پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/18 03:21
کد خبر: 18212

پراید به سوی 60 میلیونی شدن!

یک کارشناس خودرو گفت: اگر اتفاق خاصی در سیاست و اقتصاد کشور رخ ندهد این احتمال وجود دارد که قیمت پراید باز هم افت کند و به آخرین نرخ آن در کارخانه نزدیک شود.

این روزها صحبت درباره وضعیت قیمت ها در بازار خودرو دوباره زیاد شده است. مدتی قیمت ها به شدت رو به افزایش بود اما حالا آنطور که گفته می شود شاهد ریزش قیمت خودروها هستیم. با وجود این که نمایشگاه های خودرو به دلیل محدودیت های کرونایی تعطیل هستند اما گفته می شود که قیمت خودرو به طور متوسط ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش داشته که البته این افت قیمت برای برخی از مدل ها بیشتر است. اما آیا این کاهش قیمت ها واقعی است و روند آن تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟

با توجه به این که اکثر افراد قیمت خودرو را بر پایه مدلی مثل پراید در نظر می گیرند آیا قیمت این خودرو به آخرین نرخ های کارخانه نزدیک می شود؟ برای بررسی بیشتر این موضوعات گفت و گویی با حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

سنجری ابتدا در خصوص وضعیت قیمت ها و پیش بینی آن برای آینده گفت: پیش بینی می شود که تورم انتظاری کشور رو به پایین باشد چرا که تا حدودی خوشبینی به جامعه تزریق شده است.بنابراین خریداران خودرو که متقاضی هستند دست نگه داشته اند. با توجه به بحث انتخابات آمریکا مزیت های سفته بازی در بازار خودرو کمتر شد. یکی از مواردی که افزایش قیمت ها در بازار خودرو دامن می زد همین موضوع بود. همه این موارد باعث شده که تقاضا از بازار خودرو خارج شود و دلالی و سفته بازی سودمند نباشد.

همه فروشنده خودرو شدند

وی ادامه داد: در گذشته افراد خودروها را نگه می داشتند تا با قیمت بالاتر بفروشند چرا که هم از یک طرف عرضه کم بود و از طرف دیگر تورم رو به افزایش بود. در نتیجه نگه داشتن خودرو سودآور بود و طبیعی است که قیمت کاهش پیدا کند. همه در حال حاضر بیشتر از این که خریدار خودرو باشند تبدیل به فروشنده شده اند.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که قیمت ها تا پایان سال به کدام سمت می رود؟ به گسترش نیوز گفت: یک سری موارد مربوط به محتوا و المان های بنیادین در اقتصاد کشور است. در این رابطه از جمله افزایش درآمدها و رشد اقتصادی کشور تغییری نداشتیم و در چند ماه آینده هم در این خصوص اتفاقی نمی افتد. اما از یک طرف شرایط عمومی کشور آسیب پذیر بود و هر شایعه ای باعث ایجاد حباب در قیمت ها می شد. پیشبینی می کنم اگر اتفاقی منفی در سیاست نیفتد و انتقال قدرت در آمریکا راحت صورت گیرد حباب قیمت خودرو از بین می رود. بنابراین احتمال ریزش دوباره قیمت خودرو وجود دارد و حتی احتمال ایجاد حباب منفی در قیمت ها هست.

پراید ۶۰ میلیونی در راه است؟

سنجری در پاین در خصوص قیمت پراید در بازار گفت: اگر این پیش بینی ها درست از آب در بیاید قیمت پراید به نرخ کارخانه نزدیک خواهد شد. شاید قیمت پراید به اعدادی مانند ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان نزدیک شود. بخشی از قیمت خودرو بازار ناشی از حباب و بخشی نیز مربوط به نرخ ارز و دلالی ها است. همه این موارد به شرط این است که اتفاق خاصی در سیاست و اقتصاد رخ ندهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2l5lde