جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/30 21:09
رپرتاژ اگهی /
کد خبر: 21388

گورستان جن تیس چابهار

استان پهناور سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است، چابهار گنجینه‌ای ارزشمند از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است.

از کوه زیبای تفتان تا شهر سوخته، و دیدنی های جذاب دیگری که شاید هنوز برای خیلی ها ناشناخته باقی مانده است، جاذبه های ماوراء طبیعه که شاید برای بسیاری از گردشگران  متنوع و جذاب باشد. یکی از این جاذبه‌های پنهان در خاک بلوچستان، گورستان جن تیس است. که این گورستان همانند اسمش ترسناک است. در یان مقاله اس چارتر شما را با این قبرستان خوفناک آشنا می کند، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای سفر به چابهار کافی است بلیط پرواز مشهد چابهار خود را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

 

معرفی گورستان جن تیس چابهار

در روستای 2500 ساله تیس قبرستانی خاموش و مرموز وجود دارد که بلوچ‌ها به آن جن سنط یا گورستان جن می ‌گویند، قبرستان جن همانند نامش مکانی ترسناک است. قبرستان تیس مربوط به قرن 4 هجری قمری تا دوره صفوی است، وجود سنگ قبرهای بزرگ و عجیب و عظیم الجثه در این گورستان، مردم این روستا را بر این باور رسانده که این گورها محل دفن اجنه می باشد. با وجود این، قبرستان خود اهالی روستا نیز در کنار همین قبرستان زندگی می کنند. قبرها در این گورستان کنار هم روی سطحی صخره‌ای ودر دامنه کوه و در دل سنگ‌ها کنده شده ‌اند. و یکی از دلایل انتخاب نام جن بر این قبرستان کندن قبر در دل سخت سنگی کوه با ابزار و وسایل ابتدایی است که نیاز به توانایی و قدرت بالا داشته است، از این رو مردم محلی حفر این گورها را به نیرویی مافوق بشر نسبت می‌دهند. گورها در اندازه‌های بزرگ و کوچک ساخته شده ‌اند. در میان این قبرستان یک قبر کاملا سالم و قدیمی نیز دیده می‌شود که طول آن 225 سانتی‌متر و عرض آن 110 سانتی‌متر است. آثار چنین قبوری در دامنه کوه‌های شهباز استان مرکزی نیز وجود دارد. در گذشته‌ قبرستان در حاشیه روستا تیس قرار داشته، اما در حال حاضر این روستا تا 100 متری قبرستان پیش ‌روی کرده است. در کنار این گورستان که به قبرستان شماره یک تیس مشهور است، قبرستان دیگری وجود دارد، که این گورها بر سطح خاکی نرم حفر می‌ شوند. قبرستان جن تیس در تاریخ 13 آبان 1386 با شماره 19769 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

rrrrrrrrrrrrrrrrr

روستای تیس

در کتاب‌هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى نام این روستا تیز بوده، که به‌ مرور زمان این نام به تیس تبدیل شده است. عناوین بندر تزیا یا تسی نیزز در آثار مورخین و جغرافی ‌دانان دوره اسلامى نیز در این کتاب آمده است که  آن را مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان معرفی کرده‌اند. این روستا امروزه یکی از جاهای دیدنی چابهار است و گردشگران بسیاری را در طول سال، به خود جذب می ‌کند.

tttttttttttttttttttt

 

باور مردم محلی و نظر باستان شناسان درباره گورستان جن

مردم محلی روستای تیس بر این باورند که جن‌ها مردگان خود را در حصار این سنگ‌ها دفن کرده‌اند. وهر کس که شب گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن‌ها قرار می ‌گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می‌ میرد. تعداد دیگری نیز معتقدند که هنگام غروب صدای گریه‌ها و مویه‌هایی از این گورستان به گوش می ‌رسیده است. همچنین تعدادی از گردشگران و باستان‌شناسان بر این عقیده هستند که گورستان جن در‌ واقع یک گورستان نیست و این گودال‌ها برای انباشتن آب حفر شده‌اند، از آنجایی که گودال‌ها در دامنه کوه قرار دارند، آب باران را در خود حفظ می ‌کردند و مردم می توانستند از آن‌ها استفاده کنند. این باور می‌تواند صحیح باشد چرا که گور‌های سنگی در روستای جن به گور‌های دخمه‌ای هخامنشیان شباهت زیادی دارند. نمونه ‌ای مانند این گور‌ها در بندر سیراف دیده می ‌شود که در دامنه کوه حفر شده‌اند. و عده ای از باستان شناسان نیز معتقدند به ‌دلیل حفظ مردگان از گزند جانوران و خورندگان زیر زمینی، بوده  که حفرکنندگان، رنج کندن سنگ سخت را متحمل می شدند و برای احترام به مردگانشان این گورها را این‌ چنین می‌ ساختند.

جاهای دیدنی اطراف گورستان جن تیس

چابهار جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوانی دارد، که در هنگام بازدید از گورستان جن تیس شما می توانید از جاذبه های اطراف این گورستان نیز دیدن نمایید. از دیگر جاهای دیدنی اطراف این گورستان می توان به آرامگاه سید غلام رسول، قلعه پرتغالی‌های چابهار، مسجد جامع، غارهای بان میستی اشاره کرد.

 

 

بازدید از قبرستان جن در روستای تیس

برای بازدید از قبرستان جن توصیه می‌کنیم ساعات روز را انتخاب کنید چرا که این منطقه دارای هیچ تیر چراغ برقی نیست و خطر حیوانات وحشی نیز وجود دارد. همچنین بازدید از این گورستان رایگان است.

مسیر دسترسی به گورستان جن تیس چابهار

گورستان جن تیس در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس، 300 متری غرب روستا در جنوب قلعه پرتغالی‌ها و بر تپه ‌ای کم‌ارتفاع پای کوه پیل‌بند قرار دارد.

 

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4p5nb6