پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/21 05:10
با صحبت‌های رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شد
کد خبر: 22773

فصل جدید تامین مالی شهرداری‌ها در بورس کالا

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد صندوق املاک و مستغلات فصل جدیدی در تامین مالی شهرداری‌هاست. به نظر می‌رسد بورس‌ کالا در این زمینه بتواند ابزارهای لازم را برای تامین مالی شهرداری ها از طریق صندوق‌ املاک و مستغلات آماده کند.

صندوق املاک و مستغلات به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون نقدشوندگی بالا، به‌روز شدن ارزیابی ارزش دارایی، عدم نیاز به فروش تمام ملک یا ساختمان برای برطرف کردن نقدینگی مورد نیاز نهادها و ارگان‌هایی چون شهرداری، ابزار مناسبی به‌شمار می‌رود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بحث تامین مالی در حوزه توسعه شهری تاکنون به اوراق مشارکت محدود بوده، اظهار کرد: اوراق مشارکت با توجه به میزان درآمد حاصله و سررسید اوراق که معمولاً با بهره‌برداری پروژه یکسان نیست، به تنهایی پاسخگوی نیازهای مالی شهرداری‌ها نیستند. در نتیجه باید راهکارهای دیگری برای تأمین مالی و نقدینگی مورد نیاز مورد توجه قرار گیرد.

مجید عشقی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری که به‌تازگی میان سازمان بورس و اوراق بهادار و شهرداری تهران در ارتباط با تامین مالی در حوزه توسعه شهری منعقد شد، گفت: در این تفاهم‌نامه مباحث جدیدی مطرح شد و امید می‌رود موضوع‌های مطرح شده در حوزه طراحی، تدوین و راه‌اندازی ابزارهای مالی به‌منظور تامین مالی پروژه‌های شهراداری اجرایی شوند.

او با بیان اینکه در این تفاهم‌نامه به روش‌های ترکیبی در ارتباط با تامین مالی پروژه‌های شهری اشاره شده است، گفت: بسته به نوع پروژه‌ها ممکن است در بخشی از تامین مالی از اوراق صکوک بهره برده و در بخش دیگری ممکن است از ظرفیت صندوق‌های املاک و مستغلات استفاده شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار فروش دارایی‌های با ارزش را به دلیل نیاز به نفدینگی یکی از معضلات در حوزه شهری برشمرد و عنوان کرد: این اقدام به بی‌بهره شدن از جریان‌های نقدی آتی آن دارایی می‌انجامد و بی‌بهره شدن از افزایش قیمت آن دارایی نیز معضل دومی است که از فروش دارایی حاصل می‌شود. در حالی که بهره بردن از صندوق املاک و مستغلات راه حلی برای برون رفت از این معضلات است.

او ادامه داد: موضوع بهره‌برداری از دارایی‌های ارزشمند تاسیس‌کننده صندوق املاک و مستغلات در این نوع از صندوق‌ها مطرح است. به بیانی دیگر، برای نمونه، دارنده یک ساختمان تجاری برای تامین نقدینگی خود نیاز به فروش دارایی خود در قالب زمین یا مستغلات ندارد. زیرا این امکان فراهم است مالک با فروش ۲۰ یا ۳۰ درصدی یک ساختمان در قالب یونیت‌های سرمایه‌گذاری منابع و نقدینگی لازم را کسب کند و از آنجایی که بخشی از این املاک نزد مالک باقی می‌ماند، نقدشوندگی مالک به دلیل ماهیت فروش در قالب صندوق حفظ می‌شود.

عشقی موضوع تجدید ارزیابی ناخودآگاه این دارایی را نکته مهم دیگر در صندوق املاک و مستغلات برشمرد و تصریح کرد: تبدیل شدن یک دارایی به یونیت‌های سرمایه‌گذاری سبب به‌روز شدن آن دارایی براساس مکانیزم‌های صندوق می‌شود؛ به بیانی دیگر، براساس مکانیزم صندوق در دوره‌‎های مشخصی قیمت این صندوق به‌روز می‌شود و بنابراین، فرد دارنده یک دارایی همیشه به‌روز در صورت‌های مالی خود با ظرفیت نقدشوندگی مناسب با قابلیت نقد کردن بخشی از آن است.

این مقام ارشد در سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در مبحث بودجه نیز برخی اوراق را می‌توان طراحی و منتشر کرد، گفت: شهرداری‌ها در موضوع بودجه خود نیز می‌توانند از برخی اوراق منتفع شوند و سازمان بورس نیز در این زمینه نهایت همکاری را خواهد داشت. بنابراین، امضای تعهدنامه میان سازمان بورس و اوراق بهادار و شهرداری تهران، فصل جدیدی را در بازار سرمایه آغاز می‌کند که به تامین مالی شهرداری کمک می‌کند.

 

سنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36elxy