پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/24 00:56
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 36812

از کجا بفهمم دیسک کمرم خوب شده؟

یکی از سوالاتی که اکثر بیماران از ما می پرسند این است که چگونه بفهمیم دیسک کمر ما خوب شده است؟ معمولا بیمارانی که جراحی کمر را انجام می دهند انتظار دارند تا در یک بازه زمانی کوتاه علائم آن ها بهبود یابد، اما باید این مورد را در نظر داشت که زمان بهبودی دیسک کمر برای تمامی افراد یکسان نمی باشد و با توجه به وضعیت بدنی شما متفاوت می باشد.

 

یکی از سوالاتی که اکثر بیماران از ما می پرسند این است که چگونه بفهمیم دیسک کمر ما خوب شده است؟ معمولا بیمارانی که جراحی کمر را انجام می دهند انتظار دارند تا در یک بازه زمانی کوتاه علائم آن ها بهبود یابد، اما باید این مورد را در نظر داشت که زمان بهبودی دیسک کمر برای تمامی افراد یکسان نمی باشد و با توجه به وضعیت بدنی شما متفاوت می باشد.

بنابراین با توجه به ماهیت آسیب و علائم آن میزان بهبودی دیسک کمر از چند روز تا چند ماه متفاوت است، در این میان هرچقدر شما توصیه ها و نکات گفته شده توسط پزشک را رعایت کنید قطعا امکان بهبودی سریع تر می شود و بلعکس اگر توجهی به توصیه های گفته شده نداشته باشید طول درمان شما طولانی تر می شود.

در این مطلب ما قصد داریم با جزئیات بیشتری این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم که طول دوران بهبودی دقیقا وابسته به چه چیزی می باشد، چطور می توان آن را تشخیص داد و چگونه می توان آن را کوتاه تر کرد، بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان جراحی کمر انجام داده اید و اکنون این سوال برایتان ایجاد شده است که آیا دیسک کمر شما خوب شده است یا نه، توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

از کجا بفهمیم دیسک کمر خوب شده است؟

63cb2438-b6f1-4614-bdd5-0ca40e2c45b7

همان طور که اشاره کردیم این موضوع در هر فرد به یک صورت می باشد، برای برخی از افراد ممکن است تا چندین ماه طول بکشد تا دیسک کمر آن ها خوب شود، اما چیزی که مشخص است این است که اگر روند جراحی نزد بهترین متخصص ستون فقرات در تهران به خوبی طی شده باشد انتظار می رود تا علائم بهبود یابد.

به این صورت که پس از جراحی و گذشتن دوران نقاهت حاد، باید شدید ترین علائم دیسک کمر درمان شده باشد. این علائم شامل درد تیز و کشنده در طول عصب که به بازو و پا نیز می زند. این علائم جزو اولین مواردی می باشند که شما پس از عمل با بهبود آن ها روبرو می شوید.

همچنین اکثر بیمارانی که دارای دیسک کمر هستند به دلیل درد عضلانی، درد قابل توجهی در کمر و گردن خود احساس می کنند. سیستم عصبی می ‌تواند باعث اسپاسم عضلات پایین کمر یا گردن در تلاش برای محافظت از آن نواحی در برابر آسیب بیشتر شود. معمولاً این اسپاسم‌ های عضلانی طی چند روز پس از آسیب شروع به شل ‌شدن می‌ کنند.

از دیسک در حال بهبود چه انتظاری می توان داشت؟

در حالی دیسک شما چه با روش جراحی و چه درمان غیر جراحی دیسک کمر در حال بهبود است، پزشک در کنار آن از مکسن های ضد التهابی و شل کننده عضلانی نیز استفاده می کند تا ناراحتی های شما بهبود یابد. همچنین می توانید با فیزیوتراپیست مشورت داشته باشید تا تمریناتی برای شما مشخص شود تا از این طریق بتوان فشار اضافی را از روی اعصاب برداشت. در کنار این موارد شل کننده عضلات و بهبود کننده گردش خون نیز به شما داده می شود.

همچنین اگر درد شما خیلی شدید است، باید از انجام هرگونه فعالیت که موجب فشار بیش از حد به کمر می شود خودداری کنید، اما باید این مورد را هم در نظر داشت که استراحت طولانی مدت در تخت خواب توصیه نمی شود زیرا می تواند منجر به سفتی عضلانی شود و خود این موضوع نیز آسیب زاست.

چگونه طول درمان خود را سریع تر کنیم؟

c8f66f88-a92d-4429-9583-e4986739e434

در ابتدا باید این مورد را در نظر داشته باشید که همه افراد با سرعت متفاوتی بهبود می یابند، اما برخی از اقدامات یا ویژگی هایی که ممکن است زمان بهبودی شما را کوتاه تر کنند، این موارد عبارتند از:

  • تشخیص سریع
  • سطح تمرین
  • رژیم غذایی
  • عادات خواب
  • سن
  • ترک سیگار کشیدن
  • سایر شرایط سلامتی

به صورت کلی مهم ترین موضوع در طول دوره درمان فتق دیسک مربوط به زمان تشخیص این آسیب می باشد، به این صورت که اگر شما در زمان بروز علائم اولیه نسبت به درمان نزد کلینیک خانه درد اقدام کرده باشید، قطعا دوران نقاهت بهتری خواهید داشت و سریع تر بهبودی خود را به دست می آورید.

جدا از این موضوع طبیعی است که افراد جوان تر نسبت به افراد مسن دارای قدرت و وضعیت بدنی بهتری هستند و به همین طریق سریع تر می توانند تواناهایی خود را به دست آورند.

اگر می خواهید به بدن خود بهترین فرصت را برای بهبودی بدهید، باید:

  • تمرینات ورزشی مناسب انجام دهید
  • به اندازه کافی خوابیدن
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید
  • هیدراته بمانید
  • از الکل اجتناب کنید
  • شرایط بهداشتی زمینه ای را مدیریت کنید
  • به تمامی نکات و توصیه های پزشک توجه داشته باشید

چرا بهبودی دیسک کمر آهسته می شود؟

7992d84a-3b14-4631-8169-bb6964c0bdf9

همان طور که انجام برخی از کارها در درمان کمردرد مفید می باشد، به همین صورت اگر برخی کارهای دیگر را انجام دهید موجب می شود تا روند بهبودی برای شما طولانی تر شود.

در حالی که همواره به شما توصیه می شود تا استراحت داشته باشید و فعالیت های خود را به تعویق بیندازید، به همین صورت عدم فعالیت هم توصیه نمی شود، هر دوی این کار ها می توانند برای شما مضر باشند. بنابراین نه به طور دائم در حال استراحت باشید و نه فعالیت زیاد داشته باشید.

با این حال بسیار مهم است که در انجام فعالیت های خود دقت کافی داشته باشید، برگشت به هر فعالیتی می تواند سبب فشار بیش از حد به ستون فقرات شود، تنها باید کارهای سبک را انجام دهید تا عضلات شما خشک نشود که این کارها می تواند شامل تمرینات فیزیوتراپی هم باشد.

در نهایت افراد سیگاری و افردای که دارای بیماری های زمینه ای مثل دیابت می باشند، دارای طول زمان بهبودی طولانی تری پس از دیسک کمر هستند. بنابراین اجتناب از مصرف محصولات نیکوتینی و توجه به مشکلات بیماری ‌های زمینه ‌ای برای بهبودی مفید خواهد بود.

همچنین مصرف سر وقت دارو های تجویز شده و و توجه به توصیه های پزشک یکی از مهم تریت نکاتی می باشد که باید به آن توجه داشته باشید.

علائم بهبودی دیسک کمر چیست؟

52c50d70-ce37-4a47-902a-95fda69c36a3 (1)

در آخر ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که علائم دیسک کمر چیست و چه چیزی نشان دهنده بهبود دیسک کمر است؟ در خصوص این موضوع باید وضعیت خود قبل از سپری کردن دوران درمان را به خاطر داشته باشید، ببینید که آیا علائم شما کمتر شده است؟ آیا درد کمتری احساس می کنید؟

مورد دیگری که در خصوص این موضوع می تواند به شما کمک کند مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های مربوطه می باشد. در عکس برداری ها مشخص می شود که بهبود وضعیت شما تا چه حد پیش رفته است.

میزان فعالیت روزمره

افراد دارای دیسک کمر بهبود شده پس از گذشت چند هفته باید این توانایی را داشته باشند که بتوانند فعالیت های روزمره و عادی خود را پیش ببرند. به این صورت که برای راه رفتن، نشست و برخواست و یا بالا و پایین رفتن از پله ها نباید مشکل داشته باشید و بتوانید خودتان به تنهایی کارهای ساده را انجام دهید.

البته که حرکت آرام لازم است و عضلات تثبیت ‌کننده ستون فقرات را تحریک می‌ کند تا به طور مناسب فعالیت کنند و جریان خون به ناحیه آسیب‌ دیده را افزایش می ‌دهد. بدین ترتیب، بهترین محیط مکانیکی و بیولوژیک برای ترمیم فراهم می ‌شود.

ورزش سبک

مورد دیگری که می تواند نشان دهنده وضعیت بهبودی شما باشد این است که بتوانید ورزش های سبک خود را انجام دهید. معمولا باید پس از توانایی انجام فعالیت های روزمره بتوانید ورزش هایی سبک را از قبیل پیاده روی و شنا را انجام دهید. این موضوع معمولا پس از دو الی چهار هفته پس از آسیب ممکن می شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مدت زمان بهبودی دیسک کمر و عوامل تاثیرگذار بر روی آن آشنا کنیم. در آخر در نظر داشته باشید که این موضوع در افراد مختلف متفاوت است و وابسته به وضعیت بدنیشان می باشد. بنابراین از مقایسه طول درمان خود با سایرین خوداری کنید و تنها به توصیه های پزشک خود توجه داشته باشید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2lwxve