جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/11 05:10
وقتی اعتماد مدیران به شرکت دانش بنیان نتیجه می دهد؛
کد خبر: 22065

جلوگیری از خروج ارز و اشتغالزایی با بومی سازی آند کاتد در پتروشیمی اروند

بومی سازی آند و کاتدهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی کشور توسط شرکت آتیه پردازان شریف انجام شده است.

پوشش دهی مجدد آند و کاتد با راندمان و کارایی برابر با شرکتهای اروپایی که هم اینک در حال سرویس دهی به پتروشیمی اروند می باشد، توسط این شرکت انجام گرفته است. در زمینه آندهای MMO و پوشش‌دهی آن‌ها، شرکت آتیه پردازان شریف محصولات خود را با عنوان XENODE در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این شرکت دارای گواهی نانو مقیاس در ساخت پوشش‌های آند و کاتد الکترولایزر است.

در ادامه در خصوص استفاده از توان شرکت های دانش بنیان داخلی در صنعت پتروشیمی، کشور با احسان کاوه، مدیر توسعه بازار شرکت دانش بنیان آتیه پردازان شریف گفتگو کرده ایم که از نظر مخاطبان می گذرد.

پوشش دهی آندکاتدهای پتروشیمی مشابه محصول خارجی

مدیر توسعه بازار شرکت دانش بنیان آینده پردازان شریف، در خصوص بومی سازی آندکاتد واحد کلرالکالی گفت: از سال های گذشته تلاش جهت یافتن شرکت های داخلی دانش بنیان از طریق اداره خدمات فنی شرکت و اداره پژوهش و فناوری انجام شده است و در این مسیر پس از اخذ پروپوزال های فنی و طی کردن مراحل تحقیقاتی، نهایتا نمونه پوشش دهی شده شرکت آتیه پردازان شریف پس از قرارگرفتن در سرویس عملیاتی و پاس نمودن الزامات لازم مورد تایید قرار گرفته است.  

کاوه ادامه داد: نکته مهم اجرای این پروژه تعریف معیار سنجش کیفیت محصول بود که می‌بایست عملکرد محصول با نمونه استفاده شده فعلی مطابقت داشته باشد. یکی از مهمترین معیارها، راندمان پوشش است که رابطه مستقیم با میزان برق مصرفی به ازای تولید هر کیلوگرم کلر دارد. این عامل با پارامتری به نام بار ولتامتری یا به عبارتی میزان الکترونی که پوشش در یک واحد سطح انتقال می دهد نشان داده می شود که محصول تولیدی از کم مصرف ترین و بادوام ترین آند و کاتدهای موجود است. در نتیجه، محصول با کیفیت مشابه نمونه شرکت خارجی تولید گردید و مهمتر اینکه از عهده گارانتی 8 ساله محصول بر آمدیم.

وی افزود: آزمونها و تست های کنترل کیفیت، بازرسی های حین تولید و محصول نهایی انجام شد و گواهینامه و تاییدات های لازم صادر شد و سرانجام  محصول در پتروشیمی اروند نصب و بهره برداری شد. باید توجه داشته باشیم که تاخیر در تحویل آند کاتد تولیدی پتروشیمی اروند باعث کاهش تولید محصولات پتروشیمی اروند می شود که هزینه جبران ناپذیری دارد.

جلوگیری از خروج ارز و اشتغالزایی با بومی سازی آند کاتد

مدیر توسعه بازار شرکت دانش بنیان آینده پردازان شریف با اشاره به اینکه سودآوری از مزیتهای اجرای این پروژه با پتروشیمی اروند بوده است، تصریح کرد: شرکت آتیه پردازان شریف به یک منبع کاملا مطمئن در ایران برای بحث تعمیر و پوشش دهی آند و کاتد واحد کلرالکالی تبدیل شده است. همچنین دسترسی آسان و سریع به متخصصین داخلی و ارایه خدمات نصب، راه‌اندازی و عیب‌یابی در حین اجرای این پروژه میسر شده است.

توسعه زیرساخت جهت طراحی و تولید کامل تجهیزات واحد کلرآلکالی توسط متخصصان داخلی انجام شده است و اجرای این پروژه سبب کمک به توسعه فعالیت بخش دانش‌بنیان کشور در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با هدف توسعه صنایع پایین‌دستی، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی شده است.

کاوه با تاکید بر اینکه در بحث جلوگیری از خروج ارز، حداقل ۳۰ درصد در منابع ارزی پتروشیمی اروند و به میزان یک میلیون یورو در سال صرفه جویی شده است، ادامه داد: این پروژه به صورت مستقیم برای ۵۰ نفر و به صورت غیرمستقیم برای ۹۰ نفر اشتغالزایی دربرداشته است.

وی اظهار داشت: همچنین با توسعه زیرساخت و افزایش ظرفیت خطوط پوشش‌دهی سل‌ها سالانه ۶۰۰ جفت آند و کاتد پوشش دهی و تعمیرات می شود که موجب  افزایش راندمان و کارایی واحد کلرالکالی می شود.

شرکت آتیه پردازان شریف؛ منبع مطمئن پوشش دهی آند کاتد

 واحدهای پتروشیمی کشور در واقع یک منبع مطمئن دیگری در کنار منبع خارجی برای پوشش دهی آندکاتد ایجاد شده و بومی سازی توسط دانش بنیان باعث برطرف سازی نیاز کشور با کیفیت قابل رقابت با برندهای مطرح اروپایی شده است.

مدیر توسعه بازار شرکت دانش بنیان آتیه پردازان شریف با اشاره به اینکه نیاز به تعمیر و پوشش دهی آند کاتد مورد نیاز واحدهای دیگر کلر آلکالی و کاستیک کشور است، گفت:  توسعه دانش احداث واحد کلرآلکالی جهت طرح های توسعه ای آتی کشور از مهمترین نیازهای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی میباشد.

کاوه اظهار داشت: تا قبل از اجرای این پروژه یک شرکت اروپایی آند و کاتدهای واحد کلرالکالی پتروشیمی اروند را تامین می کرد و اخیرا یک شرکت چینی دیگر هم به لیست تامین کنندگان آن وارد شده است. البته در کنار صرفه جویی حاصل شده در هزینه‌های پوشش‌دهی و تعمیرات قطعات و حذف هزینه‌های ارسال و انتقال، توسعه مناسبی در بحث  زیرساخت های مورد نیاز جهت طراحی و تولید کامل تجهیزات واحد کلرآلکالی در شرکت ما به وجود آمده است.

وی با اشاره به فرآیندهای تستهای صحت عملکردی این محصول، عمر پوشش، فرآیندهای اعمال پوشش و گارانتی 8 ساله پوشش‌دهی مجدد را، از مزیتهای مهم محصول برشمرد.

مدیر توسعه بازار شرکت دانش بنیان آیندّه پردازان شریف با اشاره به محدود بودن واحدهای کلرالکالی در جهان، افزود: شرکت ما در حوزه دیگری از تکنولوژهای پوشش‌های الکتروکاتالیستی ورود کرده و ضمن کسب کامل دانش این حوزه توانسته پروژه موفقی در کشورهای اطراف پیاده سازی و اجرا کند. البته در بخش آند و کاتدکلرالکالی نیم نگاهی هم به صادرات داریم ولی فعلا تامین نیاز داخلی اولویت ماست و به دنبال افزایش سرعت به خدمات رسانی مان هستیم.

 

آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qalwp