پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/03/12 01:33
کد خبر: 16140

فرح پهلوی درگذشت + جزئیات

فرح پهلوی فرزند فریده قطبی و سهراب دیبا در روز ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمده است.

به گزارش رصدورزشی، فرح پهلوی فرزند فریده قطبی و سهراب دیبا در روز ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمده است. فرح در آبان ۱۳۳۸ با محمدرضا شاه پهلوی که به تازگی از همسر دوم خود ثریا اسفندیاری جدا شده بود ازدواج کرد. او ۴ فرزند به نام‌های رضا، فرحناز، علیرضا و لیلا به دنیا آورد. پایگاه خبری صدورزشی صحت یا سقم خبر درگذشت فرح را تائید نمی کند. لازم به ذکر است که این خبر در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام منتشر شد و منبع موثقی ندارد.

 


عکس لورفته از مراسم ازدواج متین ستوده با علی زندی + تصاویر


 

انتشار این خبر درگذشت فرح در حالی است که رضا پهلوی روز 14 فروردین در صفحه شخصی خود نوشته بود: “خبری که برای شهبانو، مادرم شایعه کرده اند، ساختگی است.”

گفتنی است،فرح فرزند فریده قطبی و سهراب دیبا (از خاندان دیبا) در روز ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۱۷ه.ش در تهران به دنیا آمد. او درکودکی پدرش را بر اثر بیماری سرطان از دست داد.

 


فوری/ پسر فرح پهلوی خودکشی کرد + عکس


 

 

او پس از اتمام تحصیل در مدرسه ژاندارک و دبیرستان رازی تهران، به همراه پسر دایی‌اش رضا قطبی برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد و در رشته معماری ادامه تحصیل داد. وی پس از مدتی تحصیلات خود را در پاریس رها نمود و در آبان سال ۱۳۳۸ ه.ش با محمدرضا شاه پهلوی که به تازگی از همسر دوم خود ثریا اسفندیاری جدا شده بود ازدواج کرد. در همان سال او به عنوان اولین ملکه ایران تاجگذاری نمود. او ۴ فرزند به نامهای رضا، فرحناز، علیرضا و لیلا به دنیا آورد. دو ماه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ و با اوج گیری اعتراضات مردمی، وی همراه با شوهرش ایران را ترک کرد و در ایالات متحده آمریکا و فرانسه(پاریس) زندگی می‌‌کرد.

 

ساعدسهیلی-و-صبا-راد - Copy (2)

 

تکذیب خبر مرگ فرح پهلوی:

یکی از نزدیکان خانوادگی فرح پهلوی، همسر شاه ایران خبر فوت وی را که امروز انتشار یافته بود،‌ تکذیب کرد.

نراقی: فرح زنده است فرح در سلامت به سر می‌برد و فردا قصد سفر به خارج از فرانسه دارد. یکی از نزدیکان خانوادگی فرح پهلوی، همسر شاه ایران خبر فوت وی را که امروز انتشار یافته بود،‌ تکذیب کرد. “احسان نراقی” رئیس دفتر سابق فرح دیبا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در پاریس با تکذیب خبر فوت وی اعلام کرد شب گذشته با وی تماس داشته و فرح در سلامت به سر می‌برد و فردا قصد سفر به خارج از فرانسه دارد. وی گفت: «از منابع دیگر این شایعه را شنیده‌ام. اما تا این لحظه مشکلی برای فرح وجود ندارد.» پیش از این برخی منابع خبری اعلام کرده بودند، فرح که به همراه خانواده خود پس از فرار در فرانسه زندگی می‌کرد صبح امروز، مرد.لذا با این اظهار نظر نراقی وضعیت فرح تا حدی نامعلوم است.

 

ساعدسهیلی-و-صبا-راد - Copy

 

برخی از مکان هایی که به دستور فرح پهلوی ساخته شد، عبارت‌اند از:
تئاتر شهر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران
پارک ملت (پارک شاهنشاهی سابق)
برج میدان شهیاد که اکنون به نام میدان آزادی شناخته می شود
پارک سنگی جمشیدیه
کانون پرورش فکری کودک ونوجوان
فرهنگسرای نیاوران
و…

 

در آستانه مراسم تاجگذاری شاه و بنا بر قوانین دربار ایران، نشان درجه یک آریامهر به افتخار فرح ایجاد شد و وی اولین دریافت کننده این نشان بود. این نشان جایگزین نشان هفت پیکر شد که به افتخار ثریا اسفندیاری همسر سابق شاه درست شده بود.

 

1640006

 

1633934

 

bi-pooli-4

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4p56ra