پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/23 08:55
به همت روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران/
کد خبر: 31113

شعرا و فعالان عرصه شعر و ادب با موضوع قرض‌الحسنه گرد هم آمدند

به همت روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشستی برای بررسی نخستین جشنواره فرهنگی هنری مهر ایران با حضور شعرا و دست اندرکاران بنام حوزه فرهنگی کشور برگزار شد.

نشستی در محل ساختمان مرکزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با حضور شعرا و فرهنگیان بنام کشور برگزار شد.

در این نشست با هدف بالا بردن کیفیت مطالب ارسال شده به نخستین جشنواره فرهنگی هنری مهر ایران مسئولان به هفکری با شعرا و فرهنگیان نامی کشور نشستند.

در ابتدای جلسه دکتر «محمودرضا اکرامی‌فر» از افراد صاحب‌نام در حوزه فرهنگ و رسانه به معرفی مدعوین جلسه پرداخته و هدف از برگزاری این نشست را همفکری برای بالا بردن کیفیت شعرهای ارسال شده به جشنواره ملی «مهر ایران» اعلام کرد.

سپس در ادامه دکتر «روح‌الله قاسمیان» مشاور مدیرعامل بانک و دبیر جشنواره ملی فرهنگی هنری قرض‌الحسنه مهر ایران از تلاش این جشنواره برای ایجاد تحول در فرهنگ قرض‌الحسنه و نهادینه کردن آن در اذهان مردم کشور سخن گفت.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری جشنواره‌ ملی قرض‌الحسنه، معرفی هر چه بیشتر سنت الهی و فرهنگ نیکوی قرض‌الحسنه به افکار مردم است. در خصوص قرض‌الحسنه سابق بر این نیز جشنواره‌هایی برگزار شده، اما تا کنون هرگز این کار به دست بانکی که سکان‌دار قرض‌الحسنه در کشور شناخته می‌شود، اجرا نشده است.

رئیس اداره کل روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: یکی از سه بخش این جشنواره بخش فرهنگی است؛ سنت قرض‌الحسنه در حوزه شعر و سرود مغفول و مظلوم است، لذا از استادان کارگروه شعر و رسانه حاضر در جلسه انتظار دارم راهکارهایی ارائه کنند که در پایان این جشنواره کتابچه‌ای از شعر در حوزه قرض‌الحسنه تهیه شود و همچنین امکان فعالیت‌های فرهنگی با موضوع قرض‌الحسنه فراهم گردد.

وی ادامه داد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیش از ۱۳ میلیون مشتری دارد که از خوش‌حساب‌ترین مشتریان شبکه بانکی هستند. همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع در سطح شبکه بانکی را دارد و این یعنی مردم تعامل خوبی با قرض‌الحسنه دارند. ما تصمیم داریم که در صورت پیشرفت مناسب این جشنواره، هر سال چنین جشنواره‌هایی را برگزار و دبیرخانه جشنواره قرض‌الحسنه را دائمی کنیم.

در ادامه جلسه، آرش شفاعی از شاعران بنام، روزنامه‌نگار و دکترای علوم ارتباطات گفت: با توجه به تجربیات بنده، ایده این جشنواره بسیار خوب است؛ اما نکته این است که این ایده‌های خوب استمرار یابد. همچنین در حوزه رسانه می‌توان از ظرفیت گروه‌های اقتصادی فعال و رسانه‌های پیشکسوت درخواست همفکری و مشورت برای تهیه مطلب نمود.

قاسمیان نیز در پاسخ گفت: در حوزه کارگروه رسانه و تولید محتوا ما بسیار فعال هستیم؛ برای نمونه به برنامه آوای قرض نیکو در رادیو گفتگو اشاره کرد.

در ادامه «رضا عبداللهی» از شاعران شناخته شده و مسئول انجمن‌های شعری وزارت ارشاد گفت: در مبحث کانون‌های ادبی نیازمند کار برای راه‌اندازی این کانون‌ها هستیم. همچنین در ۱۶ استان کانون‌های ادبی تشکیل شده که حدود ۲۰۰۰ عضو دارد. ما درخواست داریم مشخص شود چه جوایزی برای این فعالیت‌های ادبی در نظر گرفته شده است.

در ادامه از سوی مسئولان جشنواره در پاسخ به سؤالات مطرح شده بیان شد: در این جشنواره برای نفر برتر ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی، لوح تقدیر و وام قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده است. همچنین ۲ نفر قابل تقدیر ۵ میلیون تومان جایزه نقدی و لوح تقدیر و وام قرض‌الحسنه دریافت خواهند کرد.

در ادامه این نشست، «علی محمد مؤدب» مدیرعامل شهرستان ادب و از شاعران برجسته کشور گفت: مبحث قرض‌الحسنه از متن شریف قرآن استخراج شده و قطعاً برای همگان بسیار مهم و سودمند است.

وی ادامه داد: اینجانب از خدمات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بسیار راضی‌ام و نحوه کارکرد افتتاح حساب غیرحضوری و پیشرفت کار را به صورتی که کاملاً با حفظ وقت و شأن مراجعه‌کننده همخوانی داشته باشد، تجربه کرده‌ام.

مؤدب ادامه داد: زمانی که در حوزه اجرا این‌گونه است، در حوزه مفهوم‌سازی برای گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه خواه یا ناخواه باید به جنگ نظام بانکی رفت که قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی را گسترش می‌دهد. اگر بودجه برای این کار نیست، باید از توان سایر دستگاه‌ها مانند صداوسیما با گفت‌وگو و مذاکره استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید از صداوسیما درخواست کرد که نه به‌عنوان تبلیغ، بلکه به عنوان یک وظیفه، از گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه حمایت کند. ما نیز به‌عنوان قشر فرهنگی برای تولید محتوا پای کار هستیم.

مؤدب تأکید کرد: قرض‌الحسنه یک بحث بسیار مهم است که گسترش آن قطعاً دل امام زمان (عج) را شاد خواهد کرد. پس نگاه ما نباید صرفاً یک کار فرهنگی برای یک ساختار خیریه باشد. این یک نبرد تمدنی با انسان نئولیبرال برای نجات فطرت انسانی است.

وی توصیه کرد تا نشست‌های بیشتری برگزار شود و بزرگان و ادیبان برجسته به تبیین پیشینه و مفهوم قرض‌الحسنه بپردازند.

 

جام‌جم آنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4mqx6j