنس اسمارت سیسکو و لایسنس plr سیسکو هستند.

رویکرد و هدف شرکت سیسکو، بروزرسانی تمامی محصولات خود برای استفاده از مدل لایسنس اسمارت سیسکو است. و سازمان‌هایی که دارای شبکه‌های داخلی بسیار ایمن، با دسترسی محدود به اینترنت هستند، به جای استفاده از لایسنس اسمارت به صورت آنلاین، از لایسنس plr سیسکو (یا همان اسمارت لایسنس آفلاین) استفاده می‌کنند.

 

2- نرم افزارها و ابزار مدیریت IT

داده‌های حساس یکی از مهم‌ترین دارایی‌های یک سازمان است. بنابراین منطقی است که امنیت آن در اولویت قرار داشته باشد. همه سازمان‌ها به محافظت در برابر حملات سایبری و تهدیدات امنیتی نیاز دارند و سرمایه‌گذاری به منظور این حفاظت‌ها مهم است. زیرا نقض داده‌ها، زمان‌بر، پرهزینه و برای تجارت مضر است.

استفاده از نرم افزارها و ابزار مدیریت IT به منظور پیاده‌سازی امنیت اطلاعات در سازمان، می‌تواند در مدیریت فناوری و دارایی‌های اطلاعاتی شما نقش بسزایی داشته باشد. به همین منظور داشتن فناوری مناسب به شما کمک می‌کند از شرکت خود در برابر حملات و نقص اطلاعات محافظت کنید. به طور مثال لایسنس Manage Engine بیش از 90 ابزار برای کمک به شما در مدیریت تمام عملیات IT از جمله؛ شبکه‌ها، سرورها، برنامه‌ها، میز خدمات، اکتیو دایرکتوری، امنیت، دسکتاپ و دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می‌کند.

هدف مجموعه نرم‌افزارها و لایسنس Manage Engine ساده کردن IT در سازمان‌هاست. یعنی همه چیزهایی که شما نیاز دارید، به سادگی در یک رابط کاربری طراحی شده است که مشکلات شما را به کم‌ترین حالت ممکن می‌رساند. تمامی شرکت‌های قدیمی و یا نوظهور، برای اطمینان از عملکرد بهینه زیرساخت فناوری اطلاعات خود، از جمله شبکه‌ها، سرورها، برنامه‌های کاربردی، دسکتاپ‌ها و موارد دیگر، به لایسنس Manage Engine و ابزارهای مدیریت فناوری اطلاعات بلادرنگ ManageEngine متکی هستند.

3- نظارت و تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها را می‌توان برای هشدار دادن به کسب و کارها در مورد کلاهبرداری، الگوهای غیرمعمول ترافیک شبکه و نقض امنیت استفاده کرد. این داده‌ها به کسب و کارها کمک می‌کند وضعیت امنیتی کلی خود را بهبود بخشند. البته داده‌ها به خودی خود صرفاً واقعیات و ارقام هستند. اما تجزیه و تحلیل داده‌ها، آنها را سازماندهی، تفسیر، ساختارمند و قابل ارائه به اطلاعات مفیدی می‌کند که زمینه را برای برقراری هر چه بیشتر امنیت اطلاعات در سازمان فراهم می‌کند.

یکی از بهترین ابزارها و نرم افزاری که می‌توان برای جمع آوری، نظارت، جستوجو و تجزیه و تحلیلbig data  استفاده کرد، نرم افزار Splunk است.Splunk  می تواند Big Data را بدون کاهش عملکرد به طور موثری مدیریت کند. لایسنس اسپلانک گزینه‌ای مناسب برای تحلیل داده‌های تولید شده توسط نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف سازمان شما می‌باشد. قابلیت‌های اسپلانک به متخصصان امنیت و شبکه در پیدا کردن الگوهای مشکوک و تهدیدها کمک می‌کنند و متخصصان می‌توانند با کمک اسپلانک این خطرات را شناسایی کنند و اقدامات امنیتی لازم را به موقع انجام دهند.

سخن آخر

جدای از اینکه باید نکات مطرح شده در بالا، و همچنین مقررات و سیاست‌های امنیت سایبری را از همان ابتدای پروژه در نظر بگیرید؛ بدانید که انجام این کار، در طول چرخه توسعه نیز باید ادامه داشته باشد. همچنین با همکاری با یک تیم حرفه‌ای که با تحلیل و مدلسازی، راهکارهای کارآمد را جهت افزایش توانمندی سازمان‌ها فراهم می‌کند، و با تکیه بر ابزارهای درجه یک، می‌توانید نگرانی خود را در مورد زیر ساخت شبکه، امنیت و سایر سرویس‌های شبکه‌ای کمتر کرده و بیشتر بر روی پیشرفت سازمان خود متمرکز شوید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8gra