چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/03/08 01:28
کد خبر: 16070

جزئیات وام 100 میلیونی / وام ازدواج پرداخت شد ؟

طبق مصوبه مجلس بانک ها باید از ابتدای سال ۱۴۰۰، وام ازدواج ۱۰۰ و ۷۰ میلیونی را به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کنند؛ اما ظاهرا در این خصوص سنگ‌اندازی‌هایی وجود دارد که کار را برای زوجین سخت کرده است.

به گزارش رصداقتصادی : طبق قانون بودجه 1400 و براساس تصمیم مجلسی‌ها رقم وام ازدواج برای سال جاری افزایش یافته است و بانک‌ها مکلفند براساس رقم جدید وام ازدواج، نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند.

 

در سال 1400 و براساس بودجه مصوب مجلس تصمیم براین شد تا وام ازدواج از 50 میلیون تومان به  70 میلیون تومان افزایش یابد البته رقم وام ازدواج برای  زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23 سال  100 میلیون تومان تعیین شده است.

 

بر این اساس، بانک‌ها موظف شده‌اند به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین 97 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست، این تسهیلات را پرداخت کند.

 

بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

 

اما این درحالی است که باوجود گذشت 2 ماه از سال 1400 همچنان عده زیادی از زوجین در صف دریافت وام ازدواج هستند و آنهایی هم که راهی شعب شده اند با سخت‌گیری‌های بانک‌ها برای ضمانت مواجه شده و کارشان گره خورده است.

 

درحالی مصوبه مجلس تأکید دارد که بانکها برای ضمانت می توانند از حساب یارانه افراد استفاده کنند که گزارش های مردمی از شعب مختلف نظام بانکی نشان میدهد که اینبار هم سنگ‌اندازی‌هایی برای قبول ضمانت از سوی بانکها وجود دارد که خلاف مصوبات مجلس است.

 

البته این موضوعی است که نمایندگان مجلس هم به آن اذعان داشته و در گفت‌وگوهایی از بانک مرکزی خواسته اند که نسبت به حل و فصل این مشکلات ورود کند. ولی این مصاحبه ها هم نتایجی نداشته است.

 

متقاضیان وام ازدواج می گویند: که بانکها برای پرداخت وام ازدواج فقط حساب یارانه خودمان را قبول نمی کنند و از ما خواسته اند که چند حساب یارانه بگیر دیگر را نیز بعنوان ضامن به بانک معرفی کنیم!

 

برخی دیگر اما از شرط بانک‌ها برای تعدد ضامنین رسمی می گویند و گله دارند که بانک ها یک ضامن رسمی را قبول نمی کنند و گفته اند باید دو تا 3 ضامن را به بانک معرفی کنید.

 

اما این همه ی مشکل متقاضیان وام ازدواج نیست؛ گزارش های مردمی نشان میدهد که زوجینی که واجد شرایط سنی هستند و مشمول دریافت وام 100 میلیونی ازدواج می شوند نیز با مشکلاتی همراه شده اند؛ آنها می گویند درحالی که سن‌شان متناسب با قانون برای دریافت وام 100 میلیونی است، اما بانک به آنها گفته که بیشتر از 70 میلیون تومان نمی توانند تسهیلات دریافت کنند.

 

نکته دیگر مربوط به افرادی است که از سال قبل در صف دریافت وام ازدواج هستند، این افراد نیز طبق قانون می توانند وام 70 میلیونی ازدواج را دریافت کنند، اما برخی بانک ها به افراد منتظر در صف وام ازدواج گفته اند که چون پرونده‌شان برای وام 50 میلیونی تکمیل شده دیگر نمی توانند وام 70 میلیونی را دریافت کنند.

 

این شرایط درحالی اعلام می شود که مجلسی‌ها تأکید دارند، بانک مرکزی باید با نظارت جدی مانع از تخلفات بانک‌ها در این زمینه شود چراکه قانون صراحتاً اعلام کرده زوج‌هایی که تاریخ عقدشان 97/01/01 است می توانند وام 70 میلیونی ازدواج را دریافت کنند.

 

البته دانشمندی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در همین خصوص اعلام کرده است: در سال گذشته حدود 80 هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بودند که در صورت تکمیل مدارک وام خود را دریافت می کردند اما به دلایلی از جمله زمزمه های افزایش مبلغ این تسهیلات برای تکمیل پرونده خود اقدامی نکردند.

 


دانشمندی تأکید کرده که مطابق با قانون بودجه امسال، مزدوجین سال 1397به بعد می‌توانند مشمول وام 70 میلیونی یا 100 میلیونی شوند، لذا اگر کسانی که در صف هستند از سال 97 به بعد ازدواج کرده باشند، مشمول قانون جدید می‌شوند و اگر تاریخ ازدواج شان قبل از 1397باشد، مشمول قانون قبلی خواهند شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8okb