سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/30 11:22
کد خبر: 14132

خبر مهم از بازار دو هفته آینده بورس

روز چهارشنبه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهام بانک آینده در بخش حقیقی و حقوقی دست به دست شد، نماد کاما با معاملاتی به ارزش بیش از ۴۴۵ میلیارد تومان در مقام دوم قرار گرفت و نماد خودرو نیز به جایگاه سوم معاملات دست یافت.
روز چهارشنبه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهام بانک آینده در بخش حقیقی و حقوقی دست به دست شد، نماد کاما با معاملاتی به ارزش بیش از ۴۴۵ میلیارد تومان در مقام دوم قرار گرفت و نماد خودرو نیز به جایگاه سوم معاملات دست یافت.
 
 
بالاترین معاملات بازارهای بورس و فرابورس دیروز به گروه «خودرو و ساخت قطعات» متعلق بود به طوری که یک هزار و ۳۰۰میلیارد تومان فقط در این بخش جابجا شد، گروه بزرگ «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با جابجایی یک هزار و ۱۵۰میلیارد تومانی دوم شد و «محصولات شیمیایی» در رتبه سوم قرار گرفت. همینطور پنج نماد «وآیند»، «کاما»، «خودرو»، «کحافظ» و «وسپهر» به ترتیب در رتبه اول تا پنجم لیست بیشترین ارزش معاملات سهام قرار گرفتند.
 
 
صنایع با رشد منفی روز چهارشنبه گروه‌های منسوجات، محصولات چرمی، چوبی، چاپ، وسایل ارتباطی و خرده فروشی بودند که با افت مواجه شدند. اغلب این شرکت ها به جز خرده‌فروشی نمادهای بسیار کوچکی در زیرمجموعه خود دارند که در صف فروش ها قفل شده‌اند. به همین علت بازگشت بورس به مدار صعودی هم هنوز نتوانسته این نمادها را مثبت کند.
 
اما گروه دیگری که امروز منفی بود کاشی و سرامیک بود. در پایان بازار امروز ۴ نماد از ۶ نماد این صنعت در مدار مثبت معاملات قرار داشتند. نماد کسعدی از این گروه در بازگشایی بدون دامنه نوسان امروز چنان افتی را تجربه کرد که حتی صف خرید دیگر نمادها هم نتوانست کمک چندانی به شاخص صنعت کاشی کند و در نهایت شاخص این گروه با افت ۱.۵ درصدی مواجه شد.
 
ورود پول‌های حقیقی در معاملات امروز شایان توجه بود، خالص پول حقیقی ورودی هزار و ۷۲ میلیارد تومان بود.بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کاما (شرکت باما)، خودرو (ایران خودرو) و فولاد (فولاد مبارکه) اختصاص داشت.
 
یکی از عواملی که در دو روز گذشته تا حدی باعث اشتیاق بازار شد و بسیاری را تشویق به این کرد که سهام بخرند، نظر شورای عالی بورس و صحبت های رئیس کل بانک مرکزی بود که به نوعی برداشت‌ها را از دولت به این سمت برد که بانک مرکزی، از سرمایه‌گذاری در بازار سهام حمایت می‌کند.
 
اما در عمل رشد شاخص بصورت هیجانی و بی‌اساس بعید است؛ پس سرمایه‌گذاران در بورس باید در این زمان، توجه نمایند که به صرف اینکه جو بازار مثبت یا منفی می‌شود، هر سهمی را خریداری نکنند و یا سهام با‌ ارزش خود را نفروشند.
 
البته نکته با اهمیت دیگر آن است که بورس طی ۳ ماه گذشته افت بی سابقه ای را تجربه کرده است و در مقابل، ارزش دلار افت قیمتی در بخش حواله نداشته است؛ به نحوی که شاخص کل، وقتی که در حول و حوش دو میلیون واحد بود، قیمت دلار حدود ۲۰ هزار تومان بود و اکنون نرخ حواله دلار به بالای ۲۵ هزار تومان می‌رسد و شاخص، قله یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشته است؛ پس به طور قطع باید گفت که توجه به بازار سرمایه وجود دارد و این موج بازگشت نیز ناشی از همین موضوع است.
 
از دیگر عوامل رشد بازار توقف فروش سهام عدالت است که باعث صعودی شدن روند بازار  در هفته جاری شده است. احتمالا در هفته آینده نسبت فروش در بازار سهام بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد شاخص کل بین یک میلیون و ۱۵۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در نوسان قرار گیرد. از  صحبت‌های رییس بانک مرکزی نتیجه می‌شود که به نوعی بانک‌ها در حال همسو کردن خود با بازار سهام می‌باشند و این باعث می‌شود کسری بودجه خود را از طریق بورس جبران کنند که این کار باعث می‌شود قیمت دلار تثبیت شود.
 
در انتها می بایست اشاره نمود که سازمان بورس باید مانع از رفتار های هیجانی افراد شود زیرا اگر این امر رخ ندهد باز می تواند بین قیمت اصلی سهم و ارزش ذاتی آن فاصله بیاندازد و شاخص را از حالت تعادلی خود خارج کند.تمام تصمیمات اقتصادی اعم از داخلی یا بین المللی می تواند اثر مثبتی روی روند رو به رشد بازار سرمایه بگذارد، به طوری که می تواند با توجه به تصمیمات چند ماه گذشته شورای عالی بورس آینده روشنی برای بازار سرمایه متصور بود.

 

منبع: سایت بورس پلاس

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3ekyv6