پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/04 04:36
کد خبر: 14901

روش های اعتراض به یارانه معیشتی کرونا

پنجشنبه ۲۷ آذر ماه اعلام شد که یارانه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانواری که منبع درآمدی ندارند واریز ‌شد.

آخرین اخبار از یارانه معیشتی کرونا / چرا یارانه 100 هزار تومانی به همه مشمولان نرسید؟

پنجشنبه ۲۷ آذر ماه اعلام شد که یارانه نقدی ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانواری که منبع درآمدی ندارند واریز ‌شد. این یارانه برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۱۲۰ هزار تومان است. اما حواشی این واریزی همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد در این طرح خطاهایی صورت گرفته است.

پس از اعلام واریز یارانه 100 هزار تومانی، حواشی آن به تدریج افزایش یافت. از جمله آن اعتراض به واریز یارانه 100 هزار تومانی بود که خیلی از مردم مدعی شدند هرچند مشمول این طرح می‌شدند اما هنوز یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند.

در بخشی از کامنت‌های مردمی آمده است:

خواهر من زن سرپرست خ و بیکار، نه وام یک میلیونی بهم دادن و نه ۱۰۰هزارتومن را پس شما به چه افرادی این پول رامیدی رو چه معیاری؟»

«این چه عدالتی هست طرف حقوق بگیر است براش پول ریختن من کارگاهی هیچی!»

 

«واقعا این چه وضعشه دل بخواهی ۱۰۰ تومن و ۱ میلیون تومن رو دادن؟»

«به ما که کارگریم و با بدبختی زندگی رو میگذرونیم نه ۱ تومن رو دادن نه ۱۰۰ تومن رو. هرکی ک وضعش خوب بوده گرفته ما نه. نمیدونم با چه حساب کتابی واریز کردن؟»

«ما نه بیمه داریم نه حقوق بگیریم شوهرم یه دست فروش ساده است ولی به ما ندادن. به یه عده انگشت شمار دادن.»

پس از این در پیگیری‌های برای نحوه اعتراض به یارانه 100 هزار تومانی مشخص شد که خطاهایی اتفاق افتاده است.

پیگیری‌ها حاکی از این بود که یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به برخی از خانوارهایی که شرایط دریافت این کمک بلاعوض را داشته‌اند واریز نشده اما در مقابل برخی از بیمه‌شدگان و بازنشستگان این ۱۰۰ هزار تومان را دریافت کرده‌اند.

روابط عمومی وزارت کار اعلام کرده است: در شناسایی نهایی متقاضیان مشکلی وجود دارد که موجب شده لیست مشمولان مشخص نشود.

امروز نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که وظیفه شناسایی مشمولان این طرح را به عهده دارد اطلاعیه‌ای را منتشر کرده اما موضوع جدید در این اطلاعیه مطرح نشده است.

مشمولان چه کسانی هستند؟

در این اطلاعیه درباره مشمولان این طرح آمده که این افراد مشمول طرح یارانه 100 هزار تومانی می‌شوند:

1. خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند.

کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی ،بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نیستند.

2. خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آنها بیمه‌پرداز نباشند.

3. بر اساس بررسی شاخص‌های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک‌های پایین هستند.

4. خانوارهایی که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند.

به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ماهانه 120 هزار تومان و به افرادی که تمام شرایط بالا را داشته باشند ماهانه 100 هزار تومان پرداخت می‌شود.

اما در خصوص نقش این وزرتخانه در اجرای این طرح نوشته شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرفا مسئولیت شناسایی مشمولان بر اساس اطلاعات ثبتی که از سایر دستگاه‌ها دریافت شده است را بر عهده دارد و تعیین تعداد مشمولان و مدیریت فرایند پرداخت مبالغ این طرح حمایتی، بر عهده سازمان برنامه‌وبودجه است.

به نظر می‌رسد هنوز هم لیست پرداختی نهایی نشده و احتمال تغییر در لیست مشمولان وجود دارد. از آنجایی که وزارت کار پذیرفته که در شناسایی متقاضیان مشکلی وجود دارد، احتمالا در روزهای آینده شاهد اضافه شدن افراد جدیدی به این لیست باشیم.

پس از اعلام بروز خطا در واریز یارانه معیشتی احتمالا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نحوه اعتراض را اعلام کند. با توجه به تجربه‌های پیشین به نظر می‌رسد مجددا از طریق سامانه پیامکی یا استفاده از اطلاعات نهادهای حمایت‌گر این تجدیدنظر در مشمولان صورت بگیرد.

 بروز خطا و اشتباه در شناسایی مشمولان طرح‌های حمایتی دولت موضوع جدیدی نیست. پیش از این در طرح اعطای سهام عدالت نیز از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام شد که 20 میلیون نفر به اشتباه سهام عدالت دریافت کرده‌اند و در مقابل برخی از مشمولان واقعی از این حمایت جاماندند.

در طرح یارانه نقدی نیز قبلا برخی نسبت به مشمول نبودن خود اعتراضاتی داشتند که در نهایت از طریق سامانه پیامکی و مراجعه به یک سایت اعلام شده توسط دولت، این اعتراضات بررسی شده بود.

در طرح یارانه 100 هزار تومانی کرونا نیز برخلاف اعلام قبلی به نظر می‌رسد به برخی از کسانی که درآمد ثابت دارند یارانه داده شده و در مقابل به برخی از کسانی که ادعا می‌کنند واجد شرایط این حمایت هستند، یارانه‌ای پرداخت نشده است.

آخرین پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن پذیرش احتمال بروز خطا به دنبال آن است که راهی را برای بررسی این اعتراضات معرفی کند که در صورت اعلام این روش اعتراضی، احتمالا تجدیدنظری در مشمولان یارانه 100 هزار تومانی صورت خواهد گرفت.

ضمن اینکه اطلاعات خیلی از مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و بازنشسته‌ها در نهادهای مرتبط وجود دارد که با توجه به واریز برای برخی از مشمولان این نهادها، احتمالا بررسی‌هایی از این نهادها نیز انجام شود. در مقابل کسانی که ادعا می‌کنند مشمول این طرح می‌شوند باید منتظر باشند تا وزارت کار در آینده نزدیک راه اعتراض را اعلام کند.

آیا مجددا سامانه پیامکی یا سایت‌هایی مثل سایت رفاهی فعال خواهد شد و امکان اعتراض برای متقاضیان وجود خواهد داشت؟

پیش از این اعلام شده بود، خانوارهایی مشمول دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی بوده‌اند که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق دریافت نمی‌کند، هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه‌پرداز نباشد، طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و یارانه معیشتی بگیرند.

امروز روابط عمومی وزارت کار به خبرنگار تجارت‌نیوز گفته است: در شناسایی نهایی متقاضیان مشکلی وجود دارد که موجب شده لیست مشمولان مشخص نشود.

با این روند به نظر می‌رسد هنوز امکان تجدیدنظر در لیست مشمولان یارانه 100 هزار تومانی وجود دارد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی احتمالا راه جدید برای اعتراض به لیست را اعلام خواهد کرد.

 

منبع: تجارت نیوز 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36eeny