جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/15 20:14
اخبار حوادث | اخبار حوادث روزانه | اخبار روزانه مهم
کد خبر: 19659

اخبار حوادث | رودخانه جان یک دختر بچه را گرفت | عملیات احیا نتیجه نداشت

یک دختر بچه 7 ساله اهل یکی از روستاهای مهاباد در مسیر عبور از رودخانه به درون آن افتاد و غرق شد.
اخبار حوادث: در فینال فوتسال جام رضوی در شهرستان خوی عده ای با سر دادن شعارهای قومیتی باعث بوجود آمدن درگیری شدند.
 
اخبار حوادث: سه شنبه شب در پی درگیری هواداران دو تیم میلان و املاک شیخ نوایی دو تیم حاضر در فینال فوتسال جام رمضان خوی، این مسابقه نیمه تمام ماند.
یک دختر هفت ساله از اهالی روستای کوتر استان آذربایجان غربی هنگام عبور از مسیر رسیدن به مزرعه در رودخانه غرق شد.

علی بیژن فر بخشدار بخش مرکزی مهاباد ، گفت: این کودک توسط تعدادی از اهالی از آب گرفته شد و با نتیجه بخش نبودن عملیات احیا ، جسد وی به بیمارستان مهاباد منتقل گردید.

بخشدار بخش مرکزی مهاباد گفت: به دلیل طولانی بودن عرض رودخانه و حجم بالای آب، امکان استفاده از  پل  ‌های سنتی برای دسترسی به آن‌سوی رودخانه میسر نیست و باید با اعتباری ویژه پل استاندارد روی این رودخانه احداث شود.

وی گفت: براساس اعلام کارشناسان، افزایش حجم و سرعت جریان آب علت اصلی غرق شدن این کودک بوده است.

احداث یک پل استاندارد برای ایجاد دسترسی از روستای کوتر به زمین‌های کشاورزی که در آن طرف رودخانه قرار دارد یکی از مطالبات دیرینه اهالی این روستا است.

این دومین مورد غرق شدگی طی سال‌جاری در شهرستان مهاباد ست، ماه گذشته نیز یک سالمند در سد مهاباد غرق شده بود.

غرق‌شدگی

غرق‌شدگی به معنای خفگی در نتیجه فرورفتن در مایعات، به ویژه آب است که سومین علت شایع مرگ در بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته‌است.

نزدیک به غرق شدگی (near drowning) بر اساس «وجود حیات، حداقل به صورت موقتی، بعد از خفگی در نتیجه فرورفتن در یک محیط مایع» تعریف می‌شود.

در هر صورت خفگی در آب یک تراژدی است، زیرا قربانیان اغلب جوان بوده و در شرایط جسمی خوبی هستند. در زمان رسیدن غریق در بخش اورژانس، می‌توان گستره ای از الگوهای بالینی را از کاملاً هوشیار تا ایست قلبی مشاهده کرد. بعضی از مواقع به نظر می‌رسد که امیدی به مورد غرق شده وجود نداشته باشد و بیمار بدون تنفس بوده و برون ده قلبی نیز ضعیف و مردمک‌ها نیز گشاد باشند؛ اما با توسعه مراقبت‌های اورژانسی، بعضی از قربانیان که به نظر می‌رسید امیدی به برگشت آنها نیست، به خوبی روند بهبودی را طی نمودند. حتی قربانیانی که یک ساعت یا بیشتر در آب شناور بوده‌اند، بعد از تلاش‌های دامنه‌دار، نجات یافته‌اند؛ از این رو می‌بایست به مورد غرق شدگی جدا از موارد دیگر احیاء قلبی- تنفسی نظر افکنده شود.

چگونه از غرق شدن نجات پیدا کنیم.؟

غرق شدن معمولا آن طور که انتظارش را داریم بوجود نمی آید و همیشه آن علائم فانتزی که در ذهن ماست را نخواهد داشت.در آمریکا در هر روز به علت غرق شدگی 10 نفر جان خود را از دست می دهند که بیشتر آن ها کودکان هستند. ولی معمولا آن حالت پخش شدگی آب ناشی از دست و پا زدن و فریاد را مشاهده نخواهید کرد.

دکتر بینوفیس می گوید در بیشتر مواقع شما تقلای فرد را نمی بینید. احتمالا چیزی را می بینید که روی آب شناور است یا با صورت بر سطح آب افتاده است.

در بعضی مواقع زمان های طلایی وجود دارند که اگر شما بتوانید در آن زمان این علائم را درک کنید شاید بتوانید جان افرادی را از مرگ نجات دهید.

معمولا انسان ها در این گونه مواقع ساق دست هایشان را برای بالای آب ماندن سرشان، خم نمی کنند. برخلاف باور عامه فردی که در حال غرث شدن است از فریاد زدن عاجز است. پس اگر زمانی حس کردید کودکتان بیش از حد ساکت است، حتما از او سر بزنید تا مطمئن شوید خطری او را تهدید نمی کند. برای پیشگیری لازم است به نکات زیر توجه کنید.

به محیط آبی اطرافتان آشنایی کامل داشته باشید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زمانی که می خواهید شنا کنید باید بدانید عمق آب در اطرافتان چقدر است و چه ویژگی هایی دارد. مخصوصا زمانی که در محیطی غیر از محیط استخر های خانه و... شنا می کنید و از فضای طبیعت استفاده می کنید.

برای مثال در نواحی از دریای خزر عمق آب در ابتدا کم نشان می دهد ولی عمق های ناگهانی دارد. در این حالت اگر لحظه ای غفلت کنید ممکن است جریان آب شما را، علارغم این که از آن دور باشید، به لبه صخره برده و خدای نکرده غرق کند.

در بعضی موارد مخصوصا در سدها و آب بندها لجن هایی تشکیل می شوند که حتی شناگران ماهر را به کام مرگ می کشاند. هنگام شنا کردن و با حرکات پا به پای شناگران بسته می شود و مانع بالا آمدن فرد و در نهایت مرگ او می شوند.

در محیط های آبی طبیعی بدون شیرجه وارد شوید

بهتر است کمی در محیط اطرافتان راه بروید تا آشنایی اولیه ای از آن جا بدست آورید. از طرفی گاهی اوقات ممکن است به خاطر خطای دید، متوجه بعضی موانع موجود در آب مثل سنگ ها نشوید.

هرگز وارد محیط های با جریان آبی نشوید

سعی کنید وارد رودخانه های با جریان قوی نشوید. اگر در این چنین موقعیتی قرار گرفتید سعی کنید به پشت شنا کنید و پاهایتان در آب باشد تا در صورت برخورد با مانع، کمتر آسیب ببینید. زمانی که به قسمت ضعیف تر آب رسیدید، به سمت خشکی شنا کنید.

دسته جمعی شنا کنید

اگر برایتان ممکن است، با دوستان به تفریح و شنا بروید که در صورت بروز مشکل بتوانند به شما کمک کنند. البته باید امیدوار باشید با کسانی شنا می کنید که شناگران ماهری هستند و در صورت بروز مشکل می توانند به شما کمک کنند. خودتان نیز همیشه حواستان به همه دوستانتان باشد اگر کسی را دیگر نمی بینید، احتمالا او نیاز به کمک دارد.

ایمنی را در استخر هایتان ایجاد کنید

اگر فرزند کوچکی دارید، در اطراف استخرتان مانعی نصب کنید و همه وسایل بازی او در آب را جمع آوری کنید تا برای بازی کردن در آب بدون حضور شما وسوسه نشود. از طرفی دقت داشته باشید که استهر شما میبایست سرپوش مناسبی داشته باشد. بعضی از این سرپوش ها فرد به داخل آب می کشند که بسیار خطرناک است.

از ابزار های شناور استفاده کنید

حتما در استخرتان وسایل شناور غرق نجات استفاده کنید.

حال اگر خدای نکرده در ناخواسته در آب افتادید، به حرکاتی نیاز پیدا می کنید که شما را به سطح آب نزدیک کند:

بازوهایتان را در آب نگه دارید

هر چه اعضای بدنتان بیشتر در آب باشد نیروی ارشمیدس بیشتری به شما وارد می شود و در نتیجه بیشتر بالای آب می مانید. هیچ وقت سعی نکنید بر روی سطح آب بکوبید این کار تنها شما را بیشتر به داخل آب فرو می برد.

دست هایتان را حالت گودی در آورید

هنگامی که دست هایتان را به شکل گودی در می آورید، باعث می شوید با جابجایی، آب نیروی متقابل بیشتری به شما وارد کند و در نتیجه بیشتر به سطح آب نزدیک شوید. برای درک این موضوع حتما دم و دنباله ها ی ماهی ها را به یاد دارید. اغلب آن ها گسستگی در دم خود ندارند تا به راحتی بتوانند شنا کنند.

پاهایتان را به شکل قیچی حرکت دهید

پایتان را به شکل راه رفتن نگه دارید و مثل قیچی حرکت دهید. از لگد زدن های ناشی از استرس جلوگیری کنید. باید به خودتان مسلط باشید چرا که در آن لحظه یک هدف دارید و آن غرق نشدن است! پس در نزدیکترین حالت ممکن پاهایتان را به شکل قیچی حرکت دهید. با این کار آب بیشتری جابج می شود.

حرکت بازو و پاها تا حدی هماهنگی لازم دارد که میبایست از قبل تمرین کرده باشید. می توانید نوبتی آن ها را تکان دهید.

به طور منظم نفس بکشید

وقتی همیشه در شش هایتان هوا وجود داشته باشد، شانس بیشتری برای روی آب ماندن خواهید داشت. با آرامش و به طور منظم تنفس کنید. به هیچ وجه پشت سر هم نفس نکشید. چرا که علاوه بر هول شدن، باعث می شود زودتر خسته شوید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kekqq