پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/02/05 05:00
کد خبر: 8755

فوری/ ترامپ می خواست بیت رهبری را بزند

فرمانده هوافضای سپاه با بیان اینکه ما در حوزه فضایی چراغ خاموش حرکت می‌کنیم، گفت: پرتاب ماهواره توسط سپاه یک ابر پروژه بود و با این اقدام سدهای بسیار بزرگی از فناوری شکسته شد.

به گزارش خبرنگار رصد ورزشی: سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه امشب (پنجشنبه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور عنایت الهی بود و باید یاد کنیم از شهید تهرانی مقدم که پایه گذار این صنعت بودند. از شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و وزارت دفاع هم تشکر می‌کنم.

 


جهت اطلاع فوری و آنلاین از بازگشایی مدارس اینجا کلیک کنید


 

وی درباره اینکه چرا پیش از پرتاب ماهواره اقدام و فعالیت سپاه در این حوزه رسانه‌ای نشده بود؟، گفت: ما نظامی هستیم و سعی می‌کنیم همواره در مورد گذشته صحبت کنیم و کاری که می‌کنیم اگر موفق بود، رسانه‌ای کنیم و اگر این پرتاب ماهواره این چنین بود ما می‌دانستیم که دشمنان به دنبال کسب اطلاعات از ما هستند زیرا این اطلاعات بسیار مفیدند و آنها نیز به دنبال آن هستند، پس هیچگونه اطلاع رسانی نکرده بودیم. ما در حوزه فضایی چراغ خاموش حرکت می‌کنیم.

فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه گفت: امروز فضا یک واقعیت است و بدون حضور در فضا، نمی‌توان به درستی از امکانات نظامی و غیرنظامی و اقتصادی استفاده کرد، این توانمندی ابعاد بسیاری دارد و اگر از آن استفاده نکنیم خودمان را از امکان بسیاری محروم کرده‌ایم. فضا و فناوری فضایی بُعد پنجم امور نظامی دریایی، سایبری و زمینی است و بسیار حائز اهمیت است.

سردار حاجی زاده تصریح کرد: امروز فضا برای همه آزاد است در حالی که امکان فرستادن هواپیما نیست و این حرکت برای ما یک جهش بسیار بزرگ است.

 


فوری// جهت ثبت نام وام 100 میلیونی اینجا کلیک کنید


 

 

وی ادامه داد: این ماهواره را در مدار ۴۲۵ کیلومتر تزریق کردیم و سازمانهای بین المللی هم این خبر را تایید کردند. بعد از ۹۰ دقیقه بعد از پرتاب، سیگنال‌های آن را در شمال غرب دریافت کردیم و بعد از آن نیز در شب گذشته و به صورت مداوم هر ۹۰ دقیقه یک بار آن را دریافت می‌کنیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه تاکید کرد: ماهواره نور در مدار قرار گرفته و زنده است و عملیات تزریق به صورت کامل انجام شده و بنا بر اعلام متخصصین ما بعد از یکی دو هفته به صورت کامل می‌توان در راستای ماموریت‌های مان از آن استفاده کنیم.

سردار حاجی زاده درباره دلایل ورود نیروی هوافضای سپاه به ساخت ماهواره گفت: بعد از تدبیر مقام معظم رهبری برای تبدیل نیروی هوایی سپاه به نیروی هوافضای سپاه در این یازده سال کار را شروع کردیم البته ما ماهواره داشتیم اما این اقدام ما یک کار مستقل بود و امیدواریم با استفاده از اطلاعات و داده‌های آن در بخش‌های مختلف بهره لازم را ببریم. این دستاورد بسیار راهبردی است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پرتاب ماهواره نور به ۴۵۰ کیلومتری را یک ابر پروژه دانست و گفت: این یک موفقیت است و با این اقدام سدهای بسیار بزرگی از فناوری شکسته شد، ما با توجه به نداشتن اتاق‌های خلاء همه چیز را خودمان طراحی کردیم، از سوی دیگر ساخت موتور پیشران را طراحی و ساخت آن نیز اهمیت بالایی داشت به همین دلیل به سمت کامپوزیت رفتیم و پروژه‌ای که چند وقت پیش رونمایی شد در همین راستا بود.

سردار حاجی زاده با اشاره به اینکه این پرتاب نخستین پرتاب ماهواره از سوی سپاه بود گفت: کشورهای پیشرفته شکست‌های بسیاری در این مسیر خورده اند اما ما در اولین اقدام موفق شدیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: ما هیچ کدام از این آزمایشگاه‌ها را نداشتیم و مجبور بودیم با محاسبات انجام دهیم. حالا این کار را در فضا انجام دادیم و این اتفاق نشان داد که همه عدد و رقم‌ها و محاسبات ما درست بوده است. این یک ابرپروژه بود.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: ما مجبور بودیم که به این قابلیت برسیم و باید بدنه را سبک و از مواد کامپوزیت استفاده می‌کردیم تا کارایی آن را قابل قبول می‌کردیم. خود این مسائل پیچیدگی زیادی داشت که به حمدالله انجام گرفت.

وی گفت: رونمایی از نازل‌های متحرک که چند ماه پیش انجام گرفته بود، از پیش نیازهای این ابر پروژه بود که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تکمیل آن انجام شد و پیش زمینه این ابرپروژه شد.

فرمانده هوافضای سپاه افزود: ابرقدرت‌هایی که امروز در فضا هستند، شکست‌های زیادی را متحمل شده‌اند تا به این جایگاه رسیدند؛ ولی خدا را شکر ما در اولین آزمایش موفق شدیم.

سردار حاجی‌زاده عنوان کرد: این موفقیت نشان داد کار چند سال اخیر موفق بوده و کار دانشمندان ما درست بوده و ما راحت تر این مسیر را توسعه می‌دهیم. حالا اعتماد به نفس بچه‌ها بالا رفته و اثبات شد که کار ما در چند سال اخیر درست بوده است.

وی تصریح کرد: ما یقیناً ماموریت‌های خود را در ارتفاع، وزن، نوع ماموریت توسعه می‌دهیم و یقیناً این اتفاق باعث توفیقاتی در زمینه‌های دفاعی و غیردفاعی خواهد بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: امروز چه در حوزه نظامی و چه در حوزه غیرنظامی، بخش‌های اطلاعاتی در داخل و خارج از کشور نیاز به سنجش دارد، که این موضوع از فضا صورت می‌گیرد. ارتباطات و تعیین موقعیت هم از فضا اتفاق می‌افتاد.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: شما می‌دانید که ما تحریم بوده و با موانع و مشکلاتی روبرو هستیم که باید این موانع را برطرف می‌کردیم و از این به بعد سریع‌تر کار خود را به پیش خواهیم برد.

وی گفت: درست است که آنها سعی کردند تحریم ظالمانه علیه ما اعمال کنند ولی تحریم برای ما فرصت‌ها و خدماتی را ایجاد کرد. اگر چشمان ما به دست بیگانه بود، نمی‌توانستیم به این توفیقات دست پیدا کنیم و محتاج می‌ماندیم.

فرمانده هوافضای سپاه افزود: در کرونا اگر این اتفاق نمی‌افتاد، نمی‌دیدیم که ملت و پزشکان ما پای کار هستند.

سردار حاجی‌زاده عنوان کرد: تهدیدات به خودی خود بد هستند، ولی فرصت ایجاد می‌کنند. ما از این فرصت‌ها استفاده کردیم و امروز شما شاهد هستید که در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین در تراز اولین کشورهای جهان هستیم. در حوزه موشک و پدافند هم جایگاه بالایی را در جهان داریم و امروز نیز وارد عرصه فضایی شدیم. باید بگویم که موانع از مقابل راه ما برداشته شده و از این به بعد سریع‌تر رو به جلو حرکت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: حرکت ما به سمت ماهواره برها با سوخت جامد است و برنامه ما به این سمت به پیش می‌رود که تمامی مراحل سوخت جامد باشد. ما می‌خواستیم که این کار، ارزان برای ما تمام شود. موتور مرحله دوم و سوم ما تا به حال خارج از جو امتحان نشده بود و اطلاعات دقیقی نداشتیم، امکان ایجاد آزمایشگاه هم نداشتیم و نمی‌خواستیم پشت سر هم تست انجام داده و مشکل ایجاد کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: موتور مرحله اول ماهواره بر، متعلق به موشکی قدیمی و در انبار بود و ما عملاً یک میانبر زدیم. حالا می‌خواهیم موتور مرحله اول را هم سوخت جامد کنیم. این باعث می‌شود موشک کوچک و سبک شود. همانطور که می‌دانید از روی سکوی متحرک پرتاب انجام شد. این اتفاق به این معنی است که ما در هر نقطه‌ای از کشور می‌توانیم این پرتاب را انجام دهیم. ما هزینه‌های خود را پایین آوردیم و به طبع آن موشک نیز سبک شد.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: ما به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم، با روش‌های میانبر و ساده‌سازی کار را به پیش برده و موفق شدیم. لبه تکنولوژی روز دنیا همین ماهواره‌بر سوخت جامد است و ما در آن قرار داریم.

وی گفت: کاری که انجام شد، لبه تکنولوژی دنیا است. در رونمایی از رعد ۵۰۰ که چند ماه پیش رخ داد، این موشک بدنه کامپوزیتی دارد. برد این موشک در مقابل موشک‌های بدنه فلزی ۲۰۰ کیلومتر بیشتر شده، ولی وزنش نصف شده است. موشک بدنه فلزی سه تن و ۶۰۰ کیلو وزن دارد ولی موشک کامپوزیتی یک تن و ۸۰۰ کیلو وزن دارد؛ ولی بردش ۲۰۰ کیلومتر هم بیشتر است.

فرمانده هوافضای سپاه افزود: ما کارها را پیش تر در بخش‌های مختلف آزمایش کرده بودیم و فناوری‌های آزمایش شده را توانستیم در حوزه فضایی استفاده کنیم.

سردار حاجی‌زاده عنوان کرد: فناوری‌فضائی و اختلاف دما بسیار طراحی پیچیده می‌خواهد. خود ماهواره که فاصله کمی دارد و حدو چند ده سانتیمتر فاصله دارد، چند صد درجه اختلاف دما دارند و همچنین سرعت و دماهایی که ماهواره باید تحمل کند، باعث می‌شود بحث ماهواره و ماهواره بر یک ابرپروژه باشد و هر کشوری وارد این حوزه می‌شود، در ردیف ابرقدرت‌ها قرار می‌گیرد و الحمدالله این توفیق نصیب ملت ما شد.

وی تصریح کرد: موشک بعد از پرتاب باید کنترل و هدایت شود که در موشک سوخت مایع به آن بالک جت‌وین می‌گویند که در انتهای موتور قرار داشته و حرکت موشک را کنترل می‌کند. اما در موشک سوخت جامد چنین کنترلی وجود ندارد و باید با نازل خروجی گاز، حرکت کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: این موضوعات پیچیدگی‌هایی داشت که ما به آن دست یافتیم تا بتوانیم موشک را هدایت پذیر کرده و از آن استفاده کنیم. ما به حمدالله به فناوری نازل‌ها دست پیدا کردیم و از این فناوری در ماهواره بر استفاده می‌کنیم.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: ما به نمایندگی از عده کثیری از دانشمندان اینجا هستیم و خوب بود این سربازان گمنام حضور داشتند و توضیح می‌دادند. عزیزان زیادی در بخش‌های مختلف زحمت کشیدند. خود تلمتری این سامانه در لحظه رصد می‌شد. این موضوع به این دلیل است که اگر نقصی پیش بیاید، باید می‌دانستیم از کجاست که بتوانیم جبران کنیم.

وی گفت: بعد از تزریق هم ارتباط با ماهواره دوطرفه است و باید از پایین به آن فرمان داد و هم ماهواره باید به مرکز کنترل اطلاعات دهد. اطلاعات را به صورت برنامه به آن می‌دهیم و ماهواره نیز اطلاعات را در لحظه رسیدن به ایستگاه برای ما بفرستد. یعنی ماهواره اطلاعات را هم دریافت و هم ارسال می‌کند. این اتفاقات از طریق بچه‌های ما انجام شده‌است.

فرمانده هوافضای سپاه افزود: همین قدر که جیغ و داد غربی‌ها و آمریکا درآمده و جیغ بنفش می کشند، یعنی پروژه به نتیجه رسیده است. آنها نمی‌توانند بگویند که موفق نبوده و نظر می‌دهند که عملیات موفق بوده است. می‌دانند ما به توانایی جدیدی دست پیدا کرده‌ایم و ناراحت هستند.

سردار حاجی‌زاده عنوان کرد: در شرایطی که همه دنیا درگیر کرونا است و در یک ناو آنها ۷۰۰ نفر مبتلا هستند و گرفتاری‌های زیادی دارند ما این اقدام را انجام دادیم. آنها یک جابجایی در عراق انجام می‌دهند، کلی خواهش و تمنا می‌کنند. آنها شاید در پشت تریبون حرف مفت بزنند ولی وحشت کرده‌اند.

وی تصریح کرد در چنین شرایطی آنها می‌بینند که ایران یک ماهواره را در مدار قرار داده و سرویس‌های اطلاعاتی غرب جا مانده و اصلاً متوجه آن نشده‌اند. در کنار آن می‌بینند که تزریق هم موفق بوده و طبیعی است که آنها از این ناراحت هستند و ارزش کار در چنین شرایطی دو چندان است.

سردار حاجی زاده درباره واکنش‌های مقامات آمریکایی به پرتاب ماهواره توسط سپاه و تهدید ایران گفت: این سخنان آنها کاربرد داخلی دارد. شما ببینید آمریکایی‌ها شهید سلیمانی را ترور کردند در صورتی که می‌توانستند این اقدام را توسط یک گروه تروریستی یا بلک واتر یا بمب کنار جاده‌ای انجام بدهند اما چرا ترامپ این مسئولیت را پذیرفت؟ آنها با این کار می‌خواستند بگویند که ما نماد مقاومت را زدیم پس فرماندهان و بزرگان مقاومت حساب کار را بکنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آمریکایی‌ها یک اطمینان کاذبی پیدا کرده بودند که ایران پاسخ نمی‌دهد و به این مسئله مطمئن بودند اما پس از شعارهای انتقام مردم ایران تا حدی احساس خطر و به همین دلیل اعلام کردند که اگر ایران اقدامی‌کند، ۵۲ نقطه را می‌زنیم. آنها فکر می‌کردند ایران باید عقب بنشیند و کاری انجام ندهد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه افزود: آمریکا گفته بودند نقاط مختلف فرهنگی ایران را می‌زنند و می‌خواستند بیت رهبری را بزنند اما با اراده محکم مقام معظم رهبری و تصمیم ایشان عملیاتی انجام شد و بلافاصله برای اولین بار برنامه حسینیه امام خمینی (ره) را به صورت پخش زنده برگزار کردند که این یک پیام برای آنها داشت و برنامه آنها را به هم ریخت.

سردار حاجی زاده تاکید کرد: آمریکایی‌ها دنبال این بودند که ایران را بی حیثیت و آبرو کنند و فکر می‌کردند ایران پاسخ ندهد و پاسخ به اقدام آنها ایران را در سطح جهان عزیز و بزرگ کرد. ما امروز الحمدلله یک ابرقدرت هستیم. آمریکا و گنده تر از آن هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکنند و این حرف‌هایی که می‌زنند مصرف داخلی دارد. ما به ملت ایران قول می‌دهیم قدرت فضایی را پیش خواهیم برد و قوی شدن که دستور مقام معظم رهبری است را محکم به پیش می بریم و قوی خواهیم شد تا به گونه‌ای که هیچکس جرات نکند به ایران نگاه چپ داشته باشد، مردم با خیال راحت به اقتصاد بچسبند. دفاع با نیروهای مسلح، ارتش و سپاه است.

وی با اشاره به به عملیات موشکی سماح علیه پایگاه‌های امریکا در عراق، گفت: آن روزی که ما عین الاسد را می‌زدیم فکر می‌کردیم که آنها بعد از ۲۰ دقیقه پاسخ دهند به همین دلیل ۴۰۰ نقطه را مشخص کرده بودیم که اگر پاسخ دهند این ۴۰۰ نقطه را هدف قرار دهیم و برنامه ما این بود که که اگر آنها پاسخ دادند ۴۰۰ نقطه از اهداف آمریکا را بزنیم. آمریکایی‌ها در ظاهر هیاهو می‌کنند اما در باطن هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. امام (ره) این مهم را تایید کردند و فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به شادی مردم از این اقدام سپاه گفت: ما از خوشحالی مردم خوشحالیم اگه چه این پروژه بسیار بزرگ است اما خوشحالی واقعی ما از خوشحالی مردم است.

وی با بیان اینکه تاکنون در این فاصله و در مدار ۴۲۵ کیلومتری هیچ ماهواره‌ای نداشتیم گفت: تلاش می‌کنیم در آینده نیز ماهواره را در مدار بالاتر و با قابلیت بیشتر تزریق کنیم. ان شاالله از این به بعد پروژه‌های ما کلاً با سوخت جامد خواهد بود و از سوخت ترکیبی دیگر استفاده نمی‌کنیم.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان همانگونه که در بحث مقابله با کرونا تلاش بسیاری داشتند در این پروژه ما هم نقش مهمی داشته‌اند، اظهار کرد: توان و امکانات ما محدود است به همین دلیل ما از دانش و توان مجموعه‌های دانش بنیان استفاده می‌کنیم و انصافاً محور اصلی این پروژه آنها بودند آنها مانند دانه‌های تسبیح هستند و توان فراوانی دارند. ان شالله در حوزه‌های دیگر هم از این دانش و توان استفاده شود که الحمدلله این کار نیز شروع شده است. ما باید در مقابل مشکلات از پای نایستاده و با قدرت پیش برویم تا بتوانیم موفق شویم.

وی تصریح کرد: مردم ما بهترین مردم دنیا هستند و می‌بینید که در این شرایط سخت چگونه دارند کار می‌کنند. باید قدردان آنها باشیم و به آنها خدمت کنیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در خصوص نقش شهید حسن تهرانی مقدم در پروژه فضایی سپاه گفت: بنیان و آغاز این کار توسط شهید طهرانی‌مقدم و همرزمانش گذاشته شد و شاگردان ایشان بعد از شهادتش نگذاشتند کار روی زمین بماند بلکه کار را ادامه دادیم و با قدرت پیش رفتیم.

منبع: مهر

 

کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4dmyq4