سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/12 23:43
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 34738

نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی ساختمان از شهرداری

افزایش جمعیت، قیمت زیاد مسکن و کمبود فضا سبب شده تا افراد بسیاری تصمیم بگیرند تا طبقات بیشتری را به ساختمان خود بیفزایند.

 اما اگر این کار بدون مجوز شهرداری انجام شود، جرم محسوب شده و این سازمان می‎تواند اقدام به تخریب ساختمان شما کند. به همین خاطر لازم است که پیش از انجام هر کاری اقدام به اخذ مجوز کرد. ما در این نوشته سعی می‎کنیم تا نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی را با همدیگر بررسی کنیم؛ پیشنهاد می‎کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. . از آنجایی که قیمت میلگرد آجدار امروز و سایر مصالح ساختمانی بسیار زیاد است، به همین خاطر توجه به این مجوزها بسیار ضروری است تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود.

 

نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی 

منظور از اضافه اشکوب چیست؟

اگر یک سازنده اقدام به اخذ پروانه ساخت از شهرداری محل سکونت خود کرده و بعد از مدتی (چه بعد از اتمام آماده‎ شدن ساختمان و چه در حین آن) قصد اضافه کردن یک یا چند طبقه به سازه‎ی مذکور کند به آن اضافه اشکوب گفته می‌شود. به بیانی دیگر توسعه‎ی یک ساختمان از لحاظ ارتفاع اضافه اشکوب نامیده می‎‌شود.

شاید با خودتان فکر کنید که اضافه کردن ارتفاع یک ساختمان کار ساده‎ای است و نیاز به مجوز ندارد زیرا شما فضایی را اشغال نخواهید کرد. اما جالب است بدانید که شهرداری برای این کار هم سخت‎گیری‎های زیادی را تدارک دیده است و شما باید برای اضافه اشکوب مجوزهای لازم را اخذ کنید.

خوب است بدانید که هر کسی نمی‎تواند مجوز اضافه اشکوب را دریافت کند. با این حال تبصره‎هایی نیز وجود دارند که می‎توان از آن‎ها برای گرفتن مجوز استفاده کرد. این تبصره‎ها و مراحل گرفتن مجوز اضافه اشکوب مراحل مشخصی دارند اما بسته به این که شهرداری محل سکونت شما چگونه است نتایج متفاوتی خواهد داشت. ما در ادامه‎ی این نوشتار سعی می‎کنیم تا نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی را شرح دهیم.  در ادامه شما می‎توانید برای آگاهی بیشتر از قیمت روز پروفیل و قوطی کلیک کنید.

17fc9f90-818c-4187-9b8b-c87630cb2e39

اضافه اشکوب

چرا شهرداری‎ها اضافه اشکوب را کنترل می‎کنند؟

پیش از ارائه توضیحات در رابطه با مجوز ساخت طبقات اضافی ساختمان باید به این نکته اشاره کنیم که اصلا چرا شهرداری‎ها در رابطه با ساخت طبقات اضافی این‎ چنین سخت‎گیری‎هایی را اعمال می‎کنند.

خوب است بدانید که در دهه‎های پیش شهرداری‎ها توجهی به ساخت طبقات اضافی نمی‎کردند؛ یعنی افراد به راحتی می‎توانستند اقدام به ساخت طبقات اضافی کنند. اما پس از این که تعدادی از خانه‎ها به خاطر رعایت نشدن مسائل امنیتی و ساخت‎وسازهای غیراصولی از بین رفتند، شورای شهر تصمیم گرفت تا مجوز انجام این کار را به راحتی به افراد مختلف ارائه نکند و محدودیت‎هایی در این رابطه قائل شد.

بر اساس قوانین اگر شهرداری تعداد طبقات اضافی را کنترل نکند، آنگاه این ساختمان‎های بلند علاوه بر این که از زیبایی شهر می‎کاهند، بلکه با افزایش جمعیت، امکان خدمات‎رسانی به شکل مطلوب به تمامی شهروندان کاهش خواهد می‌یابد. همچنین بلندشدن ارتفاع ساختمان‎ها به شکل غیراصولی ساختمان‎های ضلع جنوبی را از تابش نور خورشید خصوصا در فصل زمستان محروم خواهد کرد.

مجوز طبقات اضافی بر اساس چه مواردی تعیین می‎‌شود؟

واضح است که نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی برای شهرها و ساختمان‎های مختلف متفاوت است. متراژ ساختمان، تعداد طبقات موجود، شهرداری و... از جمله شاخص‎هایی است که در این امر دخیل است. اصولا شهرداری‎ها برای این که تراکم جمعیت به درستی صورت گیرد، از پارامترهایی تحت عنوان شاخص کنترل تراکم استفاده می‎کنند و بر اساس همین پارامتر اجازه ساخت طبقات اضافی را به مالک یا سازنده ساختمان اعطا خواهند کرد.

هر چند شهرداری بایستی بر اساس وضعیت شهر سیاست‎های کلی را تدوین کند، اما قوانین مشخص می‎کنند که بیشینه طبقاتی که می‎تواند ساخته شود، چقدر است. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در خیابان‎ها و کوچه‎هایی که عرض آن‎ها از 6 متر کمتر است، ساختمان‎ها می‎توانند 2 طبقه به همراه زیر زمین باشند.
  • در خیابان‎ها و کوچه‎هایی که عرض آن‎ها بین 6 تا 8 متر است، ساختمان‎ها می‎توانند 3 طبقه به همراه زیر زمین باشند.
  • در خیابان‎ها و کوچه‎هایی که عرض آن‎ها بین 8 تا 10 متر است، ساختمان‎ها می‎توانند 4 طبقه به همراه زیرزمین باشند.
  • در خیابان‎ها و کوچه‎هایی که عرض آن‎ها 10 تا 12 متر است، ساختمان‎ها می‎توانند 5 طبقه به همراه زیرزمین باشند. همچنین مالک یا سازنده‎ی ساختمان می‎تواند برای آن آسانسور یا پله برقی در نظر بگیرد.
  • در خیابان‎ها و کوچه‎هایی که عرض آن‎ها بیشتر از 12 متر است، ساختمان‎ها می‎توانند تا 6 طبقه به همراه زیرزمین باشند. در این مورد هم مالک یا سازنده می‎تواند آسانسور یا پله برقی را برای سازه‎ی خود در نظر بگیرد.

نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی

نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی به این صورت است که پیش از هر کاری، مالک، سازنده یا نماینده‎ی قانونی بایستی سند مالکیت سازه را به همراه اصل و فتوکپی شناسنامه و تقاضانامه صدور مجوز طبقات اضافی را به شهرداری تحویل دهد.

پس از آن بایستی با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به واحد تاییدیه استحکام ساختمان شهرداری مراجعه کرده تا پرونده‎ای تشکیل شود. علت تشکیل این پرونده این است که به سازمان نظام مهندسی ارجاع شود تا استحکام ساختمان برای افزودن طبقه‎های بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

در قدم بعدی از نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی، کارشناسان نظام مهندسی برای بررسی ساختمان به محل مورد نظر مراجعه می‎کنند. در این مرحله مواردی مانند مساحت ساختمان، وضعیت کوچه، ویژگی‎های مختلف ساختمان، معبر و حدود اربعه مورد بررسی قرار می‎گیرند. پس از این که بررسی‎های لازم انجام شد، کارشناسان نظر نهایی خود در رابطه با استحکام ساختمان را بیان خواهند کرد.

در مرحله بعدی از نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی لازم است که نقشه‌های ارائه شده به شهرداری توسط کارشناسان این مرکز مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است برخی مراحل خاص هم در این میان وجود داشته باشد. برای مثال اگر در سمت خیابان بالکن باشد لازم است که شهرداری از اداره برق مجوز دریافت کند.

پس از این کارها، لازم است تا عوارض مربوط به نوسازی محاسبه شده و هزینه‎ی آن از مالک یا سازنده گرفته شود. در واقع کسی که قصد اضافه کردن طبقات به ساختمان خود دارد، حتما باید مبلغ مشخص شده را بپردازد در غیر این صورت قادر به انجام آن نخواهد بود.

در نهایت لازم است تا فرم بیمه تهیه و تدوین شود و هزینه‎ی مورد نیاز آن نیز پرداخت گردد. در اینجا پیش نویس ساخت طبقات اضافی تنظیم شده و در پایان با طی مراحل مربوط به شماره گذاری و ثبت در دبیرخانه اصل مجوز برای شما صادر خواهد شد.

شرایط مورد نیاز برای اضافه اشکوب چیست؟

قطعا مجوز مربوط به اضافه اشکوب به همه افراد تعلق نمی‎گیرد و تنها ساختمان‎هایی که شرایط لازم را داشته باشند می‎توانند از لحاظ ارتفاع گسترش یابند. از جمله این شرایط می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تایید کارشناس مبنی بر مقاوم بودن ساختمان برای اضافه کردن طبقات
  • در نظر گرفتن پارکینگ برای هر طبقه (به ازای هر یک طبقه باید یک واحد پارکینگ اضافه گردد)
  • وجود حداقل فاصله‎ی مورد نیاز با ساختمان‎های مجاور برای جلوگیری از بروز اتفاق در زمان‎هایی مانند رخ‎دادن زلزله
  • رعایت کردن تمامی اصلاحیات و تراکم مجاز پهنه بر اساس طرح ارائه شده برای صدور اضافه اشکوب
  • بررسی کامل کلیه‎ی نقشه‎های معماری و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به وسیله‎ی شهرداری برای تایید پروانه و صدور آن

4a789e88-4e59-48a3-a15a-e4d897ac080e

نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی  در تهران

 

سخن پایانی

در سال‎های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن تمایل به ساخت طبقات اضافی روی ساختمان‎ها افزایش یافته است و برای انجام این کار نیز بایستی مجوزهای لازم را از شهرداری اخذ کرد به همین خاطر در این نوشته نحوه اخذ مجوز طبقات اضافی را شرح دادیم. در غیر این صورت شهرداری این اجازه را خواهد داشت تا ساختمان شما را تخریب کند.

منبع:  https://pivan.co/product-category/angel/

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسولیتی بابت ان ندارد .... 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nr8lk