جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/04 05:57
قائم مقام مدیرعامل سمات:
کد خبر: 23906

بانک ملت به فرآیند تسویه یار پیوست

نائب رئیس هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از پیوستن بانک ملت به بانک‌های مشارکت کننده در فرآیند تسویه یار خبر داد.

غلامرضا ابوترابی با اعلام خبر فوق، افزود: منظور از عملیات تسویه یار، مشارکت بانک در فرآیند تسویه و انجام امور تسویه معاملات کارگزار و نیز فراهم ساختن بستر و زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی بانک به‌منظور تسویه به هنگام است. بنابراین، این عملیات شامل سه رکن شرکت کارگزاری، بانک عامل تسویه و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می‌شود.

به گفته نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از آنجا که همواره یکی از دغدغه‌های اصلی اتاق پایاپای در بورس‌های مختلف، مدیریت ریسک نکول است، بنابراین، در طول سال‌های اخیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با همکاری چند بانک عامل نسبت به توانمند سازی مالی کارگزاران بازار سرمایه اقدام کرده تا ریسک نکول و همچنین ریسک نقدینگی کارگزاران را به‌منظور ایفای به موقع تعهدات کاهش دهد.

ابوترابی درباره تاریخچه فرآیند تسویه یار اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ با افزایش حجم معاملات و ایجاد نکولهای طولانی در اتاق پایاپای، تصمیم بر آن شد که با همکاری دو بانک عامل تجارت و سامان به عنوان اولین بانکهای متقاضی، این فرآیند عملیاتی شود.

او ادامه داد: به تازگی بانک‌های دیگری نیز متقاضی همکاری در فرآیند تسویه‌یار شده اند؛ افزون بر بانک‌های ملی، سپه، به تازگی بانک ملت در این راستا اقدامات لازم را انجام داده و زیرساختهای فناوری مورد نیاز برای پیوستن این بانکها به عملیات تسویه یار را فراهم کرده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره وضعیت شرکت‌های کارگزاری در این فرآیند، گفت: از مجموع ۱۰۸ شرکت کارگزاری فعال در بازار سرمایه، تعداد ۴۵ شرکت کارگزاری در فرآیند تسویه یار مشارکت دارند و البته سایر شرکت‌های کارگزاری نیز می‌توانند از این ظرفیت ایجاد شده در روند تسویه معاملات بهره‌مند شوند.

ابوترابی تصریح کرد: بررسی روند کلی تعداد نکول کارگزاران طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ بیانگر کاهش تعداد نکول بوده، به نحوی که تعداد نکول کارگزاران در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد سال ۱۳۹۵ بوده است و یکی از دلایل این امر، مربوط به حضور بانکهای تسویه‌یار در روند تسویه معاملات است.

 

سنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4byzwe