پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/01 07:48
مدیرعامل سایپا در مراسم معرفی موتور جدید گروه صنعتی ایران خودرو:
کد خبر: 35466

تولید موتور در شرکت های خودروسازی به بلوغ رسیده است

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم معرفی و آغاز تولید انبوه موتور جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو و پلتفرم بومی برق و الکترونیک که در شرکت ساپکو برگزار شد، گفت: تولید موتور در شرکت های خودروسازی به بلوغ رسیده که این مهم در ایران خودرو به سطح مناسبی رسیده و قابل تقدیر است.

محمدعلی تیموری با بیان مطلب فوق افزود: دو خودروساز بزرگ کشور برای قشر متوسط و پائین جامعه خودرو تولید می کنند و با وجودی که نزدیک به 90 درصد تولیدات آنها داخلی سازی شده است متهم به انحصار و رانت هستند.

تیموری گفت: در تمام کشورهای دنیا برای خودروهای تجاری حمایت های خاصی انجام می شود و برای خودروهای سواری هیچ گونه مانعی جهت عرضه نیست ولی متاسفانه در ایران به دلیل قیمت گذاری دستوری مشکلات متعددی برای دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد شده است.

او افزود: قیمت گذاری دستوری باعث شده که رانتی ایجاد شود و سود زیادی از جیب سهامدار به جیب دلال ریخته شود و دو خودروساز کشور نیز با زیان هنگفتی مواجه شوند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به مشکلات موجود در تامین انرژی گفت: متاسفانه در شرایط نامناسبی در حال تولید هستیم و به دلیل کمبود برق و گاز مجبور به تولید خودرو در شیفت شب هستیم تا کمبود عرضه ایجاد نشود و با این شرایط مونتاژ کردن خودرو بسیار آسانتر خواهد بود.

او با بیان اینکه در سال جاری شرکت های مونتاژکار خودرو درآمد بسیار بیشتری از تولید کنندگان داخلی کسب کرده اند گفت: شرکت های مونتاژ کار خودرو بیش از 100 هزار میلیارد تومان کسب درآمد بدون سیاست قیمت گذاری دستوری داشته اند که نشان از چرخه معیوب در این صنعت است و باعث زیان ده شدن بیشتر صنعت خودرو و خودروسازان داخلی می شود.

تیموری افزود: در حال حاضر جامعه به خودرو اقتصادی نیاز دارد که بتواند با موتور کم مصرف باعث کاهش آلودگی هوا شود و برای تولید موتور سه سیلندر که مناسب این شرایط باشد نیاز به سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی است و حال اینکه این موضوع با شرایط زیان انباشته دو خودروساز قابل تامین نیست.

او با بیان اینکه 90 درصد سرمایه گذاری در زنجیره تولید در دو شرکت خودروساز، مربوط به دهه 70 است گفت: با این شرایط امکان سرمایه گذاری وجود ندارد و هرچه زمان می گذرد شرایط به نحوی است که باعث کاهش کیفیت محصولات می شود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: فرسودگی خطوط ماشین کاری در زنجیره تامین باعث کاهش راندمان تولید به 50 درصد عملکرد رسیده است و عاملی برای افزایش قیمت تمام شده محصولات خواهد بود.

او تاکید کرد: مسئولان و مدیران تصمیم گیر باید ریل سیاست گذاری صنعت خودرو را تغییر دهند چراکه افراد زیادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند از زنجیره تامین و تولید و خدمات پس از فروش که بالغ بر 550 هزار نفر هستند در این شرایط دچار مشکل می شوند.

تیموری گفت: باید سیاست یارانه ای که از جیب سهامدار دو شرکت مصرف می شود به سرمایه گذاری تبدیل شود تا بتوانیم در این حوزه توسعه ایجاد کنیم.

او افزود: در سال جاری در شرکت های قطعه ساز گروه سایپا 3 هزار نفر اشتغال جدید ایجاد شده و برای حرکت به سمت خودروهای نوین و استفاده از تکنولوژی های جدید باید از نیروهای مستعد دانشگاه های کشور بهره برد و بر همین اساس گروه خودروسازی سایپا نیز تا کنون با 7 دانشگاه جلسات تخصصی و کارشناسی برگزار کرده و با تعدادی در قالب همکاری شروع به فعالیت کرده است.

او افزود: جهت افزایش رضایت مندی بیشتر مردم دو خودروساز بزرگ کشور در اتحادی استراتژیک از توان و پتانسیل یکدیگر بهره خواهند برد و بر همین اساس اقدام به ایجاد نمایندگی های مشترک در سراسر کشور خواهیم کرد.

 

سایپانیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2rb55y