پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/19 17:33
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 36638

درباره فیتنس و بدنسازی چه می دانید؟

ورزش کردن برای اهداف گوناگونی چون کاهش وزن، آمادگی جسمانی، داشتن بدنی با اندام ایده‌آل و... امروزه بخش پررنگی از زندگی بسیاری از افراد شده‌است.

 ورزش کردن برای اهداف گوناگونی چون کاهش وزن، آمادگی جسمانی، داشتن بدنی با اندام ایده‌آل و... امروزه بخش پررنگی از زندگی بسیاری از افراد شده‌است. فیتنس و بدنسازی دو مورد از محبوب‌ترین ورزش‌هایی هستند که برای این اهداف انجام می‌شود، اما بسیاری از افراد تفاوت آن‌ها را نمی‌دانند. در چنین مواردی، استفاده از راهنمایی‌های گروه‌های متخصص ورزشی می‌تواند بسیاری از ابهامات را برطرف کند؛ در این نوشته نیز به خدمات برند فیتومدل اشاره خواهیم کرد.

با وجود این‌که هر دوی این ورزش‌ها به‌منظور ایجاد تناسب اندام صورت می‌گیرند، اما از نظر تعریف، شکل ورزش، هدف، رژیم غذایی و… تفاوت‌هایی دارند که باید به آن‌ها توجه شود. به همین منظور در این نوشته تلاش می‌کنیم تا این دو ورزش مجزا را همراه با تمرین‌های آن توضیح دهیم. اگر به ورزش علاقه‌مند هستید و این دو رشته را نمی‌شناسید یا در انتخاب میان آن‌ها مردد شده‌اید، مقاله را تا پایان بخوانید.

 

بدنسازی چیست؟

بدنسازی یکی از ورزش‌های محبوب و کاربردی جهت بهره‌مندی از اندام زیبا و سلامت به‌حساب می‌آید. درواقع این ورزش بدن شما را عضلانی کرده و به شکل موردنظرتان درمی‌آورد. تلفیق تمرینات ورزشی و تغذیهٔ مناسب در این ورزش، عضلات و اندامی ورزیده را برای شما به‌ارمغان خواهد آورد.

شخصی که تمرینات دشوار و سنگین این ورزش را انجام می‌دهد، اصطلاحاً بدنساز نامیده می‌شود. بدنسازان حرفه‌ای در رقابت‌های گوناگون فیگورهای مشخصی را انجام می‌دهند و نهایتاً براساس تقارن عضلانی، حجم تودهٔ عضلانی، اندازه و سایز عضلات، فیگورها و ژست‌ها و... رتبه‌بندی می‌شوند.

این رشته شاخه‌های گوناگونی دارد که هرکدام سبک تمرین و عضله‌سازی مختص به خود را دارند. اگر قصد شناخت بیشتر با این رشته را دارید، می‌توانید از گروه‌های متخصص این حوزه کمک بگیرید. به‌عنوان‌مثال، فیتومدل یکی از همین برندهایی است که با تجربه و تخصص کافی، می‌تواند شما را در انتخاب صحیح راهنمایی کند

فیتنس چیست؟

فیتنس یک سبک ورزشی منحصربه‌فرد است که بیشتر روی آمادگی جسمانی شخص تمرکز دارد. واژهٔ انگلیسی Fitness که به معنای تناسب اندام است، امکان دارد شما را به خطا بی‌اندازد، اما این ورزش یک سبک حرفه‌ای و بسیار متنوع است که به‌عنوان نمونه، در این قسمت تمرین‌های مربوط به شکم آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر قصد آشنایی بیشتر با این ورزش و درک بهتر تمرین‌های آن را دارید، برند فیتومدل یکی از گروه‌های معتبری است که به شما کمک خواهد کرد.

  • تمرینات شکم

تمرینات مربوط به شکم به سه بخش پلانک شنا، پیچ روسی و کریس کراس پا تقسیم می‌شود. در پلانک شنا، شانه‌هایتان را بالاتر از سطح آرنج‌هایتان قرار دهید و با کف دست‌های خود به زمین فشار وارد کنید، سپس دست راست و چپ خود را به‌ترتیب از زمین جدا کرده و به سمت جلو بکشید. در حرکت پیچ روسی که در تمامی مکان‌ها قابل اجراست، نیازمند یک دمبل سبک هستید؛ روی باسن خود بنشینید و زانوهای خود را خم کنید، سپس دمبل را روی سینه قرار داده و به‌سمت راست و چپ بچرخید. در کریس کراس پا نیز به‌صورت صاف روی زمین دراز بکشید؛ یک پای خود را بدون خم شدن زانو در حد 30 درجه بلند کنید، تا حد امکان نگه دارید و سپس این کار را برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

تفاوت فیتنس و بدنسازی

ورزش‌های فیتنس و بدنسازی هر دو به تناسب اندام شما کمک می‌کنند، اما تفاوت‌های قابل توجهی دارند که این بخش به آن‌ها می‌پردازیم. درواقع Fitness ورزشی است که بر حرکات هوازی و رژیم غذایی مناسب اتکا دارد تا بدنی آماده و سلامت را برای شما فراهم کند. اما بدنسازان با تمرکز بر تمرین‌های سنگین همراه با وزنه و رژیم‌های غذایی پروتئینی، تلاش می‌کنند تا با حجم بخشیدن به عضلات خود، بدنی عضلانی و حجیم‌تر را پدید آورند. چهار مورد از تفاوت‌های این دو ورزش را در ادامه بیان خواهیم کرد:

1. حجم ماهیچه‌ها

تمریناتی که برای بدنسازان طراحی می‌شود، حجم ماهیجه‌ها را افزایش و فیزیک بدنی را قدرتمندتر می‌کنند. اما تمرینات در Fitness جوری طراحی می‌شوند که فرم و زیبایی عضلات در اولویت بالاتری نسبت به حجم آن‌ها قرار می‌گیرد. طبیعی است ورزشکارانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ماهیچه‌های کوچک و کم‌توانی نسبت به بدنسازان خواهند داشت، چراکه تمرکز اصلی این رشته روی افزایش حجم عضلات نیست.

2. کالری دریافتی

هر دو گروه این ورزش‌ها تلاش می‌کنند تا خوراکی‌هایی را با کالری حداقلی انتخاب کنند، اما با این تفاوت که بدنسازان در زمان‌های نزدیک به مسابقات، خوراکی‌هایی با کالری بیشتر مصرف می‌کنند. با وجود تفاوت میزان کالری رژیم‌های غذایی دو گروه در مقاطع زمانی مختلف، برنامهٔ غذایی آن‌ها به‌طورکلی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، میوه‌جات، سبزی‌جات و… است.

3. پروتئین دریافتی

ورزشکاران هر دو ورزش تقریباً رژیم غذایی یکسانی دارند، اما بدنسازان عموماً برای ساخت عضلات حجیم‌تر به پروتئین بیشتری نیاز دارند و به همین دلیل از خوراکی‌هایی مانند مرغ، تخم مرغ، ماهی و... استفاده می‌کنند. پودرهای مکمل پرتئین یکی دیگر از انتخاب‌های این ورزشکاران برای جبران پروتئین موردنیاز است.

4. برنامهٔ تمرینی

نوع برنامهٔ تمرینی یکی دیگر از تفاوت‌های موجود در این دو ورزش است. معمولاً بدنسازان زمان بیشتری را صرف تمرین می‌کنند و در طول این زمان نیز بیشتر به وزنه زدن می‌پردازند. اما ورزشکاران Fitness اغلب زمان خود را صرف انجام حرکات کاردیو می‌کنند و وزنه‌زنی در اولویت بعدی آن‌ها قرار دارد.

کلام پایانی

فیتنس و بدنسازی دو ورزش مناسب برای تناسب اندام هستند که با وجود شباهت‌های فراوان، دارای تفاوت‌هایی اساسی نیز هستند. ورزشکاران Fitness عموماً روی داشتن آمادگی جسمانی بالا و ظاهری خوش‌فرم تمرکز دارند، درحالی‌که بدنسازان تلاش می‌کنند تا بدنی با عضلات حجیم و قدرتمند را تولید کنند.

حجم عضلات تولیدشده، میزان کالری دریافتی، مقدار پروتئین دریافتی و زمان‌بندی برنامهٔ تمرینی، چهار مورد از تفاوت‌های این دو ورزش به‌شمار می‌روند. 

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nrygg