جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/08 00:51
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 37245

ارز فیات چیست؟ مقایسه آن با ارز دیجیتال

اگر ده سال قبل فردی به شما می‌گفت که در آینده قرار است پول‌های کاغذی از رده خارج شوند و پول‌ مجازی و سرمایه دیجیتال جایگزین آن‌ها شود، قطعاً باور نمی‌کردید. بااین‌حال، امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال، به‌راحتی و بدون هیچ تردیدی ارزهای دیجیتال را به ارزهای فیات ( Fiat Currency ) که همان ارز رایج کشور است، ترجیح می‌دهند!

 همراه با گسترش فناوری و پیشرفت زندگی دیجیتال، حضور ارزهای فیات به‌مرور کم‌رنگ‌تر شده است؛ چراکه جای خود را به نوع جدیدی از سرمایه داده است. در این مقاله قصد داریم شما را با زیروبم ارزهای فیات آشنا کنیم و در آخر، آن‌ها را با ارزهای دیجیتال مقایسه کنیم.

ارز فیات ( Fiat Currency ) چیست؟

به وجه رایج هر کشور که بدون پشتوانه تلقی می‌شود، ارز فیات می‌گویند. اگر بخواهیم از ارزهای فیات مثال‌هایی را مطرح کنیم، می‌توانیم به ریال، دلار، یورو، پوند و درهم اشاره کنیم. ممکن است بپرسید ارزش ارزهای فیات چگونه تعیین می‌شود؟ سؤال مناسبی است!

دولت هر کشور ارزش ارزهای فیات را تعیین می‌کند. اولین کشوری که ارزهای فیات را به‌کار برد، کشور چین بود. این کشور در قرن یازدهم میلادی سیستم ارزهای فیات را ابداع کرد. در ادامه شما را با مزایا و معایب ارزهای فیات آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

ارز فیات چه مزایایی دارد؟

در ادامه به مزایای ارزهای فیات می‌پردازیم.

عدم کم‌یابی

برخلاف ارزهایی که پشتوانه دارند و روزی ممکن است پشتوانه خود را از دست بدهند و در جامعه کم‌یاب شوند، ارزهای فیات همواره ارزش خود را حفظ می‌کنند و هیچ‌گاه کم‌یاب نمی‌شوند. این امر به‌دلیل آن است که دولت‌ها هرقدر که بخواهند می‌توانند پول چاپ کنند!

هزینه تولید نسبتاً کم

ارزهای فیات در مقایسه با ارزهای دارای پشتوانه هزینه تولید کم‌تری دارند و به همین دلیل، برای دولت‌ها به‌صرفه هستند.

انعطاف‌پذیری

هرگاه دولت دچار بحران شود و به منابع مالی نیاز پیدا کند، می‌تواند از طریق اجرای سیاست‌های مالی قیمت ارز فیات را کنترل کند.

کاربرد جهانی

دولت‌ها پول رایج یک‌دیگر را به‌رسمیت می‌شناسند و از همین رو، برای آسان‌سازی و سرعت بخشیدن به معاملات خود از ارزهای فیات استفاده می‌کنند. در حقیقت، استفاده از ارزهای فیات رایج‌ترین شیوه مبادلات کشورها با یک‌دیگر است.

dc2b8c8c-8c3b-4d37-8d2b-52cf857b62a4

ارز فیات چه معایبی دارد؟

در ادامه به معایب ارزهای فیات می‌پردازیم.

ایجاد تورم

جزئی جدایی‌ناپذیر از ارزهای فیات، چاپ و افزایش نقدینگی آن‌ها است. این اتفاق همواره رخ می‌دهد و باعث ایجاد تورم می‌شود. اسکناس‌ها به‌خودی‌خود ارزشی ندارند، از همین رو موجب تورم و در نهایت، فروپاشی سیستم مالی هر کشور می‌شوند.

متمرکز بودن

دقت داشته باشید که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی ارزهای فیات را کنترل می‌کنند و بر آن‌‌ها نظارت دارند. این ارزها از یک نهاد مرکزی پیروی می‌کنند. اگر کشوری دچار تورم و مشکلات اقتصادی شود، ارزش ارز فیات آن به‌آسانی سقوط می‌کند.

پیشینه نه‌چندان مناسب

اگر کشورها بیش‌ازحد به ارزهای فیات تکیه کنند، در نهایت پشتشان خالی خواهد شد! این امر باعث مشکلات و بحران‌های اقتصادی می‌شود. این اتفاق برای ونزوئلا و زیمباوه رخ داد. بنابراین، ارزهای فیات همراه با مزایایی که دارند، می‌توانند مشکلات بزرگی را ایجاد کنند.

حال که با ارز فیات آشنا و از مزایا و معایب آن آگاه شدید، نوبت به ارزهای دیجیتال و مقایسه آن با ارز فیات می‌رسد. در ابتدا نیم‌نگاهی به ارزهای دیجیتال می‌اندازیم. همراه ما باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک نوع ارز مجازی است که در فرآیند تولید و طراحی آن از فناوری بلاکچین استفاده شده است. درواقع، ارزهای دیجیتال نوعی پول دیجیتال هستند که از امنیت بالایی برخوردارند و ارزش‌ آن‌ها از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

برخلاف ارزهای فیات، همه ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و از سوی هیچ نهاد و دولتی مدیریت نمی‌شوند. هر نوع پول دیجیتال که در فضای مجازی معامله شود و به بانک مرکزی وابسته نباشد، در دسته ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد.

از آن‌جایی‌که ارزهای دیجیتال نوظهور هستند، باعث ایجاد بازارهای مالی جدیدی شدند. ارزهای دیجیتال به‌ شکل‌های متفاوت در این بازارها معامله می‌شوند. این نوع ارزها به‌دلیل نوسانات شدید قیمتی، سود قابل‌توجهی را برای معامله‌گران حرفه‌ای به‌همراه داشته‌اند. برای اطلاع کامل از این‌که ارز دیجیتال چیست و چه‌ کاربردی دارد، کلیک کنید.

7faa55ce-f652-48d4-8518-bce1540d15b0

ارزهای دیجیتال چه مزایایی دارند؟

در این بخش به تعدادی از مزایای ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

آینده مناسب

برخلاف ارزهای فیات که به‌مرور ارزش خود را از دست می‌دهند، با گذشت زمان ارزش ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد.

سرعت بالای معاملات

از طریق ارزهای دیجیتال به‌راحتی و با یک کلیک می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن دارایی خود را معامله کنید و با آن به کسب درآمد بپردازید.

مستقل بودن

از آن‌جایی‌که ارزهای دیجیتال به هیچ دولت و نهادی وابسته نیستند، می‌توانند بازار معاملاتی کاملاً مستقلی داشته باشند. در این صورت، هیچ سازمان، نهاد و دولتی نمی‌تواند به‌تنهایی در آن تأثیر بگذارد.

امنیت بالا

اگر رمز و seed کیف پول ارز دیجیتال خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید، هیچ‌کس نمی‌تواند سرمایه شما را سرقت کند، بنابراین، احتمال هک دارایی شما صفر درصد است.

حمل و نگه‌داری آسان

اگر بخواهیم امنیت ارزهای فیات را افزایش دهیم، آن‌ها را باید در گاوصندوق یا بانک نگه‌داری کنیم، چراکه اگر آن‌ها را در منزل نگه‌ داریم دزدها به‌راحتی می‌توانند سرمایه ما را سرقت کنند. این در حالی است که هیچ هکر یا دزدی نمی‌تواند به ارزهای دیجیتال شما که در کیف پول مجازی قرار دارند، دسترسی پیدا کند. از همین رو، با خیال راحت می‌توانید سرمایه خود را حمل کنید.

ارزهای دیجیتال چه معایبی دارند؟

در ادامه به معایب ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

ریسک بالا

از آن‌جایی‌که ارزهای دیجیتال نوسانات شدیدی دارند، قیمت آن‌ها در لحظه و با سرعتی بسیار بالا تغییر می‌کند. در چنین شرایطی اگر بدون دانش و آگاهی مربوطه دست به سیم لخت ارزهای دیجیتال بزنید، ممکن است برق آن سرمایه شما را بگیرد!

کلاه‌برداری

با توجه به امنیت بالای سیستم بلاکچین، ارزهای دیجیتال از امنیت بالایی برخوردارند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر به‌عنوان صاحب سرمایه، اصول امنیتی مربوط به کیف پول و دارایی خود را رعایت نکنید، هکرها این فرصت را پیدا می‌کنند که به سرمایه شما دسترسی پیدا کنند. این موضوع بارها پیش آمده است. پس همه‌چیز را بر دوش بلاکچین و امنیت آن نگذارید!

مقایسه کلی ارزهای فیات با ارزهای دیجیتال

ارز فیات از سوی دولت‌ و نهادهای مربوط به آن کنترل و چاپ می‌شود. اما ارزهای دیجیتال از سوی شبکه و جامعه آن مدیریت می‌شوند. علاوه‌براین، هیچ‌کدام از محدودیت‌های ‌وضع‌شده از سوی نظام بانکی در ارزهای دیجیتال وجود ندارد. جالب است بدانید در ارزهای دیجیتال همه‌چیز به‌جز هویت صاحبان کیف پول‌ها شفاف است.

همچنین حمل و نگه‌داری ارزهای دیجیتال بسیار راحت‌تر از ارزهای فیات است. همان‌طور که اشاره کردیم، ارزهای دیجیتال به‌دلیل فناوری بلاکچین، از امنیت بسیار بالایی برخوردارند. قیمت ارزهای دیجیتال در طولانی‌مدت افزایش می‌یابد، بنابراین، با وجود ریسک بالایی که دارند از نظر سرمایه‌گذاری سود بیشتری دارند.

احتمالاً پس از مقایسه ارزهای فیات با ارزهای دیجیتال، به سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکرنسی علاقه‌مند شده‌اید! اگر به‌دنبال بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال هستید، کلیک کنید. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله علاوه‌بر آشنایی با ارزهای فیات، از تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها نسبت به ارزهای دیجیتال آگاه شده باشید.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xov8z