یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/07 08:18
کرونا / آمار مرگ و میر کرونا / واکسن کرونا
کد خبر: 17773

آمار فوتی های کرونا در ایران امروز 7 آذر | کرونا جان 80 نفر دیگر را گرفت

از روز گذشته (شنبه 6 آذر ماه) تا امروز ( یکشنبه 7 آذر ماه) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 3 هزار و 781 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد که 649 نفر از آنها بستری شدند.

بیماری کرونا از زمان همه گیری در ایران، تاکنون، جان بسیاری از هموطنان را گرفته است. بیماری کرونا بر سیستم ایمنی افراد تاثیر می گذارد و اگر به موقع درمان نشوند قربانی بیماری کرونا خواهند شد. با کشف واکسن کرونا این امیدواری به وجود آمد که بتوان موجب پیشگیری بیماری کرونا شد ولی متاسفانه روند واکسیناسیون در کشور به کندی پیش رفت و بیماری کرونا همچنان در ایران قربانی می گیرد.

آمار فوتی های کرونا در ایران امروز 7 آذر

از روز گذشته (شنبه 6 آذر ماه) تا امروز ( یکشنبه 7 آذر ماه) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 3 هزار و 781 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد که 649 نفر از آنها بستری شدند.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز (یکشنبه، ۷ آذر) بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، 3 هزار و 781 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد که 649 نفر از آن‌ها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید19 در کشور به 6 میلیون و 108 هزار و 882 نفر رسید. در شبانه روز گذشته، 80 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 129 هزار و 629 نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون 5 میلیون و 863 هزار و 248 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند و 3 هزار و 347 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون 38 میلیون و 547 هزار و 658 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

تا کنون 57 میلیون و 408 هزار و 46 نفر دُز اول، 46 میلیون و 510 هزار و 395 نفر دُز دوم و 967 هزار و 931 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 104 میلیون و886 هزار و 372 دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، 5 استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته اند، در 22 استان بین 1 تا 5 مورد و در 4 استان نیز بین 5 تا 9 مورد مرگ و میر ثبت شده است.

کرونا

علت عوارض ناشی از دز دوم واکسن کرونا

همانطور که گفته شد، در آزمایش‌های بالینی واکسن فایزر و مدرنا بیشتر شرکت‌کنندگان علائمی مانند سردرد، تب و بدن درد بعد از دوز دوم داشته اند. شدید شدن این عوارض می‌تواند به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن‌ها باشد. هنگامی که فرد دز اول واکسن کرونا را دریافت می‌کند، پروتئین ویروسی به نام پروتئین سنبله توسط واکسن تولید می‌شود که برای بدن جدید است. در این هنگام بدن پروتئین را به‌عنوان یک آنتی‌ژن شناسایی می‌کند و با التهاب در محل تزریق واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل است که دریافت اولین دوز اغلب سبب ایحاد درد در ناحیه بازو می‌شود. سلول‌هایی که باعث ایجاد التهاب در بازو می‌شوند، سیگنال‌هایی به بدن ارسال می‌کنند که حاوی این پیام است: «آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین سنبله ایجاد کن.» پس ممکن است این فرآیند باعث التهاب در سایر قسمت‌های بدن شده که در نهایت منجر به سردرد، خستگی و تب بعد از دریافت اولین دوز واکسن در برخی افراد می‌شود. پس از دریافت دز اول، حالا نوبت دز دوم واکسن کرونا رسیده و افراد می‌خواهند بدانند که علت عوارض ناشی از تزریق واکسن دوم چیست؟

در واقع، هنگامی که شخص دوز دوم واکسن را دریافت می‌کند، بدن او آنتی‌بادی‌ها و سلول‌هایی که پروتئین سنبله را از دوز اول دریافت کرده را به یاد می‌آورد. هنگامی که سلول‌ها با آن روبرو می‌شوند، این پروتئین را تشخیص داده و خیلی سریع واکنش قوی‌تری را شروع می‌کنند.

این پاسخ ناگهانی، سبب ایجاد التهاب گسترده می‌شود که می‌تواند منجر به علائم شبیه آنفلوآنزا هم شود. اما نکته مبثت موضوع این است که این فرآیند می‌تواند آنتی‌بادی‌های بیشتری ایجاد کند که در آینده از بدن فرد محافظت می‌کنند. تزریق دز دوم واکسن کرونا در بدن هر فرد متفاوت است. مثلا افرادی که تاکنون به بیماری کووید 19 مبتلا نشده اند، دز اول سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و دومی به‌عنوان تقویت‌کننده اولی عمل می‌کند.

کرونا

اخبار خاص کرونا وپیامدهای آن

ویروس کرونا موسوم به «کووید19» اواسط ماه دسامبر 2019 (24 اذر 1398) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه 21 اسفندماه 98 در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

 این در حالی است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهش شان را در نشریه "بیماری‌های عفونی بالینی" منتشر کرده‌اند.این پژوهشگران پس از یازده ماه، با بررسی نتایج قبلی، 39 نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کرده‌اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خون شان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا 21 ژانویه 2020 یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

 شرکت فایزر آمریکا روز 19 ابان ماه 1399 اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

 شرکت "مادرنا"، که یک شرکت آمریکایی است هم روز دوشنبه 25 آبان ماه 99 اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود 95 درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

با کشف واکسن کرونا، واکسیناسیون در کشورهای مختلف آغاز شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36ewnz