پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/15 02:16
پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد
کد خبر: 24576

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

در هفته منتهی به ۱۴ مرداد در مجموع برای چهارمین هفته متوالی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم اما با این حال، از روز چهارشنبه هفته گذشته نشانه‌هایی از احتمال صعودی شدن قیمت‌ها در بازار آهن ظاهر شد.

در هفته منتهی به ۱۴ مرداد در مجموع برای چهارمین هفته متوالی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم اما با این حال، از روز چهارشنبه هفته گذشته نشانه‌هایی از احتمال صعودی شدن قیمت‌ها در بازار آهن ظاهر شد. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۶ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۵۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۵۳۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۷۰۸۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱۰.۵ درصد کاهش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۴۰۲۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵۲۸۱ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۵ مرداد ۱۴۰۱، کاهش ۱۳۳ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۹۳ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۲۲۱۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۳۳۱۶ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۳ مرداد ۱۴۰۱، ۵۳۳ تومان به ازای هر کیلو یا ۴.۱۸ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۷ مرداد ۱۲.۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۴.۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۸۵ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و بیش از ۹۹ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۳۱۹۰۰ تومان به ۳۱۴۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۶۶۶۰ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۱۱۴ تومان افزایش یافت. در انتهای هفته گذشته، ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین پس از ۵ ماه وقفه باعث شد تا قیمت ارز در بازار آزاد، کاهش هفتگی ۱.۶ درصدی را تجربه کند.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی توأم با افزایش نه چندان بزرگ قیمتها باشیم. روند قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی همچنان نزولی است اما اراده بازارساز در بازار داخلی، جلوگیری از کاهش بیشتر قیمتها است چرا که با قیمتهای فعلی در بازار داخلی فولاد، بخشی از تولیدکنندگان در زیان قرار گرفته‌اند. در هفته گذشته بازارساز با دو ابلاغیه سعی کرد ارتباط قیمتهای داخلی با نرخهای جهانی را قطع کند. بورس کالا با انتشار ابلاغیه‌ای اعلام کرد که از روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد قیمت پایه عرض شمش بلوم با در نظر گرفتن بازه منفی و مثبت ۳ درصد قیمت کشف‌شده دو هفته قبل خواهد بود. احتمالا این ابلاغیه باعث خواهد شد تا قیمتها در بازار داخلی چندان از روند نزولی قیمتهای جهانی پیروی نکند. همچنین هفته گذشته اعلام شد که خرید شمش، آهن اسفنجی و گندله در بورس کالا به صورت غیر بهین‌یابی خواهد بود. این امر احتمالا افزایش تقاضا برای خرید مواد اولیه را درپی خواهد داشت. البته با رکود بخش ساختمان، تقاضای مصرفی بزرگی در بازار وجود ندارد و این امر، تأثیر میان‌مدت ابلاغیه‌های جدید را کاهش می‌دهد. قابل ذکر است که در روزهای پیش‌رو، بازار آهن تحولات نرخ ارز و مذاکرات هسته‌ای در وین را نیز از نزدیک رصد خواهد کرد.

 

فراطرح فولاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/399pew