پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/03 03:41
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران عنوان کرد؛
کد خبر: 35635

تبدیل ایران به قطب صادرات محصولات فولادی

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران از تبدیل کشورمان به قطب صادرات محصولات فولادی خبر داد.

محمد آقاجانلو اظهار کرد: در اوایل دهه ۹۰ صادراتی در محصولات فولادی نداشتیم اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که در بخش‌های مختلف این صنعت شاهد صادرات هستیم و امیدواریم این امر با راه‌اندازی واحدهای جدید روند رو به رشدی را دنبال کند.

وی با اشاره به ارزآوری بالای صنعت فولاد برای کشور، افزود: طبیعتاً در این سالها واردات محصولات فولادی نیز کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد با بیان اینکه رویکرد ما از خام فروشی تغییر کرده، گفت: در یک دهه گذشته ظرفیت سازی و تولید فولاد در کشور به حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است و در حوزه‌های متعدد دست از واردات برداشته و به یک صادرکننده تبدیل شده ایم.

آقاجانلو ابراز کرد: بخش های مختلف این صنعت از جمله کنسانتره و گندله رشد خوبی طی ۱۰ سال گذشته داشته و با راه‌اندازی واحدهای جدید ظرفیت خود را افزایش داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد به تولید آهن اسفنجی اشاره و اضافه کرد: ظرفیت تولید در این بخش به ۳۷ میلیون تن رسیده است که شاید بتوان فلسفه تولید محصولاتی مانند کاتالیست را در آن بهتر درک کرد. سالانه بیش از ۲۰ میلیون دلار با تولید این محصولات صرفه جویی می شود و بدون این شرکت ها شاید واردات به این مناطق هزینه های ارزی بیشتری را به کشور تحمیل می کرد.

وی گفت: داخلی سازی کاتالیست شرایط را برای تولیدکنندگان فولادی ما بهبود می بخشد. بخش هایی نیز نیازمند سرمایه گذاری هستند که امیدواریم روند سرمایه گذاری به سمت قطعاتی که ارزش افزوده بیشتری دارند متمایل شود و سرمایه گذاران به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به آسیب رساندن قطعی برق به صنعت فولاد در ایامی از سال، اظهار کرد: در حال حاضر مواردی مانند زیرساخت های ریلی یا نیروگاهی نیازمند سرمایه گذاری چند هزار میلیاردی است و در حوزه گاز نیز با شرایطی مواجه هستیم که به پاشنه آشیل فولاد تبدیل شده و لازم است در این زمینه ها سرمایه گذاری شود.

آقاجانلو با اشاره به اهمیت حفظ محیط‌زیست در کنار توسعه صنعتی، ادامه داد: در زمینه انتشار گازهای CO۲ باید سعی شود تا شرکت های فولادی فعالیت‌های خود را به سمتی ببرند که به آن فولاد سبز گفته می‌شود و تلاش بر این است که از نظر زیست محیطی آسیب‌های کمتری بر جای گذاشته شود. در ۱۰ سال آینده تمام دنیا به این سمت حرکت می‌کند و ما هم باید در این حوزه برنامه ‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم تا بتوانیم فرآیند تولید را بدون تولید کربن ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: زنجیره تولید در دنیا با تغییراتی اساسی مواجه است و به طور مثال سهم کوره بلند که در حال حاضر عمده ظرفیت‌ها را به خود اختصاص داده در سال‌های آینده به سمت کوره قوسی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

ایراسین


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3konza