پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/05 05:38
در پویش "سه شنبه‌های نوآوی" صورت گرفت؛
کد خبر: 35859

معرفی و رونمایی از اوراق اتکایی بیمه ایران معین

در ششمین پویش «سه شنبه‌های نوآوری»به وقت 4 بهمن ماه، با حضور رئیس کل و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی به همراه مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت بیمه اتکایی ایران معین، اوراق بیمه اتکایی این شرکت به عنوان یکی از مهمترین ابزار کنترل ریسک معرفی و رونمایی شد.

در جریان این رویداد مشترک میان بیمه ایران‌معین، بیمه ملت و بیمه اتکایی امین، مدیران عامل هریک از شرکت‌های نام برده ضمن ابراز نقطه نظرات خود در خصوص این محصول جدید مالی، به سوال حاضران نیز پاسخ دادند.

مدیرعامل بیمه اتکایی ایران معین با تاکید بر اینکه شرکت های تخصصی صنعت بیمه باید از تک محصول بودن خارج شوند افزود: برای همین در راستای تکمیل سبد محصولات شرکت، مطالعه و اخذ مجوز انتشار اوراق اتکایی در دستور کار مدیریت سرمایه گذاری قرار گرفت.

مجتبی حیدری دستاورد برنامه ریزی دقیق دوران گذار از بیمه عمومی به اتکایی را توسعه زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری اتکایی این شرکت عنوان کرده و اظهارد اشت: افزایش سه برابری درآمد اتکایی، اخذ مجوز تکافل اتکایی، ثبت شرکت در بورس و دست یافتن به بزرگ‌ترین سرمایه ثبتی در بین شرکت‌های اتکایی از جمله موفقیت های حاصل شده این شرکت در ده ماهه سال ۱۴۰۱ است.

اوراق بیمه اتکایی، راهی برای ارتباط بازار سرمایه و بیمه

در ادامه مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکایی ایران معین، در معرفی اوراق بیمه اتکایی، گفت: این اوراق با نام، نشان دهنده مشارکت دارندگان آن در تامین سرمایه مورد نیاز جهت پذیرش تمام یا بخشی از سبد ریسک بیمه‌ای و عواید ناشی از آن بوده و قابل معامله در بورس ها یا بازارهای خارج از بورس است.

شاهین احمدی، با اشاره به اینکه یکی از انواع روش‌های کارآمد و موثر برای پوشش ریسک شرکت‌های بیمه اتکایی برقراری ارتباط مستقیم بین صنعت بیمه و بازار سرمایه از طریق اوراق بهادار سازی قراردادهای بیمه است، افزود: از نمونه این اوراق، می‌توان به اوراق بیمه اتکایی اشاره داشت که بر مبنای ضوابط عقد بیمه و عقد وکالت ساختار بندی شده است.

وی اظهار کرد: بازار بیمه بر مبنای این اوراق، بخشی از ریسک عملیات بیمه اتکایی خود را با بازار سرمایه به اشتراک می گذارد.

به گفته مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکایی ایران معین ساختار این اوراق به گونه ای است که در ازاء پذیرش مخاطرات بیمه‌ای، نسبت به سایر اوراق بهادار مشابه، می‌تواند سود بیشتری را عاید سرمایه گذاران کند.

مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکایی ایران معین خاطر نشان کرد: این امکان برای بیمه مرکزی و شرکت های بیمه وجود دارد که با رعایت مقررات مربوطه از طریق اوراق بیمه اتکایی، نسبت به انجام عملیات اتکایی بخشی از مخاطرات بیمه ای خود اقدام کنند.

احمدی تاکید داشت: با توجه به ماهیت مبتنی بر ریسک این اوراق، طراحی ابزارهای مالی مکمل از طریق اختیار فروش به منظور تضمین حداقل بازدهی تعهد شده، در کنار اخذ تضامین مربوطه از قبیل سهام وثیقه، ضمانت نامه بانکی یا سایر موارد، می‌توان ابزار مفیدی برای سرمایه‌گذاران مختلف اعم از حقیقی یا حقوقی برای کسب بازدهی متناسب با ریسک پذیرفته شده فراهم کرد و زمینه ارتباط بیش از پیش بازار سرمایه و بازار بیمه را فراهم ساخت.

 

روابط عمومی بیمه اتکای ایران‌معین


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kobgq