سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/25 21:35
رپرتاژ اگهی
کد خبر: 21060

روستای قلات شیراز

شیراز از آن شهرهاست که طرفدارانش محدود به ایرانی ها نمی شود و گردشگران زیادی آرزو دارند تا این شهر باستانی و زیبا را از نزدیک ببینند.

 شیراز، شهری با بوی سرمست کننده بهارنارنج است، شیراز دارای جاذبه های متعدد و معروفی مانند شاهچراغ، حافظیه، باغ ارم، ارگ کریمخانی، مسجد نصیر الملک، بازار وکیل و مجموعه تخت جمشید و روستاهای تاریخی است، در این مقاله آس چارتر به معرفی روستای تاریخی قلات شیراز می پردازد، برای سفر به شهر همیشه بهار شیراز کافی است بلیط هواپیما چارتر قشم شیراز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

معرفی روستای قلات

روستای قلات شیراز روستایی با تاریخ چند هزار ساله از زمان هخامنشیان که در 36 کیلومتری شمال غرب شهر شیراز واقع شده است که یکی از مقاصد و جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می ‌شود. که به دلیل آب و هوای خوبش به بهشت شیراز معروف شده است. روستای قلات از دو بخش بافت جدید و بافت قدیم تشکیل شده است. روستای قلات در ناحیه کوهستانی قرار دارد و خانه‌های آن به‌ صورت پلکانی ساخته شده ‌است. قلات به معنی آبادی می باشد، باغ های سرسبز، طبیعت بی نظیر، چشمه های آب سرازیر از دل کوه ها، دره عمیق، درختان چندین هزار ساله برای هر گردشگری جالب و دیدنی است.  گویش مردم روستای قلات فارسی میانه جنوب غربی نیمه لری یا پارسیگ سخن می‌گویند؛ زبانی که در دوره ساسانی زبان مردم فارس بوده است. مردم روستای قلات به کارهایی چون کشاورزی، دامداری و باغداری و حرفه گیوه‌ بافی مشغول هستند.

تخت

جاذبه های دیدنی روستای قلات

روستای قلات روستایی سرسبز و دیدنی که بخاطر جاذبه های طبیعی هرساله میزبان گردشگران و مسافران فراوانی است، از جاذبه های دیدنی این روستا می‌توان به مسجد بافت قدیم با قدمتی از 250 سال قبل، مسجد تک مناره، امامزاده آقام پینو، بازار قدیمی سنگ ‌فرش شده، گورستان قلات با حکاکی و حجاری‌های قدیمی و سنگی، منازل مسکونی قدیمی، آسیاب‌های آبی و غرفه صنایع دستی اشاره کرد.

قلعه قزل ارسلان

در ارتفاعات کوه قلات خرابه‌های قلعه قلات شیراز قرار دارد، که بنام قلعه قزل ارسلان مشهور است، این قلعه از آثار به‌ جامانده از دوره هخامنشیان و اشکانیان است، که از گچ و سنگ و ساروج ساخته شده است نشان از تمدنی قدیمی دارد. برج و باروهای قلعه قلات شیراز در دوره سلجوقیان بازسازی و مورد استفاده مجدد قرار گرفته است و به همین دلیل، این مکان به قلعه قزل ارسلان معروف شده است.

کلیسای قلات شیراز

کلیسای تجلیل مسیح قلات با قدمتی از جنگ جهانی اول است. کلیسای قلات توسط مبلغان مذهبی بین دو جنگ جهانی اول و دوم برای مسیحیان ساکن روستا ساخته شده است. کلیسای تجلیل مسیح قلات در تاریخ دوم آبان سال  1382 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام قدیمی

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این روستا حمام قدیمی روستای قلات است که طبق گفته ریش سپیدان  روستا زمانی سعدی در آن حمام کرده است. امروزه این حمام قدیمی در حال تخریب شدن است.

آبشارهای قلات شیراز

سه آبشار زیبای طبیعی در حاشیه روستای قلات، در دامنه کوه سرخ در فاصله دو کیلومتری از روستای قلات  قرار دارند.

موزه قلات شیراز

در کوچه باغ اسرارآمیز روستای قلات خانه موزه قلات با بافت و معماری سنتی قرار دارد. این خانه قدمت بالایی دارد، که هم اکنون توسط رامین باقی تبدیل به خانه موزه شده است. رامین باقی، دانش ‌آموخته رشته موسیقی است. در این موزه دوربین‌ها، رادیوهایی قدیمی، سکه‌ها و اسکناس‌ها و ابزار آلات گیوه‌ به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین ابزار موسیقی موجود در این موزه قرار دارد که شما می توانید با آنها بنوازید. نقاشی‌های رامین باقی نیز در یکی از اتاق های این موزه قرار دارد. بازدید از این موزه رایگان است، و بازدید کنندگان خارجی و داخلی فراوانی دارد.

پاچنار

چهار درخت چنار کنار هم که اهالی روستا در روزهای عاشورا و تاسوعا در کنار آن‌ها آتش روشن می ‌کنند. که این مکان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای قلات است.

امکانات روستای قلات

روستای قلات امکانات رفاهی مناسبی مانند: مسجد، کافه، رستوران و سفره‌ خانه، نانوایی، درمانگاه، فروشگاه و پارکینگ دارد.

تخت

تفریحات روستای قلات

روستای قلات روستایی پر از جاذبه ای طبیعی زیبا که عکاسی از طبیعت و جاذبه‌های تاریخی می تواند برایتان خیلی دلپذیر و جذاب باشد، همچنین شما می توانید از دیگر تفریحات روستای قلات مانند: کوهنوردی و آبشار نوردی هم لذت ببرید. یکی از محبوب‌ترین تفریحات در قلات شیراز، پیاده روی و گشت و گذار در روستا است، تماشای آبشارها، خانه‌های پلکانی ساخته شده از سنگ، گچ، خشت و چوب، درختان انبوه سر به ‌فلک کشیده، رودخانه‌های جاری و غیره لذت ببرید.

دیدنی های اطراف روستای قلات شیراز

شیراز هم مانند دیگرشهر های ایران پر است از جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیاد که بازدید از آن‌ها، خالی از لطف نیست. شما می توانید در کنار بازدید از روستای زیبای قلات از جاذبه های معروف شیراز نیز دیدن نمایید. در ادامه چند مورد از این جاذبه ها را برای شما معرفی کرده ایم.

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی

در فاصله 40٫1 کیلومتری روستای قلات، یکی از مساجد قدیمی شیراز که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد، مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی است. مسجد نصیر الملک معماری منحصربه ‌فرد و خاصی دارد که از دیدن آن لذت خواهید برد. مسجد نصیرالملک در سال 1358 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

باغ جهان نما

در فاصله 39٫3 کیلومتری روستای قلات، باغ جهان نما قرار دارد. باغ جهان ‌نما یکی از سه باغ معروف دیگر شهر شیراز شکوه و جلال خاص خود را دارد و به‌عنوان یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی شیراز، محسوب می شود. مساحت این باغ حدود 2٫8 هکتار است و دارای 3500 متر مربع فضای سبز است. پوشش گیاهی این باغ از درخت‌های تنومند و سرسبزی مانند: سرو و نارنج، شمشاد سبز، رزهفت ‌رنگ، بنفشه، اطلسی و گل‌های داوودی تشکیل شده است.

خانه زینت الملوک

فاصله 41٫5 کیلومتری قلات، یکی از آثار به‌جای مانده از دوره قاجار خانه زینت الملوک است. موزه مشاهیر فارس به همراه مجسمه‌ های مشاهیر را می توانید در زیرزمین این خانه مشاهده نمایید. در ضلع غربی ساختمان تالار شاه ‌نشین قرار دارد که با آینه‌ کاری‌ و گچ ‌بری‌های زیبایی تزئین شده است. سقف بیشتر اتاق‌های این خانه چوبی است و با تصاویر گوناگونی از جمله حیوانات، پرندگان و گل و بوته نقاشی شده است. خانه زینت الملوک در سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

باغ نارنجستان قوام

در فاصله 41٫2 کیلومتری روستای قلات، باغ نارنجستان قوام قرار دارد، مساحت این باغ حدود 3500 متر مربع است و در دو ضلع شمالی و جنوبی  ساختمان‌های آن که واقع شده است، زیربنایی این ساختمان ها معادل 940 متر مربع است. حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب‌خانه قوام خانه عراقی‌ها، اندرونی قوام منزل زینت‌الملوک، دیوان خانه قوام نارنجستان و حمام اختصاصی قوام از دیگر  بناهای موجود در این باغ هستند. اصطبل و زنجیرخانه و بازارچه‌ای نیز در این باغ وجود داشت که بعد از احداث خیابان لطفعلی ‌خان زند از بین رفته ‌اند. این باغ یکی از آثار ملی ایران با قدمتی از دوره قاجار است.

بهترین فصل بازدید از روستای قلات

بهترین زمان سفر به روستای قلات، فصل بهار و تابستان است. روستای قلات در منطقه سردسیر و ییلاقی قرار گرفته است و آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد.

مسیر دسترسی به روستای قلات

آدرس روستای قلات: ایران، استان فارس، 36 کیلومتری شمال غرب شیراز.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصدورزشی مسئولیتی بابت آن ندارد 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2l56n6